IDRC vill ha kvar kravet på kandar och sporrar

I sitt arbete för hästens välfärd har det internationella ridsportförbundet, FEI, diskuterat att ta bort kravet på kandar och sporrar i internationell Grand Prix - det finns förslag på att det istället ska vara valfritt om man som ryttare vill använda det. I ett öppet brev till FEI har Internationella dressyrryttarklubben och Internationella dressyrtränarklubben motsatt sig förslaget - de vill ha kvar kandar och sporrar som obligatoriskt.
 
Nu har de tillika tagit bort sitt brev från sin hemsida. Blev det för besvärligt när pöbeln hade mage att invända? Deras argument för att inte göra kandar frivilligt var att man minsann inte ska ge efter för allmänhetens krav på hästvälfärd. Börjar bli hög tid att de tar och stiger ner från sitt elfenbenstorn och inser att de lever i moderna tider med sociala medier och människor som inte längre tillastigande står bredvid och blint beundrar.
 
Om dom ville ändra utrustningskraven till vad som faktiskt är svårare att rida på, som kräver mer lyhörd häst och förfinade hjälper, så blir det sidepull och barbacka 😁.

Nej vänta, jag menar halsring och barbacka!

Vill gärna se eliten rida bakdelsvändning och sen ökad galopp utan utrustning hehehehe (hur många skulle hamna utanför banan och hur fort? Vi kan köra betting på antalet sekunder dom håller sig innanför staketet)
 
Om dom ville ändra utrustningskraven till vad som faktiskt är svårare att rida på, som kräver mer lyhörd häst och förfinade hjälper, så blir det sidepull och barbacka 😁.

Nej vänta, jag menar halsring och barbacka!

Vill gärna se eliten rida bakdelsvändning och sen ökad galopp utan utrustning hehehehe (hur många skulle hamna utanför banan och hur fort? Vi kan köra betting på antalet sekunder dom håller sig innanför staketet)
Kanske tur att domarna numera sitter i stora rejäla småhus, annars hade det varit fara för livet!

De skriver om bettens olika funktioner och lätta förfinade hjälper. Ja det håller jag med om betten har olika funktion och det ska vara fina hjälper. Men när sedan verkligheten ser ut som den gör där de drar för kung och fosterland i alla tyglarna samtidigt vilket omöjliggör fina hjälper eller bettens olika funktion. Det blir liksom skrattretande och rentav patetiskt och man undrar om de är blinda eller dumma på riktig.
 
Kanske tur att domarna numera sitter i stora rejäla småhus, annars hade det varit fara för livet!

De skriver om bettens olika funktioner och lätta förfinade hjälper. Ja det håller jag med om betten har olika funktion och det ska vara fina hjälper. Men när sedan verkligheten ser ut som den gör där de drar för kung och fosterland i alla tyglarna samtidigt vilket omöjliggör fina hjälper eller bettens olika funktion. Det blir liksom skrattretande och rentav patetiskt och man undrar om de är blinda eller dumma på riktig.
Verkligen. Visst det finns ryttare som rider superfint men alldeles för många hackar i ena ändan och drar i den andra. Ska man fortsätta med sporrar och kandar så är det dags att det blir rejäla avdrag på poängen när man rider på det sättet.
 
För övrigt tycker jag dressyren är pinsamt konservativ och det redan på låg nivå. "Såhär har vi alltid gjort/klätt oss så så ska vi alltid göra" verkar bankas in i eleverna innan de startat sin första LC och sen fortsätter det på den vägen.
 
Om dom ville ändra utrustningskraven till vad som faktiskt är svårare att rida på, som kräver mer lyhörd häst och förfinade hjälper, så blir det sidepull och barbacka 😁.

Nej vänta, jag menar halsring och barbacka!

Vill gärna se eliten rida bakdelsvändning och sen ökad galopp utan utrustning hehehehe (hur många skulle hamna utanför banan och hur fort? Vi kan köra betting på antalet sekunder dom håller sig innanför staketet)
Carl Hedin la ju ut för ett tag sen något där han piafferade, barbacka, sittandes baklänges och med repgrimma. Tycker det borde gå åt det hållet. 😁
 
Tycker också att det är konstigt att de reagerar så. Det är ju ingen utrustning som kommer förbjudas så de som vill kan ju fortsätta som idag, vad spelar det för roll att man får plocka bort sporrar och kandar om man vill?

I sverige har vi ju redan den valfriheten. Tycker det är fint att vi kan vara ett föregångsland på det sättet👍
Patrik Kittel red väl sm på träns för några år sedan just eftersom valmöjligheten finns och den hästen gick bäst på träns👌
 
Jag tycker inte att kandar är av ondo. Alla bett har olika funktion och jag har hästar som avskyr två- och tredelade bett men älskar stång och rotation och givetvis tvärtom.

Med det sagt är det givetvis så att det ska vara frivilligt vilket man vill rida i. Jag förstår inte varför man ska anpassa hästen efter bettet och inte tvärtom och varför man är så hårt vriden att man till vilket pris som helst ska tvinga folk att vara så konservativa, till ingen nytta.
 
Tycker också bilden på artikeln är lite pinsam, är ju precis därför så många är emot kandar och sporrer!
Det ser ju för jävligt ut! "sytråd i händerna" I think not.
48c84ed732742f0bb504f3d442bfa7e0.jpg
 
Tycker också bilden på artikeln är lite pinsam, är ju precis därför så många är emot kandar och sporrer!
Det ser ju för jävligt ut! "sytråd i händerna" I think not.
48c84ed732742f0bb504f3d442bfa7e0.jpg
Den där bilden illustrerar ju den länkade artikeln där veterinären uttrycker förvåning över att IDRC är emot förslaget så jag tycker den absolut har sin plats.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter att internationella dressyryttarklubben och internationella dressyrtränarklubben gemensamt motsatt sig FEI:s förslag om att ta...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 756
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp