Ifor Williams

Novalisa

Trådstartare
Någon som har en Ifor Williams HBX403 och kan berätta lite vad ni tycker om den?😃
Funderar på att byta transport och den ser trevlig ut!
Den är ju något dyrare än andra märken, så får lite beslutsångest!😉
Vet ni om man kan få den både med frontutlastning och sadelkammare?
Vet att jag kan kontakta återförsäljare men tänker om någon här vet. Vill inte prata med försäljare innan jag vet lite mer!🙄
 
Jag köpte en begagnad tidigare i vintras. Är väldigt nöjd!

Man kan inte få både fronturlastning och sadelkammare men sadelskåp på dörren och fronturlastning går.

Edit. Såg nu att du skrev HBX, jag har en HB403.
 
Den är som en pansarvagn! Finns bra anledningar till att den kostar lite mer och är väl värd pengarna. Jag har inte själv men en av mina stallkompisar jag åker med regelbundet.
 
Jag köpte en begagnad tidigare i vintras. Är väldigt nöjd!

Man kan inte få både fronturlastning och sadelkammare men sadelskåp på dörren och fronturlastning går.

Edit. Såg nu att du skrev HBX, jag har en HB403.
Har du sadelskåp på dörren?
 
Tack för snabbt svar 😊! Jag var och kollade på Ifor i dag men de hade inget sadelskåp hemma att kolla in. Har du sett det på riktigt? Vet du om man kan öppna dörren inifrån trots att det är på?
 
Tack för snabbt svar 😊! Jag var och kollade på Ifor i dag men de hade inget sadelskåp hemma att kolla in. Har du sett det på riktigt? Vet du om man kan öppna dörren inifrån trots att det är på?
Nej jag skulle också vilja klämma på ett, har bara sett på bild.
jag är tror inte att det är ivägen för dörrhandtaget om det var så du menade 😊
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack! Vi får uppdatera varandra när någon av oss sett ett IRL 😊! Är väldigt inne på att byta mitt Cheval mot ett IW, mest p g a hållbarheten och en häst som är lite stökig på väg hem. Väljer mellan HB403 och 506.
 
Tack! Vi får uppdatera varandra när någon av oss sett ett IRL 😊! Är väldigt inne på att byta mitt Cheval mot ett IW, mest p g a hållbarheten och en häst som är lite stökig på väg hem. Väljer mellan HB403 och 506.
Jag är väldigt nöjd med hb403, det är smidigt på flera sätt. Avgörande för mig var dock att få ner tjänstevikten då min bil inte får dra mer än 1500 kg även med BE. Blir på håret med 506..
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag är väldigt nöjd med hb403, det är smidigt på flera sätt. Avgörande för mig var dock att få ner tjänstevikten då min bil inte får dra mer än 1500 kg även med BE.
Jag gillar 1,5- hästars också. Mitt CL ligger super på vägen och så smidigt jämfört med ett tvåhästars. Fördelen CL har är att det finns med fast sadelkammare fram och eftersom det är 1,5- hästars är det ändå gott om plats framför bommen. Ifor har ju inte den lösningen tyvärr, men plockar poäng på sin hållbarhet och stabilitet.
 
Tycker också ifor är väldigt intressanta!
Så jag följer tråden.

Verkar rejäla stabila och värd sin peng, men de är ju ganska tunga(pansarvagn som någon skrev) och jag har hittills inte hittat någon som funkar till mitt körkort (b96), då jag inte vill ha en/enkommafem-hästars.
De jag vet som har ifor har varit nöjda, särskilt med åkkomforten och stabiliteten.
 
Tycker också ifor är väldigt intressanta!
Så jag följer tråden.

Verkar rejäla stabila och värd sin peng, men de är ju ganska tunga(pansarvagn som någon skrev) och jag har hittills inte hittat någon som funkar till mitt körkort (b96), då jag inte vill ha en/enkommafem-hästars.
De jag vet som har ifor har varit nöjda, särskilt med åkkomforten och stabiliteten.
Ja, HB506 väger ju nästan 900 kg. Är det tjänstevikten som spökar eller är det totalvikterna på beg släp?
En av de nyare modellerna, HBE, är lättare men då tror jag inte man kan få fronturlastning och så är det gardin bak.
 
Ja, HB506 väger ju nästan 900 kg. Är det tjänstevikten som spökar eller är det totalvikterna på beg släp?
En av de nyare modellerna, HBE, är lättare men då tror jag inte man kan få fronturlastning och så är det gardin bak.
Det blir totalvikten som drar iväg.
Har just nu 1880 kg att röra mej med men många är upp mot 2500.
Visst finns det nedtypade vagnar har jag sett ibland men de har ju en lastvikt på sisådär 450 kg eller så 🙈
Gardin är ok och behöver sadelkammare.
Sadelkammare drar ju också iväg i vikt även på andra vagnar.

Klämde på en sån lättviktsvagn i helgen, helt ny, jättetrevlig. Tyvärr regnade det och den läckte in , vidare in i sadelkammaren, tror det var takluckan som spökade. Sånt är ju alltid trist även om jag kan ha överseende med endel.
 
Det blir totalvikten som drar iväg.
Har just nu 1880 kg att röra mej med men många är upp mot 2500.
Visst finns det nedtypade vagnar har jag sett ibland men de har ju en lastvikt på sisådär 450 kg eller så 🙈
Gardin är ok och behöver sadelkammare.
Sadelkammare drar ju också iväg i vikt även på andra vagnar.

Klämde på en sån lättviktsvagn i helgen, helt ny, jättetrevlig. Tyvärr regnade det och den läckte in , vidare in i sadelkammaren, tror det var takluckan som spökade. Sånt är ju alltid trist även om jag kan ha överseende med endel.
Man kan väl ändra totalvikten?
Vet dock inte vad det kostar eller hur krångligt det är på Ifor. Det borde ju en återförsäljare kunna svara på 😊


Annars får du ta BE, kanske billigare än att ändra totalvikten😁
 
Senast ändrad:
Nej jag skulle också vilja klämma på ett, har bara sett på bild.
jag är tror inte att det är ivägen för dörrhandtaget om det var så du menade 😊
Jag funderade på att välja till ett dörrhängt sadelskåp till min 506:a men blev avrådd av säljaren som menade på att skåpet var både dyrt och opraktiskt eftersom det är så trångt. Han rekommenderade istället ett löst sadelskåp/tävlingsskåp som man kan ställa fram i transporten (inga problem utrymmesmässigt och lätt att köra in/ut genom fronturlastningen). Har hittills lastat sadlarna i bilen istället men en kompis kör med löst sadelskåp i sin 506:a och tycker det funkar toppen.
 
Jag funderade på att välja till ett dörrhängt sadelskåp till min 506:a men blev avrådd av säljaren som menade på att skåpet var både dyrt och opraktiskt eftersom det är så trångt. Han rekommenderade istället ett löst sadelskåp/tävlingsskåp som man kan ställa fram i transporten (inga problem utrymmesmässigt och lätt att köra in/ut genom fronturlastningen). Har hittills lastat sadlarna i bilen istället men en kompis kör med löst sadelskåp i sin 506:a och tycker det funkar toppen.
Jag är inte säker på att det får plats ett framför bommen i min HB403. Hade jag haft en 506 hade jag definitivt valt löst skåp! Tänker att det kanske blir väldigt trångt i mitt släp..
 
Jag är inte säker på att det får plats ett framför bommen i min HB403. Hade jag haft en 506 hade jag definitivt valt löst skåp! Tänker att det kanske blir väldigt trångt i mitt släp..
Om någon har testat löst skåp i 403 så tar jag gärna emot erfarenheter!
Tänker att skåpet säkert kan klämmas in, men jag vill gärna kunna få plats att ta mig in via skötardörren om behov skulle uppstå. Är rädd att skåpet skulle blockera helt eftersom släpet är ganska smalt framme i fronten, ett sadelskåp kommer inte kunna skjutas in mot fronten helt utan måste stå en bit ut.
 
Man kan väl ändra totalvikten?
Vet dock inte vad det kostar eller hur krångligt det är på Ifor. Det borde ju en återförsäljare kunna svara på 😊


Annars får du ta BE, kanske billigare än att ändra totalvikten😁
Ja det borde man kunna hos återförsäljare, det är säkert inget stort bekymmer.
Men jag tror jag hellre tar BE än roddar(och lägger pengar på) det 🙊🙈
 
Ja, det hade jag också gjort! Plugga lite teori så är det snart klart👍
Jag pluggade be-teorin inför b96 faktiskt 😅
hade bråttom att få mer utrymme när vi hastigt köpte ny bil, lyckades knipa en uppkörningstid för b96 och valde det istället för BE just då.
Planen är fortfarande BE men än så länge oss jag inte ta tag i det bara, nu när jag klarar mej 😆
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 834
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 520
Senast: MiniLi
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
9 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp