Igångsättning av häst som stått länge

Plantan

Trådstartare
Hej!
Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen musklas på snällt men rätt sätt, bakifrån och framåt, för liksidighet och koordination. Styrka först, kondition senare. Övningar som kan göras på landsväg och mindre ytor som gårdsplan mm. Det får ta tid, men inte bli fel!

Tacksam för alla tips! Lägg upp länkar till sidor, videoklipp, poddar, intervjuer... Ja alla former av bra program, för korrekt igångsättning!
 
Övningar som kan göras på landsväg och mindre ytor som gårdsplan mm. Det får ta tid, men inte bli fel!
Här tänkte jag på SWUS uppbyggande system. Inte tränat efter det själv men följer lite i sociala medier. Hon verkar ha många bra övningar för det du beskriver :)
 
Behövs mer info så får du bättre svar.
Skadehistorik
Hull
Ålder
Hur mycket är den riden
Hur länge har den stått.
Har den gått i stor hage.
Men generellt aktiv skritt rakt fram, tömkörning, Ridning i naturen.
Viktigt att hästen bär sig, stärker lång överlinje och inte belastar frambenen för mycket.
 
Behövs mer info så får du bättre svar.
Skadehistorik
Hull
Ålder
Hur mycket är den riden
Hur länge har den stått.
Har den gått i stor hage.
Men generellt aktiv skritt rakt fram, tömkörning, Ridning i naturen.
Viktigt att hästen bär sig, stärker lång överlinje och inte belastar frambenen för mycket.
Tack för ditt svar! Jag tänkte närmast att jag kunde kunde få tips om var jag kan läsa mig till vad som passar min häst! Inte att nån ska göra en analys och ta fram ett skräddarsytt program! Det är lite väl mycket begärt! Men det var väldigt snällt tänkt! :)
 
Här tänkte jag på SWUS uppbyggande system. Inte tränat efter det själv men följer lite i sociala medier. Hon verkar ha många bra övningar för det du beskriver :)
Tack! Kollade lite på hennes hemsida, ser väldigt intressant ut! Kan du länka till henne, det du följer? :up:
 
@Plantan
S.w.u.s heter hon på instagram, som är där jag hänger :) det läggs upp lite blandat, men övningar då och då.
Vet att det ska finnas någon blogg också.
 
Jag hade börjat med långa promenader till fots i skog och mark, gärna direkt ut i skogen så hon får se sig för och lyfta på hovarna kombinerat med tömkörning. Det du orkar orkar hästen + att ni bygger på er kontakt och kondition tillsammans.
 
@Mia_R

Köpte en tömkörningsgjord, hur långa tömmar rekommenderar du? Både för tömkörning i skog och mark, efter landsväg och på ridbana.
 
@Mia_R

Köpte en tömkörningsgjord, hur långa tömmar rekommenderar du? Både för tömkörning i skog och mark, efter landsväg och på ridbana.
Om du ska börja jobba på ridbana är rekommendationen 16 m lädertöm men ska du ut i skog och mark är det enklare med en kortare så du kan gå på sidan och ha mer kontroll tills ni är mer vana och det är lättare att hålla reda på både tömmarna och hästen. Det finns många bra videos med bl a Anders Eriksson på youtube. :)
 
lånar tråden lite :)

skulle oxkså behöva lite råd. ska sätta igång en häst som stått i några år och är extremt!!!! fett. 😬. kmr vänta med ridningen ett par månader minst.
men skulle behöva tips på hur ja ska sätta igång en sån här häst för att de ska bli så hållbart som möjligt för kroppen. :)
 
lånar tråden lite :)

skulle oxkså behöva lite råd. ska sätta igång en häst som stått i några år och är extremt!!!! fett. 😬. kmr vänta med ridningen ett par månader minst.
men skulle behöva tips på hur ja ska sätta igång en sån här häst för att de ska bli så hållbart som möjligt för kroppen. :)
Gå ut på promenader. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp