Iform Tillväxt?

Fibusen

Trådstartare
"Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att hålla i hull,har fått avelspellets och soja,och fri tillgång på hö. Går på lösdrift nu,men ska antagligen stallas in i början av Mars. Delade meningar att stalla in,mindre energi går åt,och förhoppningsvis kan han lägga på sig lite lättare,men samtidigt så blir det lite svårare att erbjuda fri tillgång,då han kommer gå i hage med lite äldre hästar där det inte funkar med fri tillgång,jag måste alltså portionera ut höet i hagen,inne i boxen på natten kommer det största givan att ges,så på nätterna kan man nästan räkna med att han kommer få fri tillgång dock.

Funderade på att ge lucern som extra foder,men sen ramlade jag över detta som tydligen ska innehålla allt som behövs. Tyvär står havre först,vilket innebär att det säkert innehåller massa massa havre. Är det bra att peta i en 2-åring,som inte gör just nått mer än att gå i hage,massa havre verkligen?

Om fodret:

Iform Tillväxt är anpassat för föl och unghästar. På grund av stor muskel-tillväxt har dessa kategorier hästar ett högre krav på proteinhalt och aminosyrekvalitet. Iform Tillväxt kan med fördel komplettera andra Iform-produkter till hästar som befinner sig i en fas av stor muskeluppbyggnad. Iform Tillväxt kan balansera foderstater där stråfoder med låg proteinhalt ingår.

Ungefärliga utfodringsrekommendationer

Rekommendationerna gäller för hästar med en vuxenvikt på ca 600 kg.

1-3 kg per dag till föl

2-4 kg per dag åringar

2-4 kg per dag till 2-åringar. De högre givorna gäller om hästen är i träning.

Råvaruinnehåll

Pellets: Havre, Korn, Hömjöl, Kli av skalad havre, Sojamjöl, Vete, Melasserad betpressmassa, Melass, Potatisprotein, Linfrökaka, Havreolja, Koksalt, Mineraler (se Analysgaranti), Vitaminer (se Analysgaranti)



Analysgaranti: http://www.iformfoder.se/analys.htm

Finns det nån fara att peta i en unghäst så mycket havre? Och är det tillräckligt för att hästen ska klara sig på enbart detta och vanligt grovfoder? Lucern kan man väll lägga till en del utan att det ska bli nån fara (ifall han börjar falla ur igen)?

Om man ser att han börjar komma in i en växtperiod,kan man då lägga på lite extra,typ lucern,då,för att undvika att han faller ur?
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det har ju ungefär samma värden som lucern men är gjort på mest säd.:crazy: Är det dyrare än lucern skulle jag tveka.
 
Sv: Iform Tillväxt?

Runt 195:- säcken...

Jag vet inte alls vad jag ska tycka som sagt,känner som dig att det känns som om det är mest säd i....
 
Sv: Iform Tillväxt?

jag ger en liter av det till min hblåring o en shettisåring tillsammans, bägge hingstar o går på lösdrift. Det verkar vara ett bra foder då de direkt blev fina i hull o muskulatur. Förutom det får de även lusern, mineraler o linfrö. Självklart fri tillgång på hösilage med. Värt o prova! säger inte att de passar alla hästar men mitt föl har varit tunt hela tiden o det är först nu när han käkar denna maten han ser fin ut i hull. Är du osäker på den stora delen havre kan du istället ge "cool" som är havrefri, innehåller 100 smrb istället för 130 som tillväxten gör.
 
Sv: Iform Tillväxt?

Kan inte se nån anledning till att välja detta foder.

Det är baserat på spannmål och innehåller inte så mkt protein som jag antar att tillverkaren vill påskina. 120 g smrp, 10,5 MJ.

Som en jämförelse innehåller gräspellets 165 g smrp, 10,5 MJ. Kostar ca 6 kr kg. Ett bra mkt bättre alternativ då det är ett rent grovfoder.


Hippo Grow Alfa (pellets) innehåller 135 g smrp, 10 MJ. Baseras på en hög andel grönmjöl och är alltså ett bättre alternativ om man ser till hästens matsmältningssystem. Prismässigt ungefär som "Iform Tillväxt".

Så nej, både från hästens och plånbokens perspektiv.
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det som är bra med Iform, som jag tror är anledningen till att det funkar så bra, är att det dels är väldigt noga utvalda råvaror, och dels att det innehåller havreolja! Jag gillar Iform :) har man då dessutom en häst som vägrar äta pelletrerad mat, så går ju gräspellets bort, hon blev fin i hullet av Iform Cool + lucernhack, även om lucernen åts med väldigt långa tänder :D
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det som är bra med Iform, som jag tror är anledningen till att det funkar så bra, är att det dels är väldigt noga utvalda råvaror, och dels att det innehåller havreolja!


Men helt vanlig havre innehåller ju också havreolja.
Men det kan ju inte vara stor skvätt de har i, eftersom den står precis före salt i innehållsförteckningen.
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det är väl inte sorten i sig, utan kvalitéen på det, det är skillnad på havre och havre :)

Och vad gäller havreoljan så är det kanon för att hästen ska gå upp i vikt, men min tex kan inte äta ren havre, och då fick hon ju i sig havreoljan ändå :) Så även om det inte är någon större mängd av det så var det guld för min häst att få det i sig, och det räckte :)
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det som är bra med Iform, som jag tror är anledningen till att det funkar så bra, är att det dels är väldigt noga utvalda råvaror, och dels att det innehåller havreolja! Jag gillar Iform :) har man då dessutom en häst som vägrar äta pelletrerad mat, så går ju gräspellets bort, hon blev fin i hullet av Iform Cool + lucernhack, även om lucernen åts med väldigt långa tänder :D

Iform Cool: MJ 10,5, smrp 100g, råfett 5 %

Vanlig Havre: MJ 9-10, smrp 70-80g, råfett 5-7%.

Krafft muskel MJ 12, smrp 370,


0,9 kg Havre + 0,1 kg Krafft Muskel: ca 10,5 MJ, 110g smrp. råfett 5%.

Havre 3 kr Kg, krafft Muskel 18,60/kg = ca 4,90 för ovanstående/kg
Iform Cool Musli 9,16/kg.

Inte så prisvärt tycker jag.



Jag tycker att Lympos Avel/Ung är ett bättre alternativ om man vill ha en färdig Musli. Ungefär samma pris som iform Cool men högre energi och protein. 11,5 MJ, 125 g smrp. Där kommer lusern på andra plats i innehållsförteckningen m 17% i. Dessutom högt lysin-innehåll 10,2 g.
 
Sv: Iform Tillväxt?

Det är väl inte sorten i sig, utan kvalitéen på det, det är skillnad på havre och havre :)

Och vad gäller havreoljan så är det kanon för att hästen ska gå upp i vikt, men min tex kan inte äta ren havre, och då fick hon ju i sig havreoljan ändå :) Så även om det inte är någon större mängd av det så var det guld för min häst att få det i sig, och det räckte :)


Och du vet att det var just havreoljan som gjorde skillnad. Inte tex lucernet?

Det finns havre med lite högre värden men havre är ändå havre, hur man än vänder på det.

Havre innehåller ca 5-7% fett. Och Iform cool 5% fett. Det kan alltså knappast vara mer havreolja i Iform cool än vad det är i den rena havren.
 
Senast ändrad:
Sv: Iform Tillväxt?

Kan ju omöjligt vara säker, men eftersom jag provat ge hästen koncentrat av havreolja och hon tagit sig på det, och att hon även tog sig på ren havre (men blev knäpp att rida) och sedan tog sig på coolen så misstänker jag detta. Lucern har hon fått alltid, och pendlat i vikt oavsett. Så självklart kan man inte vara säker, men det skrev jag inet heller att jag var, jag skrev att jag var tror :D Man kan ju aldrig vara 100% säker på något när det gäller hästar, det kan ju tex vara en kombination av två olika foder som gör att hästen funkar på just det, det kan skilja mycket från individ till individ.
Det jag VET gällande min häst är att pellets inte går, vilket tyvärr utesluter en massa bra foderalternativ (är oxå en sådan som förespråkar största delen grovfoder så långt det går, och tyvärr inte heller är gjord av pengar) och att hon blir lite för toppad med ren havre.
 
Senast ändrad:
Sv: Iform Tillväxt?

Kan ju omöjligt vara säker, men eftersom jag provat ge hästen koncentrat av havreolja och hon tagit sig på det, och att hon även tog sig på ren havre (men blev knäpp att rida) och sedan tog sig på coolen så misstänker jag detta. Lucern har hon fått alltid, och pendlat i vikt oavsett. Så självklart kan man inte vara säker, men det skrev jag inet heller att jag var, jag skrev att jag var tror :D Man kan ju aldrig vara 100% säker på något när det gäller hästar, det kan ju tex vara en kombination av två olika foder som gör att hästen funkar på just det, det kan skilja mycket från individ till individ.

Men Coolen innehåller ju ångkokt korn som första ingrediens, klassikt att ge till hästar som ska lägga på sig. Tycker att det känns lite långsökt att några gram havreolja skulle göra sån enorm skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Iform Tillväxt?

(Hon har stått på Lymposen oxå by the way, och Lympos och Iform tillverkas på samma fabrik, där jag varit på studiebesök :D)
 
Sv: Iform Tillväxt?

Ja det är mycket möjligt att det är det som gjorde att hon tog sig oxå som sagt, det är omöjligt att veta, men oavsett gillar jag att det finns havreolja i fodret eftersom jag gillar det som fodermedel, och oavsett så tycker jag det är ett bra foder :)
 
Sv: Iform Tillväxt?

Suveränt foder! Vi har gett både tillväxt och tävling till våra fullblod. Helt klart värt pengarna. Tycker dessutom att hästarna blir både rundare o blankare än när de fått annat foder.;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 890
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp