Identifierar du dig med ditt landskap? (utbruten från Hur många dalahästar har ni?)

Ja, jag är förvisso göteborgare först och främst men sedan tänker jag faktiskt på mig som bohuslänning. Det är i och för sig för att jag spenderat och spenderar somrar i Bohuslän snarare än att jag i åtminstone 13-14 år bott i den lilla snutt av Göteborg som faktiskt tillhör Bohuslän, alltså norr om Kvillebäcken :D Mormor var från Hunnebostrand och mamma och pappa har fortfarande hus där, så det är mitt andra/tredje hem hela vägen.

Så hav och klippor, sälar och måsar och trutar och salta bad, fiske, makrill, dialekten och kynnet, som man säger, jag älskar det högt och rent. (Det bohuslänska kynnet har dock hoppat över några generationer hos mig.) Jag pratar gärna lite bohuslänska när jag får chansen och har till och med lärt mig äta äggost ;)

Kul med Strané. Jag har också familj där och har bott där i två omgångar, totalt 7 år :)
 
Jag har verkligen aldrig förstått grejen med havet, kanske det beror på att jag är uppvuxen i inlandet. Konstant blåsigt, tång överallt, jobbigt att gå i sanden... Men alla verkar så enormt fascinerade av det. Är det för att det är stort? Blått? ;)
Med tanke på att vi innehåller ganska mycket vatten och att havet utgör största delen av jordytan och att det är en oerhört viktig del i att vi finns så är det inte speciellt konstigt att många tvis vid havet.
 
@Martenix Jag har gjort samma sak och det är en galen kontrast från bohuskusten till Uppsala. Jag var oftast kvar på sommaren också och då blev det ännu värre.
En liten pöl långt från stan alla skulle samsas på om man ville bada :meh:
 
@Martenix Jag har gjort samma sak och det är en galen kontrast från bohuskusten till Uppsala. Jag var oftast kvar på sommaren också och då blev det ännu värre.
En liten pöl långt från stan alla skulle samsas på om man ville bada :meh:

Jag brukar normalt sett spendera somrarna i Bohuslän ändå men i somras bestämde jag mig för att göra ett undantag och stanna kvar och jobba. Som bekant blev det ju den varmaste sommaren i mannaminne och jag ångrade mig något så fruktansvärt. :rofl:
 
Jag har verkligen aldrig förstått grejen med havet, kanske det beror på att jag är uppvuxen i inlandet. Konstant blåsigt, tång överallt, jobbigt att gå i sanden... Men alla verkar så enormt fascinerade av det. Är det för att det är stort? Blått? ;)

Samma här. Efter att ha bott på Smögen i 2 år och Kungshamn i 2 år så hade jag abstinens efter skog, småfåglar och vilda djur. Jag älskar att se skiftningarna i årstiderna på träd och djur.
På Smögen finns nästan inget grönt alls. Det såg lika dant ut året om. Enda skillnaden var vått berg eller tort berg :meh:
Djurliv utöver måsar och katter finns inte.
 
Det framstår som mycket tveksamt för mig också.

Då vill jag lansera teorin att vi dras till havet för att där finns bläckfisk :love:

Bläckfiskar fur alles.
Det finns ETT fantastiskt ögonblick med vår havsvik och det är gången då vi fick besök av delfinen som hade kommit på villovägar. Jag fick en privat show, den lekte och hoppade. Det var sjukt häftigt.
 
Jag uppfattar det som äckligt (nåja, äckligt är kanske att ta i. Men lite-mindre-tilltalande-än-havet) för att det känns som instängt vatten. Det är avslaget sjövatten som stått i samma lerpöl hela tiden. I motsats till det friska havsvattnet som bara sköljer in från Östersjön hela tiden. Det ÄR såklart inte ofräscht, det bara känns så.

Som västkustbo definierar jag absolut INTE östersjövatten som havsvatten! :D Riktigt havsvatten är salt, inte bräckt...
 
Jamen man gör ju det! Jag ser definitivt inget hav där jag bor, enda vattnet jag passerar dagligen är typ Mölndalsån. Men jag vet hur nära jag har till det.

Och ett koncept jag aldrig förstått är insjöbad. Har badat i sjö troligen mindre än fem gånger i mitt liv. Det är så äckligt! Och hellre brännmaneter än lömska gäddor som lurar för att bita en i benen.
Beror ju på vad du menar med insjöbad. Enorm skillnad på Vättern Vänern och en svart skogsjö. Jag tycker havet är supervidrigt med alla alger man ska trampa sig igenom och som slingrar runt kroppen när man simmat. Dessutom känns havet smutsigt i mina ögon. Uppväxt vid Vättern. Med helt klart vatten och sandbotten.
 
Naturen i allmänhet är väl föränderlig, tänker jag. Havet är blått och blött oavsett årstid ;) fåglar finns det ju betydligt roligare sorter än bara just vid havet. Jag älskar att åka båt, men det har jag alltid gjort i storsjön och inte på havet...
Själv bor jag många mil från havet. Och var många år sedan jag åkte i någon båt.
Närmaste badplats är en liten sjö som i år var helt torr, så den är verkligen ingen stor och egentligen inte ett dugg badvänlig men iaf i närheten :cool:
Har annars allt här utom just berg och hav.
Kom på ett ställe i Sverige jag tycker är vackert. Höga kusten!
Och naturen runt marviken är också speciell.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp