idiotisk ide?

Sv: idiotisk ide?

Jag har iaf sett ett stall som har så, och de är mkt nöjda.
Jag har inte kollat närmare, men jag antar att man bör ha någon typ av botten som släpper igenom vatten men inte hö, så det ligger torrt. Men det är ju lätt ordnat.
För vissa hästar kanske en sådan ring är "för låg" så de ställer sig i den när de äter, det skulle mina göra iaf. Men det är kanske inte ett så stort problem.
Man kan ju isf nita ihop två traktordäck på varann :idea:
 
Sv: idiotisk ide?

I ridsport stod det en varning för att använda traktordäck. Kommer inte exakt ihåg vad det stod och hittar inte artikeln just nu. Återkommer
 
Sv: idiotisk ide?

Vi har det.
Fungerar utmärkt däcket är för tungt för dom att släpa i väg på.
Har ingen botten då det automatiskt blir en form utav kulle där däcket
ligger som gör att vattnet rinner av
 
Sv: idiotisk ide?

Jag har läst någonstans att det kunde vara farligt med nå ståltrådar el liknanade i traktordäcken...men kommer inte i håg vad jag läste det.
 
Sv: idiotisk ide?

Dom gamla traktordäcken har ingen kord. Och går att använda.

Vi har sådana fast lite på annat sätt ;)

På lösdriftarna, som krubbor.

los2.jpg


los3.jpg



AM
 
Sv: idiotisk ide?

Vi hade det i ett stall jag stod i och det funkade jätte bra :)
Men man får ha lite koll så dom inte börjar tugga på det för då kan ståltrådarna bli en fara för pållarna.. Men så långe dom håller sig till höet så funkar det utmärkt tycker jag :)
 
Sv: idiotisk ide?

Problemet med traktordäck är att det gärna samlas gamla äckliga foderrester i "vecket" som bildas, däcket är ju format som ett u i tvärsnitt.

Bortsett från detta är det inga bekymmer.

När det gäller risken för att hästarna skulle skada sig på kord så lägger man ju inte ut ett däck där korden spretar rätt ut, och att hästarna skulle gnaga sönder däcket är ytterst osannolikt - traktordäck är rätt så robusta och inget som man ger sig på med kniv precis.

Däremot kan det finnas miljöaspekter i det hela då däcket innehåller bla vissa mjukgörande ämnen som klassas som miljöfarliga, dock så "läcker" ju ett däck som bara ligger still på backen betydligt mindre än ett däck som används så att det slipas mot vägbanan regelbundet.
 
Sv: idiotisk ide?

Jag har svårt att tro att hästens ställning när den äter blir så bra. Det känns som om de måste sträcka sig och luta sig framåt när de äter, och därmed kunna få problem.

De blider jag sett på hästar som äter ur traktordäck har så gott som alla stått väldigt illa.
 
Sv: idiotisk ide?

Satt precis och läste hingstinfo nr 4 2009 där dom utfärdar en varning för traktor däck dom skriver:det kan vara farligt att dela traktordäck och använda det som krubbor för hästar,hästarna kan få i sig bitar av den metall vajer som finns i däcken och bli svårt eller dödligt skadade genom att metallbitar kan perforera hästarnas innälvor och även genomborra tungan.
 
Sv: idiotisk ide?

Jag kom att tänka på (kanske är helkonstigt) Men om hästarna ställer sig i däcket med framhovarna och sen ska ta ett steg bakåt, lyfter och "fastnar" med benet i däcket när de böjer knät, blir förvånade och kanske rent av slänger sig bakåt. Finns då inte en risk för ev. senskador? Traktordäcket väger ju endel och kanterna kan jag tycka att känns lite småvassa
 
Sv: idiotisk ide?

lite Kl
men det borde ju vara bättre att ta ett däck från en skotare eller skördare då deras däck är MYCKET hårdare än ett traktor däck...
denna ide vill jag nog prova själv..
men då med 2 däck på varandra, (måste ju minska risken att ett ben kommer in i hjulet, men om det händer så kan nog skadorna bli värre :confused: ).
men det var ju just detta med "ringen" där det kan samlas skit i?? undar om det åtminstonde går att borra några hål i däcket för att minska risken för att det står vatten i "ringen" ?
 
Sv: idiotisk ide?

Det går fint att borra hål i däcket. Ställer man sedan däcket på en SJ-pall så rinner det ju ur. :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har funderat på det här med att ha häst i en ekonomisk kris, klarar man det om man bor själv och har en medelinkomst? Tycker också...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 898
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 854
Senast: Sorgsen
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
995
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp