Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som följde andra tråden vet om problemet. För er andra drar jag det i korthet här. Hästen är en fd galoppör, som tyvärr associerar väldigt negativt till ledade bett (tränsbett). De fungerar helt enkelt inte alls, 'minnet' ligger för nära i tiden misstänker jag.

Raka bett har hon inga negativa associationer till, däremor så blir hon konfys över tungtrycket där, och får inte riktigt plats med tungan, vilket gör att hon joxar, gapar och - vad värre är - är utanför munnen och viftar med tungan.

I övrigt så är hon förtjust i bett som ligger ganska 'fast' i munnen, dvs som har skåra/kort skänkel där sidostycket fäster i. Hon tycker också om kindkedja.

Har provat henne på en uppsjö av tränsbett, ingen lycka alls nånstans. Provat rakt pelham, vilket är vad som fungerat bäst (använder bara övre tygeln), det söker hon sig nedåt till, tar stöd och är allmänt väldigt trevlig att rida. Dock så gapas det, joxas det och tungan är ute och fladdrar. Hon tycks dock inte vara irriterad på att den inte får plats, mest brydd. Jaktkandar me dliten tungfrihet fungerade också det hyfsat.

Hissbett och liknande, samt jaktkandar utan kedja blir en total katastrof. Hade ett tag stort hopp till ett Mycler comfort snaffle med port, men tji fick jag. Möjligen om man sätter kedja på det kanske eventuellt. Jag hade himla stor förhoppning att hon skulle acceptera det, då det är långt från vanliga tredelade, och ger rejält med plats för tungan. Hon bad mig i princip dra åt helvete, så så fel hade jag.. :crazy:

Men efter att ha studerat en viftande tunga större delen av turen idag (pelhamet) så känner jag att fan jag MÅSTE lösa det här och ganska snart, innan hon skaffar sig ett tungfel. Min urpsungsplan var att nu lägga ner bettprovandet ett tag och låta henne gå på pelhamet. Men jag får magsår av att se den där tungan vaara ute och vifta.

Men pelhamet är ju det som varit det hon gillat bäst, så om ja bortser från att jag inte gillar tredelade 'stångbett', så vad tror ni om det? Och var får man tag i ett dylikt? Som bonusfråga så pelham (och jaktkandar) finns ju som 3-delat KY rotary från Globus. Hur stor skillnad och vilken ger KY rotarysystemet egentligen?
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Nu har jag inte själv provat något KY-rotarybett men av vad jag läst här på Buke från dem som provat har det inte varit någon större skillnad mot "vanligt" bett.

Tredelat pelham kan du förövrigt hitta här: http://www.mantorpstravshop.se/Prodinfo.asp?produktid=1931&katid=&underkatid=321

Annars har ju Sprenger en variant, men det finns bara i större storlekar, från stl 12.0 och uppåt (som vanligt när det gäller Sprenger...)
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Det där är för tjockt tyvärr, attans.. Och inte platta i mitten (fast hade inte hjälpt med droppe på det där heller, det blir för tjockt).

Globus brukar ju ha nätta trevliga bett, men de har bara 3-delat i KY rotary, och är det ingen annan effekt än vanliga är det ju onödigt att lägga extrapengar på det. Men går det inte få tag i ett smalt tredelat så är det väl enda sättet då?
 
Senast ändrad:
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag har då inte sett några andra tredelade pelham i Sverige, men någon annan får rätta mig om jag har fel.

Sedan är det ju svårt på förhand att veta hur din häst upplever ett KY-rotary-bett. Det kanske blir en stor skillnad i just ditt fall. Tänk om det fanns ett slags bettbibliotek ute i butikerna, där man kunde låna hem bett och prova sig fram, utan att ruinera sig på att köpa bett bara för att prova...
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jo, men om de flesta andra inte upplevt någon skillnad så känns det ju onödigt att 'lägga extra' på att köpa ett med KY rotary, när jag är ganska tveksam om iden kommer fungera övht, så jag tänkte.

AAjdå om det och Globys KY är de enda tredelade som finns, då blir det till att fundera ut någon annan plan, eller hosta upp 600 för ett med KY rotary =/
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Sidepull? Hästar behöver ju faktiskt inte ha bett.
Det finns en tid när man skolar om såna där hästar, när spänningarna i nacken släpper så grejar de enormt med tungan. Rider man dem bettlösr den tiden så slipper man MÅNGA problem.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Sidepull? Hästar behöver ju faktiskt inte ha bett.
Det finns en tid när man skolar om såna där hästar, när spänningarna i nacken släpper så grejar de enormt med tungan. Rider man dem bettlösr den tiden så slipper man MÅNGA problem.

Jag vill inte sitta på henne i skogen med sidepull, jag törs helt enkelt inte testa om hon skulle lyssna på det. Hon var inte direkt hörsam i grimma när hon kom hit om vi säger så, hanterat i bett/stigbett hela tiden innan, på 'rutin'.

Hon är betydligt bättre i grimma nu, men jag skulle inte lita på att hon lyssnade på ett sidepull om hon fick syn på ett 'monster' i skogen.

Hackamore var det absolut första jag testade, då jag inte ville ha bett i munnen på henne alls förrän tänderna var kollade och låsningarna släppta. Jag satt aldrig upp, hon for komplett i taket av hacket bara på stallgången, tyvärr =/

Annars hade ju bettlöst varit det givna alternativet, och som steg två hack + ett bett i munnen men utan tygel till det, steg tre dubbla tyglar, en till bettet och en till hackamoret. Men den planen sket sig tämligen omgående.

Och grejandet på pelhamet är tyvärr inte för att spänningar släpper, hon får helt enkelt inte plats med tungan (om det vore för spänningar etc skulle jag kunna överse med det mer utan oro för att hon utvecklar ett permanent tungfel), däremot hoppas jag att en del av det andra 'joxandet' med munnen är det, det skulle förklara varför hon inte verkar irriterad eller går emot bettet/handen när hon joxar =)

Men det är tyvärr för lite plats för tungan, märks liksom 'i alla lägen', tyvärr =/
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag såg ngt intressant i veckans Horse&Hound, nämligen ett läderbett! Det ser riktigt mjukt och trevligt ut, och används tydligen av många hopp-och fälttävlansryttare i England. Kostar runt 800kr. Har inte lyckats klura ut vem som säljer det ännu dock....
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Prova ngt riktigt smalt bett, ngt western bett tex. Det är det enda min häst som kan vara ganska stark o orolig i munnen trivs på.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag har gjort det, hon har fått ett 10 mm som smalast, men det hjälper ju inte, i ledad form avskyr hon det, i rak form får hon inte plats med tungan.

Ang läderbett är de dels tjocka, dels raka. Och mjukhet tycktes ju inte fungera helelr iom att Novebett inte gick =/
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Hur skulle en mullenmouth kandarstång fungera tror du? Eller kandarstång med rörliga skänklar och mullenmouth?

Tanken med att rörliga skänklar är just det min häst gillar, han kan lägga bettdelen exakt där han vill...

Det jag har är mycket brett, och iofs låg tungfrihet, men det finns ju med högre. Och iom mundelen är rörlig runt den egena axeln så slipper du ju bekymret att tungfriheten slår i gommen. Den rör sig ju inte...
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag vet inte, jag har ju surfat bett som bara den, och flera gånger stött på kandarstänger med bred, fin tungfrihet och känt att 'varför finns inte det i pelham för?'.

Typ sånt här: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3368

Dvs jag skulle gärna prova, men kan ju inte gärna rida på blank stång.. =/

Men just ett mullen mouth med bred, men låg, tungfrihet skulle kanske fungera, jag vet inte. Men inte hittat det på något annat än just kandarstång, och där hjälper det ju inte =/
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

ett oldeat pelham med tungfrihet då?

Tungband?
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag har aldrig ens sett ett oledat pelham med tungfrihet, vet du något så tipsa jättegärna. Är ju ett sådant jag ffa surfat efter men inte hittat alls?

Tungband, tungfelsstickor, norsgrimmor och andra saker som bara tar bort symptomet är jag inte intresserad av. Hon får ju inte mer plats för sin tunga med tungband, det enda är att hon inte kan försöka göra något åt det/tala om det.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Aha, men du vet de där små ringarna som sitter mitt på stången? Ta dem och sätt ett band emellan dem och ringen för sidostycket. Sätt en ring mitt på så har du ju ett jaktkandar nästan....

Ibland får man modifiera lite :D
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

det borde ju finnas, hittade ett stångbett på hööks i sötmalm med port, sätt på en kurbstrap/kjedja o ha tygeln i vanliga ringen?

Jaktkandar finns ju med små o störe portar, vad var det som strulade med det bettet?

Kandarestång, finns ju oxå med olika portar, be ngn händig svetsa dit bett ringar.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

det borde ju finnas, hittade ett stångbett på hööks i sötmalm med port, sätt på en kurbstrap/kjedja o ha tygeln i vanliga ringen?

Det finns inte i hennes storlek, vilket tycks vara symptomatiskt för de flesta westernbett. Varit inne lite på samma som dig, att ha två tyglar och sätta på en kedja på sånt bett. Men inte hittat ngt bra sånt heller, de har endera alldeles för hög port, eller så börjar de i 12.5 cm.

Jaktkandar finns ju med små o störe portar, vad var det som strulade med det bettet?

Inte hittat något jaktkandar med bred port alls, och de 'vanliga' är för liten tungfrihet på. Och det var just det som inte fungerade, hon fick inte plats med tungan där heller, det var bara marginellt pyttelite bättre än pelhamet, knappt märkbar skillnad.

Kandarestång, finns ju oxå med olika portar, be ngn händig svetsa dit bett ringar.

Det var inte så himla 'bara svetsa dit' ringar, det fungerar inte att svetsa på kromat järn, påstod taskiga pappa. (Sen måste jag få fatt i ringar att svetsa dit, dvs någon som kan göra halvringar år mig, men kom aldrig så långt iom att pappa slog hål på den iden ganska brutalt.. *mummel*)
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Aha, men du vet de där små ringarna som sitter mitt på stången? Ta dem och sätt ett band emellan dem och ringen för sidostycket. Sätt en ring mitt på så har du ju ett jaktkandar nästan....

Ibland får man modifiera lite :D

Du är inte så dum du! :idea: Det borde gå att trixa till på något vis! Ska experimentera lite med kandarstången jag har, och går det få ihop någon vettig lösning att fästa tygeln i kan man ju prova köpa en stång med sån bredare tungfrihet och testa.
 

Liknande trådar

Utrustning Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: palle
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 326
Senast: seifur1
·
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 223
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp