Bukefalos 28 år!

Ifor williams

EricaJohnsson

Trådstartare
har tittat på en ny ifor williams, utseendemässigt tycker jag inte att den är jättesnygg MEN välbyggd!


Finns det någon här som har en sån? Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar

En bekant pratade på att de förr hade en stolpe långt fram som gärna blev ivägen.. Men såvitt ja kan se är den bakflyttad på de nya modellerna?
Hur är det när man tar bort mellanväggen, försvinner även bommarna fram då?
Finns det kanske hellång bom att sätta både fram och bak så man tex kan köra sto med föl?

Många funderingar så klart och försäljarna har ju så klart bara bra saker att säga ;)
 
Jag har åkt med som hästskötare ett par gånger sista tiden och den hästen åker i en sprillans ny IW med extra allt typ. Nu är det inte mitt släp så har inte så bra koll på de tekniska finesserna men släpet är ljust och rymligt, och bjässen på 170 + får enkelt plats, och då är det ändå typ 1 meter kvar framför bommen, ingen stolpe som är i vägen iaf utan jag tror att den är placerad i höjd med frambommen.
Jag tror att frambommarna försvinner om du tar bort mellanväggen i just det släpet, ska dock inte säga säkert. Däremot har adaptern mellan släp/bil krånglat vet jag, tror att de haft problem med glappkontakt och det lär bero på släpet för med det gamla släpet (också IW), var aldrig några problem. Måste dock säga att det funkar sjukt smidigt att vika mellanväggen åt sidan när man ska lasta ur fram, tror inte att det äldre IW-släpet jag använde var lika bra. Så sammanfattningsvis får släpet tumme upp av mig!
 
Jag har en hb506 köpt ny 2009. Älskar den! Hittade en bild som visar delvis inredningen.
wpid-dsc_5511_20141010163601665.png

Stången sitter i mitten. Kan inte svara på frågan om långbom tyvärr. Men mittväggen kan inte stå i mitten om inte minst en bom på var sida är stängd. Mittväggen är delad i två och båda sektioner går att vika.

Jag skulle inte vilja ha nån annan kärra. Är så nöjd med alla lösningar, kvaliteten hitintills felfri. Ligger stadigt på vägen, hästarna har blivit lättlastade. Bra pris dessutom.
 
Långbom finns att köpa hos ifor. Då tar man bort stolpe och all inredning. Min 510 sitter bara fast med en bult i taket.
Är väldigt lätt att göra på de gamla i alla fall, går till och med att ta all inredning på en gång om man är stark :).

Ifor är bra och stabila släp, och slipper man bara alla sprintar så är det nära nog perfekt :p.
 
Gillar också Ifor men känner att jag skulle bli galen på alla sprintar överallt. Svårt på vintern när man har tjocka vantar på sig. Annars skulle jag gärna vilja ha den nya modellen med diagonallastning, sadelkammare och fronturlastning!
 
Två kompisar har varsitt 511, eller vad den nu heter den största modellen. Mkt bra släp. De har hästar runt 180 och det är gott om plats, min 160-häst samåker ibland till tävlingar och det märks hur luftigt och lyxigt det är jämfört med mitt egna Star Safir.
Nu dras ju dessa släp av större bilar Toyota Hilux, Dodge RAM och liknande men jag måste säga att ekipaget går som ett tåg. Märks inte ens när hästarna galopperar i släpet (vi hittade höpåsar längst bak mot rampen en gång och hästarna hade sparkat dem dit men det kändes inte i bilen).
Gott om plats som skötare i släpet, kan tom ta på min häst transportskydden utan att ta ut den. Bra ventilation. Valbart om man vill ha ramp eller step-up. Enda nackdlen är väl då möjligen avsaknaden av sadelkammare, vet ej om det finns som tillval, och dessa j-la sprintar ;)
 
Två kompisar har varsitt 511, eller vad den nu heter den största modellen. Mkt bra släp. De har hästar runt 180 och det är gott om plats, min 160-häst samåker ibland till tävlingar och det märks hur luftigt och lyxigt det är jämfört med mitt egna Star Safir.
Nu dras ju dessa släp av större bilar Toyota Hilux, Dodge RAM och liknande men jag måste säga att ekipaget går som ett tåg. Märks inte ens när hästarna galopperar i släpet (vi hittade höpåsar längst bak mot rampen en gång och hästarna hade sparkat dem dit men det kändes inte i bilen).
Gott om plats som skötare i släpet, kan tom ta på min häst transportskydden utan att ta ut den. Bra ventilation. Valbart om man vill ha ramp eller step-up. Enda nackdlen är väl då möjligen avsaknaden av sadelkammare, vet ej om det finns som tillval, och dessa j-la sprintar ;)
finns sadelkammare som tillval på de nya, men man mister dock frontutlastingen då.

Har ju en 510 och trodde själv att jag skulle avsky sprintarna, men ramp låsningen är bara smidig och luckorna kan man leva med :p, är ju många som aldrig ens rör dem utan kör öppet bak och inte använder frontutlastningen. Är annars bara att byta ut sprintarna innan de rostar, så är de lättare att få av och på.
 
Hade en 1,5 hästars Ifor för länge sedan, årsmodell 99 och på den hade väggarna ruttnat runt skruvar etc efter bara 7 år... Dessutom tungdraget, min stora 2 hästars Mustang kostar mindre att dra. Pluss var att den låg bra på vägen och det var bra ventilation samt att man kunde ha luckan över frontutlastningen öppen så hästen kunde kika ut. Ytterligare en smart grej var faktiskt att det fanns stödben bak så man kunde lastträna utan att hänga på släpet på en bil. Dock tror jag tyvärr dom tagit bort den smarta detaljen.
 
Angående ruttna väggar så är mitt också ngt murket runt frambommens bultar på ena sidan. Har sett det på andra också. Men mitt är 15 år gammal, misskött och har stått ute hela tiden.
Jag väntar ngt år nu med att byta väggarna, plåten runt om håller ihop allt ;). Fick byta rampen och lägga in ett tunare golv över alu golvet nu då det var försvagat. Så blir till att spara ihop för vägg byte och helt ny tjock golv plyfa till renovering om en 5år.
Ifor är ju dumt nog så speciella av sig så att man måste beställa väggar och golv från England... (om man inte vill fuska och köpa vanlig marinplyfa dvs)
 
Ja man beställer via Generalagenten som i sin tur tar hem från England. Dvs det blir mycket frakt kostnad..
det är inte så smidigt att de har alla färger och storlekar hemma konstant tyvärr.
 
Jag har ett 506 med kombiramp som jag beställde i julas och fick i våras (envisades med att välja en färg som inte fanns i Sverige). Älskar det! Hästarna åker bra, det känns knappt att man har det på bilen och jag tycker inte att sprintarna är SÅ jobbiga. Beställde även långbommar som extra tillval.
 
Har också ett nytt 506, valde sadelkammare istället för fronturlastning. Mycket nöjd, ligger som ett kassaskåp längs vägen och sprintarna och tåggången för att få upp alla luckor lär man sig. Använder mig bara av step-up både ut och in, var lite nervös första gången han skulle av, men nu är han supersnitzig på att känna sig fram. Ingen häst som kastar sig ut med den modellen.

Jag lastar alltid själv och den bakre mellanväggen har jag åt sidan vid lastning, jag kan själv vika tillbaka den och fästa den med en hand, det gillar jag. Inte som i gamla släp där man skulle dra upp en sprint i golvet, som när man skulle tillbaka hade fyllts med spån och väggen hakade fast sig på vägen i spån och skit.
 
Har också ett nytt 506, valde sadelkammare istället för fronturlastning. Mycket nöjd, ligger som ett kassaskåp längs vägen och sprintarna och tåggången för att få upp alla luckor lär man sig. Använder mig bara av step-up både ut och in, var lite nervös första gången han skulle av, men nu är han supersnitzig på att känna sig fram. Ingen häst som kastar sig ut med den modellen.

Jag lastar alltid själv och den bakre mellanväggen har jag åt sidan vid lastning, jag kan själv vika tillbaka den och fästa den med en hand, det gillar jag. Inte som i gamla släp där man skulle dra upp en sprint i golvet, som när man skulle tillbaka hade fyllts med spån och väggen hakade fast sig på vägen i spån och skit.
Det älskar jag med min också :), i min gamla kylinge så hänger mellanväggen så pass mycket att man måste lyfta upp mellanväggen för att flytta den :wtf:. Med iforn så är det bara att knuffa åt sidan och så åker mellanväggen bort, rampen knuffar man upp med foten och övre luckorna åker också lätt igen :p. Otroligt härligt att slippa alla tunga luckor som ska upp och ner hela tiden :p.
Största nackdelen jag ser hos mitt släp är att man lätt blir inlåst om man inte fäster upp skötardörren :p. (Är glad att det hände då plyfan på rampen var borta :D annars så hade det varit lagom svårt att ta sig ut... )
 
Gillar också Ifor men känner att jag skulle bli galen på alla sprintar överallt. Svårt på vintern när man har tjocka vantar på sig. Annars skulle jag gärna vilja ha den nya modellen med diagonallastning, sadelkammare och fronturlastning!

Det är inget problem med sprintarna.
 
Största nackdelen jag ser hos mitt släp är att man lätt blir inlåst om man inte fäster upp skötardörren :p.

Fast jag kan öppna min skötardörr innifrån, är inte det standard?
Ytterligare en fördel är att du med lätthet ensam tar ut hela inredningen, i min gamla Kylinge var man tvungen att vara två, en på pall och Starke Staffan till bommen som gick från golv till tak samt mellanväggen som vägde bly.
 
Fast jag kan öppna min skötardörr innifrån, är inte det standard?
Ytterligare en fördel är att du med lätthet ensam tar ut hela inredningen, i min gamla Kylinge var man tvungen att vara två, en på pall och Starke Staffan till bommen som gick från golv till tak samt mellanväggen som vägde bly.
Har den gamla modellen, 2st sprint saker på utsidan som låser dörren.
Ja inredningen är också härlig att kunna ta ur själv :), min kylinge måste man upp på taket för att lossa stolpen på :p
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 557
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
2 938
Senast: Rimfaxe
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 664
Senast: Blueberry
·
Utrustning är på jakt efter ett nytt släp och tycker att ifor känns som ett bra alternativ på boggie transport med frontutlastning. i sverige så...
2
Svar
21
· Visningar
7 191
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp