Ifor eller Thule?

TheRedLightning

Trådstartare
Hallon,

Jag söker en hästtransport som har fronturlastning, boggie och är bekväm för hästen att åka i, sadelkammare är bara en bonus inget måste.

Vad vet ni om de två modellerna jag hittat? Fördelar? Nackdelar? Finns det fler modeller jag missat?
Eller ska jag satsa på att köpa en mindre lastbil istället?

Tacksam för svar. :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Vilken Thule, finns ju även flera storlekar på Ifor :)

Nya Ifor är bra men har en del meckiga manicker (sprintar och kedjor) för att låsa lämmar och luckor. Annars en ruskigt stabil transport dock ganska tunga. De gamla avskyr jag med alla dessa dumma sprintar (många fler än på nya!)

Är själv mkt nöjd med Thule. Har dock en enklare variant men är jättenöjd. Lättdraget, ljust och luftigt samt rejält med enkla lösningar. Finns inget för hästen att skada sig på.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ifor alla dagar i veckan. Tycker inte låsningarna är det minsta besvärliga, tvärtom enklare än på en del andra släp. Dessutom suverän ventilation och ligger bra på väg.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Helt klart Thule! det är superbra transporter med bra enkla lösningar, jag HATAR sprintar!!

Om du söker fler alternativ, har du kollat på Ume B50 där hästarna åker baklänges?
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ifor alla dagar i veckan. Tycker inte låsningarna är det minsta besvärliga, tvärtom enklare än på en del andra släp. Dessutom suverän ventilation och ligger bra på väg.

Har aldrig haft ett släp som ligger så bra efter bilen som Ifor...

Men iom att de är så "dyra" ;) Åker jag hellre ändå omkring med mina Kylingesläp ;) (har ett enaxlat och en boogie, bägge såklart med framurlastning)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Egonson_: Tja, har inte tittat närmare på modellerna än mest bara de märkena som jag kände till. Thule har bara ett fronturlastningsläp om jag minns rätt, vad det gäller Ifor vet jag inte och resten har jag ingen aning om.

Trissa: Vad är det för slags låsningar? Är det något speciellt med dom, då jag tolkar det lite som att folk verkar tycka de är svåra?
Har för mig att Ifor har panikutlösning utifrån också eller har jag för mig fel? Finns det på de andra släpen också?

Inka-90: Ume B50, baklänges? :eek: Nä, det har jag inte gjort, har typ bara börjat kolla runt lite för att se vad som finns, och det är ju en ren djungel att veta vilka som är bra. För de ser bra ut på bilder men hästens komfort kanske är urusel osv. :/

corzette: Hur dyra är Ifor då? Har Kylingesläpen fronturlastning? Nu har jag missat nått här ser jag. :P
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ifor har bomlossning utifrån, men det har väl de flesta idag. Boj har sin panikutlösning nere under sidan på släpet vilket är katastrofdåligt om du åker av vägen i snö eller bara har frusen snömodd där nere. (Har råkat ut för att det var totalt hopfruset av snömodd och bomutlösningen satt som svetsad)

Ifor är sjukt bra med kombilämmen bak. Där du kan öppna den som ett par dörrar om du t.ex vill köra hem en foderpall eller byggmaterial eller något annat. eller helt enkelt har en häst som inte tycker om att gå på läm.
Dessutom ligger de riktigt stabilt på vägen.
Kommer inte att välja något annat märke fler gånger.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Av de där två är det bara Thule som har "äkta" panikutlösning på frambommen. Man drar i en spak. Ifor har nån ögla man skall skruva ur (om de inte ändrat något senaste årgångarna).

Thules modell med fronturlastning, Thule Diamant, är en upphottad variant av Star Trailer.
 
Sv: Ifor eller Thule?

corzette: Hur dyra är Ifor då? Har Kylingesläpen fronturlastning? Nu har jag missat nått här ser jag. :P

Ja alltså jag kollar ju enbart på begagnatmarknaden ;) Och då är Ifor för dyra för mej, eftersom en renoverad Kylingekärra med (förvisso mkt äldre) fronturlastning är så mkt billigare...

Dvs mina släp är från 88 resp 91, men bägge är i stort sett allt bytt på utom själva "chassina" (axlar, väggar, golv, elen osv) så de är ju inte "lika gamla" i skicket.

Men som sagt så kostar de 15 000 istf runt 50 000 också =) (det enaxlade kostade det när jag köpte det, då redan renoverat, boogien kostade detsamma men där har pappa fixat renoveringen + uppvägning)
 
Sv: Ifor eller Thule?

spagan: Kombiläm låter bra faktiskt riktigt intressant. Det är bra att kunna använda släpet till något annat än bara köra hästar, mer ekonomiskt då. :)

Digbil: Fast det borde väl gå att modifiera för den händige kan jag tänka mig eller?

En upphottad variant av Star Trailer säger du? Det har jag inte tänk på, vad är det som skiljer dem åt?

corzette: Aha, du menade så. Jag tänkte att de var typ superdyra eller nått i den stilen. Allt är relativt till vad man vill ha. Jag vill egentligen ha ett bra släp, men jag vet att jag troligen kommer få jobba mig uppåt, dvs byta upp sig osv.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ifor alla dagar i veckan!
Kör ett 02 och haft hästar som gått omkull över bom, under bom, haft hästar som vägrat gå i, ur, osv.
Älskar detta släp högt över alla andra! Stadigare och smidigare får man leta efter, och man känner att det är kvalité!
Fick hyra ett Thule när ifor va på service, fan vad jag svor över deras kvalité, inte alls så stadig inredning men det är min uppfattning :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jasså? Får man fråga vad du har för dragbil, för jag misstänker att dragbilen säkerligen påverkar släpet också? :confused:
 
Sv: Ifor eller Thule?

ska du köpa nytt eller begagnat?

kan tipsa om att thules släp med frontutlastning är typ samma som star trailers och kylinge kärran, bara modernare.
star släpen har bra och snabb bomlösning bak, finns i många olika utföranden och vikter.
kylinge kärran har sprintar i sina bakbommar, men är enkla att byta ut mot thules easy lock om man vill det ^_^. har för mig att euro trailern är den största av kylinges, dvs den är normal stor i dagens mått.
de är väldigt stabila släp och är enkla att renovera då de är plyfa och mycket av thules saker passar i både kylinge och star då thule köpte upp star, kylinge, brenderup och trane och tog det bästa av alla släpen ^_^
 
Sv: Ifor eller Thule?

Inget av dem är dåligt.

Men det skiljer ju en del och då får man ju bestämma sig vad man tycker är viktigt.

Jag hade dock valt ett Thule då jag vill ha panikbommar och inte säkerhetsbommar.
Sen gillar jag inte sprintarna på Ifor och dessutom vill jag ha en sadelkammare och jag tycker att den är bättre på Thule än på Ifor.

Själv har jag ett Kylinge jag är otroligt nöjd med.
Thule köpte upp bla Kylinge och Star Trailer så Thules panikbommar kommer från Kylinge och dem bara älskar jag och vill absolut inte vara utan.
Så nästa släp blir mest troligt ett Thule Diamant för min del.
 
Sv: Ifor eller Thule?

ska du köpa nytt eller begagnat?

kan tipsa om att thules släp med frontutlastning är typ samma som star trailers och kylinge kärran, bara modernare.
star släpen har bra och snabb bomlösning bak, finns i många olika utföranden och vikter.
kylinge kärran har sprintar i sina bakbommar, men är enkla att byta ut mot thules easy lock om man vill det ^_^. har för mig att euro trailern är den största av kylinges, dvs den är normal stor i dagens mått.
de är väldigt stabila släp och är enkla att renovera då de är plyfa och mycket av thules saker passar i både kylinge och star då thule köpte upp star, kylinge, brenderup och trane och tog det bästa av alla släpen ^_^

De jättegamla Kylinge släpen har sprintar bak, mitt som bara är gammalt har samma panikbomlösning bak som fram så det är bara att peta ut "pinnen" bak istället för att krångla med sprintar :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

de kylinge jag sett (dvs mitt från 92 och ett nyare hyrsläp) har båda haft sprintar bak. men den nyare eurotrailern hade panik utlösning fram, samma modell som på thules och star.
min 1300 ht 17 trailer har sprintar både fram och bak, så går man bara in till hästen är det enkelt att fälla bommarna åtminstone :p.

(ändrar mig, eurotrailern hade en äldre variant av thule easy lock bakbommarna)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Mitt förra Kylinge men det jag har nu har likadant och där ser du bak att det är lika som fram.
Mitt släp är från -01 om jag minns rätt.
De verkar ha bytt lösningar några ggr då :)

423902_10151014709221601_1354958970_n.jpg
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ifor - utan tvekan!
Jag har Ifor sedan drygt 10 år, och är supernöjd. Hästarna kliver glatt på och de åker som kungar/drottningar iom bladfjädringen.
Jag har bara haft 1,5-hästars, eftersom jag aldrig kör mer än en häst och aldrig är borta så länge att jag måste ha med mängder av foder. Det foder och den utrustning jag behöver ha med för en weekendkurs ryms i dragbilen (en Toyota RAV4).
Några nackdelar med Ifor har jag öht inte märkt.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Inka-90: Ume B50, baklänges? :eek: Nä, det har jag inte gjort, har typ bara börjat kolla runt lite för att se vad som finns, och det är ju en ren djungel att veta vilka som är bra. För de ser bra ut på bilder men hästens komfort kanske är urusel osv. :/

Det släpet har jag! HELT GRYMT!! Hästarna åker så fantastiskt mycket bättre! Min ena tjej har problem med balansen när hon transporteras (hon är snart 27 år så en åldersgrej) och i den här står hon helt lugnt och sover!
Jag förstår inte varför inga andra märken har börjat med baklängesåkning?
Stort och rymligt är det också och man har massor av plats fram i släpet (alltså bakom hästen) där man kan packa om man som jag har dörrar som stänger bakom hästen istället för bommar.
Jag är så sjukt nöjd och rekommenderar ALLA att låta hästarna få åka baklänges!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Anemone
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 087
Utrustning Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna...
Svar
11
· Visningar
4 020
Senast: Emiro
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 736
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp