Igångsättning efter hälta

Rumbla

Trådstartare
Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt.

Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela våren. 3-5 gånger i veckan i trav och skritt. Lite lätt hoppning 40-50 cm någon gång då och då.
I början på juni ökades träningsdosen, inte med fler pass, men lite mer krävande, ca 45 minuters pass i skritt och trav. Hästen släpptes på sommarbete i mitten på juni, fortsatte att ridas två mer krävande pass i veckan och två lätta pass (enbart skritt i skogen). Efter tre veckor var hon halt på ena bakbenet utan synlig anledning. (Inga sår ingen svullnad) Vet kikade och ordinerade tre veckors vila i sjukhage samt antiinflammatoriskt innan man gjorde något ytterligare.

Att ha henne i sjukhage var omöjligt då hon röjde mer där, än när hon gick med sin flock, så hon släpptes ut på stort grönbete under sina tre veckor.

Efter tre veckor ohalt och vi påbörjat ridning enligt veterinärens ordination. Tio dagar med enbart skritt och sedan börja med trav. Nu är vi förbi de tio dagarna och har påbörjat trava. Min fråga är, när hon har gått på bete så har hon givetvis rört sig i alla gångarter under hela tiden, gör detta att igångsättningen kan gå lite snabbare? Vad tror ni? Hur ökar jag traven tidsmässigt, en minut varje dag? När lan jag skutta över något litet hinder 30-40 cm.. Helt enkelt hur försiktig bör jag vara? Hur ska man se på vila under igångsättning, mer eller mindre?
 
Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt.

Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela våren. 3-5 gånger i veckan i trav och skritt. Lite lätt hoppning 40-50 cm någon gång då och då.
I början på juni ökades träningsdosen, inte med fler pass, men lite mer krävande, ca 45 minuters pass i skritt och trav. Hästen släpptes på sommarbete i mitten på juni, fortsatte att ridas två mer krävande pass i veckan och två lätta pass (enbart skritt i skogen). Efter tre veckor var hon halt på ena bakbenet utan synlig anledning. (Inga sår ingen svullnad) Vet kikade och ordinerade tre veckors vila i sjukhage samt antiinflammatoriskt innan man gjorde något ytterligare.

Att ha henne i sjukhage var omöjligt då hon röjde mer där, än när hon gick med sin flock, så hon släpptes ut på stort grönbete under sina tre veckor.

Efter tre veckor ohalt och vi påbörjat ridning enligt veterinärens ordination. Tio dagar med enbart skritt och sedan börja med trav. Nu är vi förbi de tio dagarna och har påbörjat trava. Min fråga är, när hon har gått på bete så har hon givetvis rört sig i alla gångarter under hela tiden, gör detta att igångsättningen kan gå lite snabbare? Vad tror ni? Hur ökar jag traven tidsmässigt, en minut varje dag? När lan jag skutta över något litet hinder 30-40 cm.. Helt enkelt hur försiktig bör jag vara? Hur ska man se på vila under igångsättning, mer eller mindre?

Det är helt omöjligt att ge råd om igångsättning utan att veta varken diagnos eller hur pass utbildade du och häst är eller hur hästen rör sig/ser ut exteriört.

Fråga du din veterinär eller möjligen tränare om råd istället.
Här är de flesta inte utbildade inom vare sig träning eller det medicinska. Så du kan få hur konstiga svar som helst. Bäst att du frågar någon utbildad i din närhet istället som ser dig och häst.

Lycka till!
 
Kolla med er veterinär.

Säger de att ni har följt anvisningarna hittills med igång startandet är det ju bara att höja kraven allteftersom.
 
Veterinären är på semester och lämnade bara instruktionen om tio dagars skritt och sedan påbörja trav och öka successivt.

Varken hästen eller jag är utbildade utan vi hade precis påbörjat det arbetet tillsammans med en tränare som också är på semester. Vi ska rida för henne först om tio dagar. Var bara nyfiken på vad skillnaden mellan att sätta igång en häst som stått i liten sjukhage i förhållande till en häst som har gått i stor hage och rört sig fritt skulle kunna vara. :)
 
Veterinären är på semester och lämnade bara instruktionen om tio dagars skritt och sedan påbörja trav och öka successivt.

Varken hästen eller jag är utbildade utan vi hade precis påbörjat det arbetet tillsammans med en tränare som också är på semester. Vi ska rida för henne först om tio dagar. Var bara nyfiken på vad skillnaden mellan att sätta igång en häst som stått i liten sjukhage i förhållande till en häst som har gått i stor hage och rört sig fritt skulle kunna vara. :)

Jag skulle INTE öka på igångsättningen snabbare p g a att den gått i större hage, utan snarare tänka att den rört sig MER än den egentligen skulle ha gjort. Så jag skulle vara minst lika försiktig som om den stått i sjukhage.
 
Jag brukar dubbla skrittperioden för säkerhets skull. Så istället för 10 dagars skritt skulle jag skritta 20 dagar och bara öka på tiden jag skrittar istället.
 
Undrar också vad det är för diagnos på hästen?

Sen är min erfarenhet att det är bättre du rider fler pass med jämn ansträngning än om du enbart rider hårdare pass 2 ggr i veckan. När min ena för snart fyra år sen behandlades i framkotor och bakknän la jag om hennes träning. Jag tävlar dressyr och tidigare hade jag tänkt att jag sparade på henne genom att bara dressyra två dagar i veckan och resten red jag ut lättare pass och skrittade en hel del. Nu ändrade jag visserligen sadel och tänket i ridningen också, men jag ökade även träningsdosen med fyra riktiga dressyrpass i veckan och så mer galopp i skogen :D. Efter det har hon både blivit bättre och hållt sig fräschare :).
 
Det finns ingen diagnos. Veterinären kunde inte hitta något. Det fanns inga sår, ingen svullnad. Hon tyckte att i och med att vi kommit in så tidigt med hästen så skulle vi testa att vara vila henne i sjukhage innan man drar igång en utredning. Nu har hon varit hältfri i snart en månad. (Har ridits en månad efter vilan)

Jag vågar inte trava mer än ett par varv i paddocken, hon har travats under drygt två veckor. Det är där jag har svårt att avgöra, hur mycket ökar man successivt med dag från dag. Någon annan sa att hästen inte får vila alls under igångsättning. Vad menar man då? Igångsättningen lär ju ske under två-tre månader i mitt tempo och ridning varje dag blir ju tufft.. för mig...
 
Det finns ingen diagnos. Veterinären kunde inte hitta något. Det fanns inga sår, ingen svullnad. Hon tyckte att i och med att vi kommit in så tidigt med hästen så skulle vi testa att vara vila henne i sjukhage innan man drar igång en utredning. Nu har hon varit hältfri i snart en månad. (Har ridits en månad efter vilan)

Jag vågar inte trava mer än ett par varv i paddocken, hon har travats under drygt två veckor. Det är där jag har svårt att avgöra, hur mycket ökar man successivt med dag från dag. Någon annan sa att hästen inte får vila alls under igångsättning. Vad menar man då? Igångsättningen lär ju ske under två-tre månader i mitt tempo och ridning varje dag blir ju tufft.. för mig...

Om du inte vet så kan du säkert ringa en annan veterinär eller något rehabcenter om du inte får tag i din vet eller din tränare.
Du kan få väldigt konstiga råd på nätforum iom att folk som svarar inte alltid behöver kunna så mycket.

Lycka till!
 
Jag vågar inte trava mer än ett par varv i paddocken, hon har travats under drygt två veckor. Det är där jag har svårt att avgöra, hur mycket ökar man successivt med dag från dag. Någon annan sa att hästen inte får vila alls under igångsättning. Vad menar man då? Igångsättningen lär ju ske under två-tre månader i mitt tempo och ridning varje dag blir ju tufft.. för mig...

Nu är det svårt att uttala sig när ingen diagnos finns på hästen, men generellt brukar man av vet få direktiven att sätta igång den på raka spår dvs padock ridning är sist på planen efter att man ridit på raka spår ute i terrängen i samtliga gångarter och hästen är fräsch utifrån det.
Anledningen är inte att böjda spår i sig skadar om hästen arbetas i balans, men att veterinärerna vet att långt ifrån alla ryttare riktigt förmår att arbeta hästen helt balanserad, så då råder man raka spår som första steg.

I ditt fall hade jag nog velat köra på det upplägget utifrån det du berättar om dig och hästen.

Öka på med tvåveckors intervaller ungefär brukar vara generellt råd . Dvs två veckor kontinuerlig skritt plan och bra mark ute i skogen. Sen lägg in några korta travintervaller några veckor, sen galopp . Sen öka tiden i samtliga gångarter . Inte massa backar eller ojämn mark/terräng innan detta gjorts.

Väldigt generellt som sagt utifrån att ingen diagnos finns .

Jag håller med synpunkten du fått att hästen bör sättas igång med regelbunden daglig aktivitet. Du måste inte göra det uppsuttet 7 dagar /vecka dock - går ju bra att tex tömköra något pass - alternativt promenera den för hand någon dag - men då se till att den verkligen skrittar raskt och energiskt genom kroppen isåfall.

Om det inte är möjligt för dig med jämn daglig aktivitet får du förlänga igångsättningen - längre upptrappning /tid att få den helt "igång" .
Mindre än 5 dagar /vecka skulle jag säga blir knepigt att rehabba den/bedöma hur den håller sig fräsch för arbete efter sin skada.
 
Senast ändrad:
Jag vågar inte trava mer än ett par varv i paddocken, hon har travats under drygt två veckor. Det är där jag har svårt att avgöra, hur mycket ökar man successivt med dag från dag. Någon annan sa att hästen inte får vila alls under igångsättning. Vad menar man då? Igångsättningen lär ju ske under två-tre månader i mitt tempo och ridning varje dag blir ju tufft.. för mig...

Paddock är för mig helt förbjudet under igångsättning. Det ska vara undantagsfall, med skrittarbete. Rakt fram, rakt ut i tempo anpassat för igångsättningsgraden.
 
Utan diagnos är det nästan omöjligt att delge sina egna erfarenheter vid liknande skador.

Generellt så jag kör ingen paddock förrän hästen är igång fullt ut i alla gångarter utan restriktioner eller försiktighet rakt fram, och har varit det i minst en månad. Dvs vid en "enkel" igångsättning så successivt igång rakt fram ute under fyra v, sen fyra v fullt jobb ute - sen paddock. Dvs 8 v igångsättning. Men beroende på skada så kan det ändras, men som absolut minimum.
 
Toppen, tack. Det låter sunt och bra det ni skriver. Vi har ju redan "gjort bort oss" genom att rida i paddock efter två veckor. Dock så är det i huvudsak skritt och någon minut trav. Galopp är hon inte nog stark för så den gångarter testar vi inte ens . Men mer aktiv skritt på raka banor låter klokt, tack.

Och självfallet konsulterar jag min vet så snart hon är åter..
 
En typ av igångsättning som en nog kan våga sig på med de flesta typ av skador är "minutmetoden". Dvs att du ökar arbete med en minut/dag. När hästen är uppe i 30 minuter skritt lägger du till en minut trav. Då blir det väldig långsam och succesiv igångsättning. Känner du att det går för fort är det också enkelt att backa och då vet du exakt när det blev för mycket.
 
En typ av igångsättning som en nog kan våga sig på med de flesta typ av skador är "minutmetoden". Dvs att du ökar arbete med en minut/dag. När hästen är uppe i 30 minuter skritt lägger du till en minut trav. Då blir det väldig långsam och succesiv igångsättning. Känner du att det går för fort är det också enkelt att backa och då vet du exakt när det blev för mycket.

Ett tillägg - som mer och mer verkar komma i veterinärordinerad igångsättning - är att i kombination med ovanstående använda sig av intervaller. En minut trav dag ett. Dag två två minuter trav - men med skritt emellan. Dvs 1 minut trav - 1 minut skritt - 1 minut trav. Resten skritt.

Så när det är fem min trav ser det ut såhär: 1 min trav - 1 skritt - 1 trav - 1 skritt - 1 trav - 1 skritt - 1 trav - 1 skritt - 1 trav. Hästen travar 5 min - men inte fem minuter i sträck (vilket sliter mer). Längre fram ökar man sedan längden på intervallen till 2 min trav - 1 min skritt - 2 min trav osv. Man får lägga in paus i mitten sen tillslut.

Särskilt bra är det för galopp. 1 min galopp i intervaller blir många fattningar (stärker), hästen hinner aldrig bli trött eller gå iväg och hamna på bogarna osv.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 546
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp