Identifierar du dig med ditt landskap? (utbruten från Hur många dalahästar har ni?)

Petruska

Trådstartare
Som sagt - dalfolk är skapligt patriotiska.

De flesta presenter till föreläsare, gäster etc brukar vara dalahästar eller dalahästrelaterade.

Jag har fått ett antal genom åren. De flesta har jag gett bort eller :angel: tappat bort.
Det är lite fascinerande när folk identifierar sig med ett landskap. Jag kan inte riktigt känna in det. Och jag tänker väldigt sällan på vilket landskap folk kommer från eller orter ligger i.
 
Det är lite fascinerande när folk identifierar sig med ett landskap. Jag kan inte riktigt känna in det. Och jag tänker väldigt sällan på vilket landskap folk kommer från eller orter ligger i.
Jag tycker tvärtemot att det är fascinerande med folk som inte identifierar sig med nån slags hemtrakt, det låter lite rotlöst i min värld.
 

Bifogade filer

  • 65DCFAD1-BE04-40B8-8720-EA76565B8055.jpeg
    65DCFAD1-BE04-40B8-8720-EA76565B8055.jpeg
    175,2 KB · Visningar: 57
Det är lite fascinerande när folk identifierar sig med ett landskap. Jag kan inte riktigt känna in det. Och jag tänker väldigt sällan på vilket landskap folk kommer från eller orter ligger i.
Det är lite fascinerande när folk identifierar sig med ett landskap. Jag kan inte riktigt känna in det. Och jag tänker väldigt sällan på vilket landskap folk kommer från eller orter ligger i.
Jag tycker landskap är jätteintressant. Oklart varför.
 
Det är lite fascinerande när folk identifierar sig med ett landskap. Jag kan inte riktigt känna in det. Och jag tänker väldigt sällan på vilket landskap folk kommer från eller orter ligger i.
Åh, det gör jag! Stenhårt. Jag hör SÅ hemma på Västkusten där jag är född och uppvuxen. Det ska vara kust mot ett salt hav, jag tror att barndomssomrarna i västkustidyller är det som dragit mig som vuxen till karga öar i Grekland.

Och jag bodde i Värmland i tio år och trivdes utmärkt. Men till slut fick jag nog av Vänern och skog och drog mig hemåt igen (dock inte till min uppväxtstad, då hade jag hellre lagt mig ner i vänsterfil på E6:an)

(Typ @Mineur det kanske är utbrytningsläge med @petruskas inlägg som start?)
 
Åh, det gör jag! Stenhårt. Jag hör SÅ hemma på Västkusten där jag är född och uppvuxen. Det ska vara kust mot ett salt hav, jag tror att barndomssomrarna i västkustidyller är det som dragit mig som vuxen till karga öar i Grekland.

Och jag bodde i Värmland i tio år och trivdes utmärkt. Men till slut fick jag nog av Vänern och skog och drog mig hemåt igen (dock inte till min uppväxtstad, då hade jag hellre lagt mig ner i vänsterfil på E6:an)

(Typ @Mineur det kanske är utbrytningsläge med @petruskas inlägg som start?)
Ja, västkusten. Eller inlandet. Eller så. Men det jag tänkte på var just identifikation med "regelrätta" landskap, som Dalarna eller Blekinge eller så.

Alltså inte en trakt eller hemtrakt, @Jefferey .
 
Intressant! Jag känner ingen, eller väldigt lite, lokalpatriotism. Jag ser mig som smålänning visserligen, men andra smålänningar ser mig ofta som nåt annat (kommer från kommun på gränsen mellan Småland, Halland och Västergötland och vi låter verkligen som en korsning av de tre). Upplever att makens släkt är extremt noga med att de minsann bor i Skaraborg och närmare bestämt i Falköping (nåde den som föreslår Tidaholm vid "gissa mitt ursprung"!). De är typ 374 generationens falköpingsbo, kanske är det det som gör det. Jag är trots allt ingen renblodig smålänning och har ingen större längtan att känna min släkt på någon sida.

Det enda småländska jag vill värna är ostkakan. Jag älskar ostkaka! (Ok, jag älskar ost i alla former utom smält).
 
D
Ja, västkusten. Eller inlandet. Eller så. Men det jag tänkte på var just identifikation med "regelrätta" landskap, som Dalarna eller Blekinge eller så.

Alltså inte en trakt eller hemtrakt, @Jefferey .
Inlandet är väldigt ospecifikt - typ menar du Storuman eller Ljungby - och landskap är bra mycket mer synonymt med hemtrakt än vad både län och nymodigheten region är för mig.
 
D

Inlandet är väldigt ospecifikt - typ menar du Storuman eller Ljungby - och landskap är bra mycket mer synonymt med hemtrakt än vad både län och nymodigheten region är för mig.
Nåväl. Det jag funderade över, apropå dalahästar, var just identifikation med landskap såsom Dalarna eller varför inte Härjedalen. Inget annat sätt att dela in markytan på.

Hemtrakten avgränsas ju mycket mer subjektivt, eller hur jag ska uttrycka det.
 
Åh, det gör jag! Stenhårt. Jag hör SÅ hemma på Västkusten där jag är född och uppvuxen. Det ska vara kust mot ett salt hav, jag tror att barndomssomrarna i västkustidyller är det som dragit mig som vuxen till karga öar i Grekland.

Och jag bodde i Värmland i tio år och trivdes utmärkt. Men till slut fick jag nog av Vänern och skog och drog mig hemåt igen (dock inte till min uppväxtstad, då hade jag hellre lagt mig ner i vänsterfil på E6:an)

(Typ @Mineur det kanske är utbrytningsläge med @petruskas inlägg som start?)
Your wish is my command! :D

Hade lite svårt med rubriken förresten, hojta om jag ska ändra @Petruska!
 
Jag vet inte om jag identifierar mig med mitt landskap, jag vet knappt om det är Uppland eller Sörmland (tror Uppland och att gränsen går ett par hundra meter från mitt hus). J
 
Ja!
Jag är från Medelpad och identifierar mig som det, dock har jag börjat göra det sedan jag flyttat från hemorten. Bor i Bohuslän nu, men bryr mig inte alls om det landskapet.
 
Jag älskar mitt Skåne och marknadsför gärna och stolt mitt landskap på väldigt många sätt. Dock med undantag för vissa valresultat och "filosofin" bakom dessa. Jag äger heller ingen Skåneflagga och äter mycket sällan spettekaka så jag har inte något särskilt behov att markera min kärlek med den typen av symbolism.
 
Jag vet inte om jag identifierar mig med mitt landskap, jag vet knappt om det är Uppland eller Sörmland (tror Uppland och att gränsen går ett par hundra meter från mitt hus). J

Det är lite som här fast vi bor lite över allt på samma gång. Gården ligger i Smålands landskap (var gränsen går har jag inte koll på), men Hallands län (1 km till Kronobergsgränsen). Vi tillhör kommun A, men vår postadress hör till kommun B. Båda kommunerna tillhör dock Halland. Så ja.. Var är hemma :confused::D
 
Jag har dålig koll på landskap och räknar mig inte som "något speciellt" på något vis. Många ser mig väl som stockholmare, men stockholmare anser att jag absolut inte är det eftersom jag bor i förort. Jag pratar inte typiskt stockholmskt men inte någon annan tydlig dialekt heller. Däremot är det hemma hos min mor ganska typiskt finskt på många sätt, eftersom hon är finsk. Jag känner mig mer hemma med att presentera mig som halvfinsk än som stockholmare :p
 
Jag tänker ibland på att jag är svensk, men aldrig mer specifikt än så. Dock har jag börjat misstänka att det beror på att jag på ett väldigt pinsamt sätt glömmer bort att resten av landet, utanför Stockholm, finns överhuvudtaget och att det dessutom vore annorlunda att bo där. Åkte till Växjö på kundbesök och drabbades av overklighetskänsla.
 
Har bott i uppland, Dalsland och Bohuslän. De är mina hemlandskap
Nu bor jag i Närke
Inte alls hemma på samma sätt
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp