Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

jag har en ordentlig på port på min jakstång, dock är det tyvärr för stort för din häst.


Finns väl kandarstänger som inte är kromade, om man slipar så borde det gå, kan du inte prata med ngn som har ett smide (eller vad det heter)
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Klicka på bilden får du se en "normal" version av bilden.:idea:
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

jag har en ordentlig på port på min jakstång, dock är det tyvärr för stort för din häst.


Finns väl kandarstänger som inte är kromade, om man slipar så borde det gå, kan du inte prata med ngn som har ett smide (eller vad det heter)

Har du någon bild på din jaktstång? *ber snällt* Har soms agt bara sett 'normal' och 'extraliten' tungfrihet på dem, och båda blir ju för lite, skulle vilja ha något mer åt det hållet som kandarstången jag länkade bild till.

Ringar att svetsa på kan jag nog höra med hovslagaren om, han har ju gasolässja. Men måste lösa det med svetsningen först, frågade inte pappa om det gick att slipa bort eller så, ska göra det.. (jag frågad ehonom när jag var dit så han fick böja ut överskänklarna på pelhamet, och frågade då om svetsning varvid han bara tyckte 'kromat, det går inte' och sen frågade jag ju inte mer)

Tror alla är kromade faktiskt, alla som är blanka, och inte sett någon sweet iron, men ska forska mer.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

hör med hovis, på ngt sätt måste man ju kunna få dit ringar.

Jag ska snoka upp min stång o fota :)
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Det går utmärkt att göra så. Ta gärna ett för brett rep som går att bränna så det blir som plast.

Så sätter du dubbelt, ett bränner du för stabilitet och ett obrännt ifall du råker bränna lite för mycket på det första.

Iofs om hästen inte har något emot det så kan du strunta i att bränna eller vilken kvalite. Dessutom, om du har tillgång till rep/lina med metallkärna, det är riktigt toppen! Då är det ju som ståltråd utan att skava och går då att forma precis som man vill.

Jag har också en häst som tycker mycket, han lär mig massor om att man måste tänka ibland...
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

*kl*

vi hittade ett ganska smalt, oledat pelham med lite tungfrihet till medryttarhästen förra veckan. dock från en ganska liten affär, men om du vill kanske jag kan ta reda på märke och andra återförsäljare?

har bara skummat tråden i övrigt, så du kanske har hittat annan lösning iofs..
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag har en häst som inte gillar bett och som fixar med tungan, lägger tungan över bettet etc. Jag har köpt en 2-delad anatomisk pelhamsstång ifrån Pessoas Magic kollektion. Det kan inte ställa sig i gommen heller. Det bettet trivs han jättebra med, håller munnen stängd och verka tillfreds. Det kan jag varmt rekommendera. Jag köpte mitt på Lillhästen i Stav. Det finns bild på det på deras hemsida www.lillhastenistav.se om du vill se hur det ser ut.

Hälsningar,
Anette
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Fast hackamore skulle jag aldrig våga rida en sån häst på.
Sidepull, det äkta är ett effektivt hjälpmedel, jag rider samtliga galningar på det :D
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

*KL*

Nu har jag köpt dels ett tredelat med tungfrihet (mest för framtida bruk), och så har jag köpt en smal kandarstång med bred, låg tungfrihet (globus). Så ska jag prova att sätta någon form av rep/wire mellan skumremsringen och sidostyckesringen och de, lite tveksam till hur det blir när man går från sidostyckesringen, men..

Får väl prova 'full kandarbetsling' i värsta fall, och se om hon kan 'gå med på' ett tredelat då (himla tveksam där, men man ska inte tro så mkt innan man provat ;))

Fanns ett gummipelham med riktigt fin tungfrihet på men då var det ju för tjockt, och trots att damen i ridsportsaffären letade i kataloger från fyra olika leverantörer lyckades hon inte hitta ett enda pelham eller jaktkandar i metallvariant med vettig tungfrihet, så det tycks inte finnas annat än med den lilla, normala.
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Jag har en häst som inte gillar bett och som fixar med tungan, lägger tungan över bettet etc. Jag har köpt en 2-delad anatomisk pelhamsstång ifrån Pessoas Magic kollektion. Det kan inte ställa sig i gommen heller. Det bettet trivs han jättebra med, håller munnen stängd och verka tillfreds. Det kan jag varmt rekommendera. Jag köpte mitt på Lillhästen i Stav. Det finns bild på det på deras hemsida www.lillhastenistav.se om du vill se hur det ser ut.

Hälsningar,
Anette


Tack för ditt tips, men jag tror tyvärr inte det hjälper just med magicsystemet, hon har inte 'brytt' sig om andra ledade även om de haft annan utformning. Det är isf om det går bättre i pelhammodell än tränsbettsmodell, men just magicsystemet är ingen hjälp tyvärr =/
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Hur går det med kandarbygget?

Gillade hon det eller har du inte provat ännu?
 
Sv: Igång med bettklurandet igen.. 3-delat pelham? KY rotary?

Hur går det med kandarbygget?

Gillade hon det eller har du inte provat ännu?

Inte provat än, blir inte förrän tidigast torsdag, annars i helgen. Jobb och jobb, och klinikbesök med annan häst. Sen är lillfjollan lite snorig med (och polaren är mer än lite snorig) så passar ganska bra med en liten vila nu, iaf skyller matte tidsbristen på det :angel:

Men lovar rapportera såsnart jag provat något.
 

Liknande trådar

Utrustning Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: palle
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 326
Senast: seifur1
·
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 223
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp