Bukefalos 28 år!

Idiotfråga - Blodiga flytningar

Koltrast

Trådstartare
Eftersom googling inte ger mig något riktigt svar och det känns onödigt att belasta vårdcentralen sällar jag mig till den långa raden av trådskapare som ställer sjukvårdsfrågor här.

Under de senaste dagarna har jag haft blodiga flytningar och min mens har på sistone blivit allt mer sällsynt. Finns det anledning att kolla upp det? Jag har ju inga besvär av det, så det känns onödigt, men i och med att jag aldrig förr haft blodiga flytningar funderar jag lite på vad det kan bero på.

Jag använder inga hormonpreparat eller andra p-medel, är inte gravid och snart trettio.

Hilfe buke!
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Jo du bör kolla upp det. Blodiga flytningar kan vara olika saker och en av sakerna är tecken på att det kan finnas förändringar i livmodern och en annan kan komma sig av plötslig viktminskning.
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Jag fick blodiga flytningar som "mellanblödningar" som kollades upp då det pågått ett par månader. Visade sig vara (godartad) polyp som opererades bort några veckor senare!
Även om det inte behöver vara något så ja, kolla upp!
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Jag hade ringt och bett om råd (på gyn kanske ska tilläggas).

Jag har haft samma problem som sedan utvecklades till konstanta blödningar i 3 månader (efter 3 månader blodiga flytningar) och det visade sig vara anovulatoriska blödningar (dvs saknad ägglossning). I mitt fall beror det på en hormonrubbning till följd av hypotyreos, men det är inget farligt. Man hade inte behandlat mig om det var så att blödningarna endast uteblev tex, men det kan vara en bra idé att be om råd. Tex så var det viktigt i mitt fall att man nyligen gjort ett cellprov, och dubbelkolla för könssjukdomar (trots att jag haft fast partner i 7 år). Jag sökte dock inte hjälp förrän efter ett par månader, då jag hade en kopparspiral från början - vanligt med mellanblödningar.
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Svarar er alla tre:

Först tack för svar, även om jag i smyg hoppades på att få rekommendationen att låta det vara ...:p

Det skulle kunna hänga ihop med såväl viktminskning som sköldkörtelknas, men jag ska nog kontakta gyn. iaf.

Vad innebär gyn., förresten? Jag trodde det gick genom vårdcentralen? Vart vänder man sig om inte till vårdcentral(jag vet, det borde jag ha koll på, men har inte haft skäl att gå till gynekolog utöver vid cellprovtagning och de p-piller jag förr åt skrevs ut av allmänläkare)?
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Jag ringde sjukhuset i kommunen och i växeln bad jag om att bli kopplad till gyn!
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Om du vill slippa riskera att bli undersökt två gånger så kan du söka direkt till gynekologmottagningen. Man kan gå via vårdcentralen också men man behöver inte göra det utan har rätt att ringa till gyn direkt.
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Det beror på boendeorten var man hittar dem. I regel finns en kvinnoklinik på sjukhuset, men det finns även vårdcentraler som har gynekologer på plats eller kopplade till sig. I större städer finns det även flera gynekologmottagningar, vart man kan vända sig direkt.

För min del fick jag beskedet att VC tar inte i gynekologiska fall, eftersom det finns gynekologmottagningar som har hand om det, men det är antagligen olika beroende på vårdutbud.
 
Sv: Idiotfråga - Blodiga flytningar

Testa att söka på mödravårdscentral i din kommun, de hanterar även övriga gynekologiska undersökningar och "preventivmedelsfall" eller vad man ska säga! Sen är det väl kanske olika på olika orter... Men söka går ju :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 553
Senast: Nominous
·
Gravid - 1år Jag vill absolut inte att mitt mer välkända nick här på Buke ska förknippas med den här tråden, då jag har vänner här på forumet, men...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: Fundersam_
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp