Igångsättning av islandshäst

huni2001

Trådstartare
Hej min häst blev skadad i kronranden i maj månad. Han fick stå inne en månad i box o sen 1 månad i sjukhage. Efter det har han gått på lösdrift. Han har läkt ihop fint. Nu till min fråga. Hur hade ni lagt upp igångsättning på honom?
 
Hej igen förlåt att jag inte svarat. Han skadade sin kronrand i maj. Blev gipsad. O box vila 1 månad. Sen fick han gå i sjukhage 1 månad. I juli började jag att leda honom o skritt på hårt underlag successivt upp till 1 timme enligt rekommendation från vet. Kom även igång att rida i alla gångarter. Men sen kom det massa saker emellan så nu har han bara gått på lösdrift sen september o inte jobbats alls. Behöver jag börja skritta honom successivt igen för att sen börja lägga in andra gångarter? Mvh
 
Hej igen förlåt att jag inte svarat. Han skadade sin kronrand i maj. Blev gipsad. O box vila 1 månad. Sen fick han gå i sjukhage 1 månad. I juli började jag att leda honom o skritt på hårt underlag successivt upp till 1 timme enligt rekommendation från vet. Kom även igång att rida i alla gångarter. Men sen kom det massa saker emellan så nu har han bara gått på lösdrift sen september o inte jobbats alls. Behöver jag börja skritta honom successivt igen för att sen börja lägga in andra gångarter? Mvh
Men vad menar du med "skadade sin kronrand"? Vad var det för typ av skada?
 
Han fastnade förmodligen i nåt i hagen o drog så att det skar upp precis där hov och ben möts. Lite svårt att förklara. Det blev ett djupt jack. Jo skritta ska jag göra men om jag kan börja rida honom eller börja att gå långa promenader först?
 
Han fastnade förmodligen i nåt i hagen o drog så att det skar upp precis där hov och ben möts. Lite svårt att förklara. Det blev ett djupt jack. Jo skritta ska jag göra men om jag kan börja rida honom eller börja att gå långa promenader först?

Usch vad otäckt. Har du kollat så det inte finns ngt nytt att skada sig på i hagen?

Jag hade gått skrittpromenader den första veckan och sen börjar skritta uppsuttet.
 
Han fastnade förmodligen i nåt i hagen o drog så att det skar upp precis där hov och ben möts. Lite svårt att förklara. Det blev ett djupt jack. Jo skritta ska jag göra men om jag kan börja rida honom eller börja att gå långa promenader först?
Är det inte bäst att du pratar med veterinären om lämplig igångsättning? Då får du de bästa svaren och behöver inte fundera på om du gör rätt eller inte. :)
 
Usch vad otäckt. Har du kollat så det inte finns ngt nytt att skada sig på i hagen?

Jag hade gått skrittpromenader den första veckan och sen börjar skritta uppsuttet.
Ja det var skitläskigt. Vi har finkammat hagen o kan inte hitta nåt som inte ska finnas i hagen. Hästarna har gått i denna hagen i flera år. Som tur är så läkte han fint i alla fall😊. Tack för svar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 700
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: CarroT
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp