Igångsättning efter knäledsinflammation

Iddefixen

Trådstartare
Är det någon som har haft en häst med en knäledsinflammation?
Hur behandlades det?
HUr lång konvalecens?
HUr lång tid tog det innan hästen var igång igen efter friskförklaring?
 
Sv: Igångsättning efter knäledsinflammation

Min dam har knäledsinflammation bägge bak under utläkning. Först behandlad med Finadyne (dvs allmänbehandling) i 10 dagar i kombination med hagvila ochs krittpromenader. Sen sprutad i knälederna med tuppkam och två olika sorters kortison (allt samtidigt). Hagvila. Sen nu behandlad med cartophen (tror jag det heter, ids inte kolla) i.m. Fått en spruta, ska ha totalt tre (en per vecka). Hagvila samt tömkörning rakt fram i skritt.

Detta är dock en unghäst så hon var ju inte 'fullt igång' som en ridhäst innan heller. Hon har dessutom haft (coh har lite kvar) muskelproblem också.

FÖrsta veterinärbesöket var i dec 04, första behandling var i jan 05. Vi har nästa ÅB 15:e april och då hoppas vi hon ska vara helt fräsch. (var på ÅB i fredags och hon hade lite kvar i ena knäet då). Så det har tagit nästan ett halvår, men då ska man komma ihåg att hon haft sina muskelproblem med som ju försvårat och påverkat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp