Bukefalos 28 år!

idiotfråga...

_Skifting_

Trådstartare
Japp.. här kommer den då..
VARFÖR används draglinor...??
Jag har två shettisar, varav den ena körs regelbundet...
Förlängde rockarden 40 cm, så nu är den 50cm lång från "närmaste biten mot hästen" till hasspetsen i stillastående..
Har en väl utpassad bröstsele, som är kontrollerad av erfaren kusk och har även baksele som även den är bra tillpassad, så buggjorden åker inte upp i armhålan vid nedförsbacke eller stopp längre.
Men funderar på detta med draglinor.. där är ett fäste på rockarden som sitter i mitten på stången som håller fotnätet (där jag brukar ha fötterna med andra ord...) men om man ska ha svängel i det fästet (det är en globusrockard), kommer inte det för högt upp då?? Draglinorna kommer att bli placerade längst med skackeln och fästas i samma ring som skackelfästena är då... ska dom det??
ska då draglinorna vara spända så de är kortare än skacklen för att hästen ska dra med de istället för skackeln...? och ännu en gång, varför ska man dra med de när dragpunkten blir exakt densamma...??

Japp.. lite flummigt och snurrigt skrivet, men jag hoppas ni förstår och kan hjälpa mig..

MvH _Skifting_
 
Senast ändrad:
Sv: idiotfråga...

Draglinor gör det mycket bekvämare för hästen att dra och dessutom blir hästen mycket friare i bogen än om den inte hade haft draglinor. Dessutom blir det ju en extra säkerhetsgrej. Om en skakel skulle gå sönder under en åktur så har du ju änd draglinan kvar.

Vet inte riktigt hur du menar, men draglinorna och skaklarna ska följa en linje så det du beskriver låter bra. Svängeln kommer inte för högt upp om du fäster den vid skaklarna tycker jag.

Vad är det för bröstsele du har?
 
Sv: idiotfråga...

Svartet på de här frågotrna har nog fde flesta tröttnat på att svara på för de kommer upp gång efter gång efter gång. Använd sökfunktionen.

Sedan undrar jag vad det är för erfaren kusk som kontrollerat din bröstsele? En vettig bröstsele går helt enkelt inte att använda utan brösta så du har med all sannolikhet en selvariant som här på forumet brukar gå under benämningen "skitsele", en benämning som för övrigt säger det mesta. även detta ord är sökbart.

Men kort svarat så sågar bröstan hästen och låser bogarna om den används utan linor och svängel. Kan ge skav och ovillig häst till att börja med, och belastningsskador i förlängningen. Skaklarna ska upp och draglinorna ska sitta i dragringen om du tänkt fortsätta använda den selen. Sedan anpassar du bröstans inställning så att linjen från bog-draglina till svängeln blir rak.
 
Sv: idiotfråga...

Svartet på de här frågotrna har nog fde flesta tröttnat på att svara på för de kommer upp gång efter gång efter gång. Använd sökfunktionen..

Förlåt mig för att jag inte hittade något lämpligt svar på dessa frågorna!! Jag har bara hittat där man har förklarat HUR dom ska sitta...


Sedan undrar jag vad det är för erfaren kusk som kontrollerat din bröstsele? En vettig bröstsele går helt enkelt inte att använda utan brösta så du har med all sannolikhet en selvariant som här på forumet brukar gå under benämningen "skitsele", en benämning som för övrigt säger det mesta. även detta ord är sökbart.

hmm.. kan inte hitta någonstans var jag skrivit att jag har en brösta UTAN brösta??
Jag fick en bröstsele (möjligtvis en sån som ni kallar "skitsele") med till hästen. Där var inga draglinor eller någon baksele till denna. Så jag komplettarade... Då är det väl ingen "skitsele"?? En väl utpassad, komplett sele som ligger bra på hästen vid den typen av arbete vi utför är väl ingen "skitsele"?? Kan du definjera varför det skulle vara det då?? Och hur du kan veta vad för sele jag har när jag bara skrivit att jag har en bröstsele som jag köpt baksele till...(?) :grin:

Ang. den erfarna kusken så är det en som vunnit SM i marathon och deltagit i VM, så jag tror han vet vad han gör...

Men kort svarat så sågar bröstan hästen och låser bogarna om den används utan linor och svängel. Kan ge skav och ovillig häst till att börja med, och belastningsskador i förlängningen. Skaklarna ska upp och draglinorna ska sitta i dragringen om du tänkt fortsätta använda den selen. Sedan anpassar du bröstans inställning så att linjen från bog-draglina till svängeln blir rak.

Hur ska skaklarna upp?? som på en travsulky?? :confused:
Men då ligger ju inte vagnen i våg längre?? Den är ju förlängd och kontrollerad för att vara avvägd i lod när man sitter i... För att hon ska slippa att bära eller hålla imot rockarden... :crazy:
Är detta fel?? Där finns inga andra fästen på selen.. Ringarna som "draglädret" (det som man fäster skackeln med) sitter i är ju dom som bröstan sitter i, däcklen och bukgjorden... Uppe på deckeln så finns det enbart två ringar, och dessa är till tömmen.. var ska jag fästa skackeln då??? :confused:
 
Sv: idiotfråga...

Draglinor gör det mycket bekvämare för hästen att dra och dessutom blir hästen mycket friare i bogen än om den inte hade haft draglinor. Dessutom blir det ju en extra säkerhetsgrej. Om en skakel skulle gå sönder under en åktur så har du ju änd draglinan kvar.

Vet inte riktigt hur du menar, men draglinorna och skaklarna ska följa en linje så det du beskriver låter bra. Svängeln kommer inte för högt upp om du fäster den vid skaklarna tycker jag.

Vad är det för bröstsele du har?


okej.. draglinorna gör det bekvämare.. det har jag förstått.. Men just hur?? Vikten är ju densamma och i drag är ju draglinorna också "stumma"... Och på just min sele så kommer dragpunkten på samma ställe...

Det där med säkerheten hade jag faktiskt inte tänkt på.. det var ju faktiskt bra... :angel:
 
Sv: idiotfråga...

Skillanden mellan en "skitsele" och en ba sele är att på en "bra sele" är bröstan lös, dvs den sitter inte fast i däckel, utan selen är i 2 deler, bröstan och draglinorna är en del, och däckel, bukgjord baksele mm är en del. När bröstan är lös på dett vis blir det mjukare för hästen att dra, eftersom det ger efter på vänster sida när den flyttar fram höger framben.

En skitsele är när bröstan sitter fast i däckelringen som på en loksele, (fast lokselen är ingen skitsele den har en annan funktion..) När man sätter skakel/draglinor i denna ring ger inte bröstan efter eftersom den sitter fast, detta gör att friktion uppstår på bogen när hästen flyttar fram benet.

Vad man vill ha att köra med är upp till var och en, men kör man mkt så skall man helt klart ha en "bra sele". Hruvida hästen "lider" av att man kör lite granna med en skitsele ngn dag iveckan, är nog upp till hästägaren att bedöma, det är ju du som ser hästen och hur den reagerar.....
 
Sv: idiotfråga...

Draglinor ska användas till det som det heter - det drar man i!
Skaklarna ska inte användas till att dra kärran - endast styra den.
Sen finns det undantag, men i princip så...

Anledningen (läste nu att du har en bröstsele) är att du inte ska bränna upp bogen på hästen. Skaklarna är ju (för det mesta) fasta, och om du fäster skaklarna i bröstan så kommer hästens rörelser att göra att det blir friktion på bogen.
Draglinorna däremot ska fästas i en svängel. Om draglinorna då är fästa i bröstan så kommer svängeln att göra att bröstan "följer med" hästens rörelser, dvs det blir ingen friktion.
Ang. draglinjen på globus så har jag för mig att jag läst nåt gnäll på buke om just draglinjen på just den typen av rockard, men jag är inte helt säker. Du får söka om du vill veta mer om det.
 
Senast ändrad:
Sv: idiotfråga...

Hade hellre köpt en lädersele. Tycker 5000:- är mycket för en nylonsele! Köp en Idealsele istället, Börjes kallar den finsele tror jag.
 
Sv: idiotfråga...

Zilco selar har en bra kvalite långt utöver Ideals selar. Kör själv med Ideal sele men nästa sele lär bli en Zilco eller någon annan syntetsele. (Inte billiga syntetselar) Den svängda bröstan är också bra för din ponny eftersom shettisar oftast har dålig plats för bröstan.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp