Igångsättning efter kotledsvrickning

Rumbla

Trådstartare
Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och ställt diagnos. Hästen har aldrig tidigare haft bekymmer med detta. Hon har gått kvar på sommarbetet, två veckor utan behandling, visade marginell hälta fram vid veterinärkoll. Blev 3 gradig halt när leden provocerades. Visade inget på andra benet. Fått metacam under 10 dagar och är idag ohalt.

Hur skulle ni tänka kring igångsättning? (Vet har semester :)) Vi börjar självklart med ridning på rakt spår, men finns det en fördel att hon rört sig själv under hela förloppet i förhållande till att ha stått i sjukhage? Kan skrittperioden kortas? Tänker en vecka bara skritta, nästa vecka testa att trava ett par minuter varannan dag osv... Blir det för intensivt?
 
Hur längesedan du satte ut Metacam? Tänk på att det sitter i lite efter att du slutat med det. Att sätta igång efter att hälta konstaterats för bara tio dagar sedan låter ganska snabbt, tycker jag. Men veterinären kanske sade att du kunde göra det?
 
@Rumbla förstår jag rätt att hästen är hältfri inkl böjprov på återkoll hos veterinär för 10 dagar sedan och det efter att metacamet är ur blodet ?

Isåfall eftersom den gått ute som vanligt i stor hage osv, tycker jag det inte finns några hinder att även trava lite.

Om inte så nej.
 
Veterinären tyckte inte att det behövdes återbesök när hästen var hältfri, då det inte finns någon tidigare historik samt att hon inte hade så mycket hälta när han gjorde undersökningen.

Hon har gått fyra veckor totalt i hagen sedan hältan uppstod och hade blivit bättre redan innan vet kom. Fått metacam i 10 dagar. Sista dosen var för fyra dagar sedan. (Metacam verkar bara under ett dygn, som smärtlindrande). Veterinären ordinerade två-tre veckors vila.

Två veckor har passerat. Min tanke är att promenera henne utan någon på ryggen under veckan som kommer. Sedan börja skritta henn e veckan därefter. Men frågan är om en skrittvecka är för lite eller om det kan vara ok med tanke på att hon går hela dagarna redan nu... (samt gör lite tokgalopper med kompisarna)
 
Veterinären tyckte inte att det behövdes återbesök när hästen var hältfri, då det inte finns någon tidigare historik samt att hon inte hade så mycket hälta när han gjorde undersökningen.

Hon har gått fyra veckor totalt i hagen sedan hältan uppstod och hade blivit bättre redan innan vet kom. Fått metacam i 10 dagar. Sista dosen var för fyra dagar sedan. (Metacam verkar bara under ett dygn, som smärtlindrande). Veterinären ordinerade två-tre veckors vila.

Två veckor har passerat. Min tanke är att promenera henne utan någon på ryggen under veckan som kommer. Sedan börja skritta henn e veckan därefter. Men frågan är om en skrittvecka är för lite eller om det kan vara ok med tanke på att hon går hela dagarna redan nu... (samt gör lite tokgalopper med kompisarna)
Jag fick rådet en gång att alltid lägga på tio dagar till av vila än vad veterinären sa.
Min äldsta gjorde något liknande för två PR sedan. Vrickade sig i hagen o var halt. Fick metacam men vilade totalt 8-10 veckor i vanlig hage. Sen skrittade jag henne 4-5 veckor. Har gått igenom flera böjprov efter det ua.
 
Veterinären tyckte inte att det behövdes återbesök när hästen var hältfri, då det inte finns någon tidigare historik samt att hon inte hade så mycket hälta när han gjorde undersökningen.

Hon har gått fyra veckor totalt i hagen sedan hältan uppstod och hade blivit bättre redan innan vet kom. Fått metacam i 10 dagar. Sista dosen var för fyra dagar sedan. (Metacam verkar bara under ett dygn, som smärtlindrande). Veterinären ordinerade två-tre veckors vila.

Två veckor har passerat. Min tanke är att promenera henne utan någon på ryggen under veckan som kommer. Sedan börja skritta henn e veckan därefter. Men frågan är om en skrittvecka är för lite eller om det kan vara ok med tanke på att hon går hela dagarna redan nu... (samt gör lite tokgalopper med kompisarna)
Jag har lärt mig att låta hästen vila lika länge som den var halt och därefter låta igångsättningen ta lika lång tid som den totala vilan.

Exempel:
Häst halt och/eller medicinerad i 3 veckor.
Vilar 3 veckor till, alltså totalt 6 veckor (skritt vid hand/tömkörning "aktiv vila" beroende på skada).
Igångsättning försiktigt för att vara tillbaka i normalt arbete ytterligare 6 veckor senare.

Och med all igångsättning lägger jag mer tid på skritt innan jag börjar trava och sedan kan det gå lite fortare att öka på traven.

Stressa inte, det finns inget värre än att starta för fort och få bakslag. Tänk också på att en hälta kan påverka hela hästen även efter läkning med muskelspänningar etc.
 
Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och ställt diagnos. Hästen har aldrig tidigare haft bekymmer med detta. Hon har gått kvar på sommarbetet, två veckor utan behandling, visade marginell hälta fram vid veterinärkoll. Blev 3 gradig halt när leden provocerades. Visade inget på andra benet. Fått metacam under 10 dagar och är idag ohalt.

Hur skulle ni tänka kring igångsättning? (Vet har semester :)) Vi börjar självklart med ridning på rakt spår, men finns det en fördel att hon rört sig själv under hela förloppet i förhållande till att ha stått i sjukhage? Kan skrittperioden kortas? Tänker en vecka bara skritta, nästa vecka testa att trava ett par minuter varannan dag osv... Blir det för intensivt?

Min blev lite halt i mitten/slutet av juni, under 3,4 dagar, han fick stå helt ett par veckor sen har vi promenerat och skrittat lite uppsuttet 30 min, är först nu jag skulle våga öka turerna.
 
Veterinären tyckte inte att det behövdes återbesök när hästen var hältfri, då det inte finns någon tidigare historik samt att hon inte hade så mycket hälta när han gjorde undersökningen.

Hon har gått fyra veckor totalt i hagen sedan hältan uppstod och hade blivit bättre redan innan vet kom. Fått metacam i 10 dagar. Sista dosen var för fyra dagar sedan. (Metacam verkar bara under ett dygn, som smärtlindrande). Veterinären ordinerade två-tre veckors vila.

Två veckor har passerat. Min tanke är att promenera henne utan någon på ryggen under veckan som kommer. Sedan börja skritta henn e veckan därefter. Men frågan är om en skrittvecka är för lite eller om det kan vara ok med tanke på att hon går hela dagarna redan nu... (samt gör lite tokgalopper med kompisarna)
Jag skulle ha väntat ytterligare med att börja trava. Better safe than sorry! :)
 
Jag hade aldrig i livet börjat sätta igång utan en veterinärkoll efter utsättande av smärtlindring. Visar det sig att det finns markeringar vid böjprov ska det ju absolut utvärderas och utredas innan igångsättning.
 
Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och ställt diagnos. Hästen har aldrig tidigare haft bekymmer med detta. Hon har gått kvar på sommarbetet, två veckor utan behandling, visade marginell hälta fram vid veterinärkoll. Blev 3 gradig halt när leden provocerades. Visade inget på andra benet. Fått metacam under 10 dagar och är idag ohalt.

Hur skulle ni tänka kring igångsättning? (Vet har semester :)) Vi börjar självklart med ridning på rakt spår, men finns det en fördel att hon rört sig själv under hela förloppet i förhållande till att ha stått i sjukhage? Kan skrittperioden kortas? Tänker en vecka bara skritta, nästa vecka testa att trava ett par minuter varannan dag osv... Blir det för intensivt?
Hade nog skrittat igång hästen i två veckor och sedan lagt in trav förutsatt att hästen känns fräsch och framåt. Att åka in och leta hältor när hästen inte är halt känns onödigt, ha bara väldig koll på hur hästen känns och rör sig.
 
Jag hade aldrig i livet börjat sätta igång utan en veterinärkoll efter utsättande av smärtlindring. Visar det sig att det finns markeringar vid böjprov ska det ju absolut utvärderas och utredas innan igångsättning.
Jag tänker att jag låter veterinären avgöra den saken. Jag väljer att ha förtroende för hans omdöme. 😊
 
Jag jagar inte en snabb igångsättning, jag undrade mest om det är rimligt att tro att igångsättningen kan ske i en annan takt när hästen rört sig naturligt hela tiden. Jag har svårt att se att man ska likställa en häst som stått i sjukhage med en som har gått på en stor lösdrift, vid igångsättningen. Men vet inte, därav frågan :)
 
Jag tänkte tvärt om när jag satte igång då min veterinär rekommenderat sjukhage i början men jag valde att låta min häst gå i vanliga hagen. Jag tänkte att just för att han belastats mer än vad veterinärens rekommendationer var så var jag extra försiktig vid igångsättningen. Men vad som är rätt vet jag inte.
 
Jag jagar inte en snabb igångsättning, jag undrade mest om det är rimligt att tro att igångsättningen kan ske i en annan takt när hästen rört sig naturligt hela tiden. Jag har svårt att se att man ska likställa en häst som stått i sjukhage med en som har gått på en stor lösdrift, vid igångsättningen. Men vet inte, därav frågan :)
Skillnaden kan vara att en häst i sjukhage har fått bättre möjlighet att läka. Det är inget skuldbeläggande, jag har själv hästar som inte kan/har svårt för att stå på box/inte kan stå i sjukhage. När det är så får man också vara medveten om att läkningen i normalfallet tar längre tid och att risken för snedbelastning ökar. Min ena trampade snett som unghäst. Jag såg det hände så jag visste vad som hade hänt. Det var illa, tregradigt halt rakt ut. Inga skelettskador eller annat utan en ren vrickning. Boxvilan på några dagar gick bra men att stå i sjukhage gick verkligen inte. Hon flög bara runt så i samråd med veterinär valde jag att släppa henne på sommarbete där hon var lugn. På återbesöket tre veckor senare var hon tvågradigt halt efter böjprov. Det syntes då inget rakt ut. Det tog ytterligare fyra månader innan hon var ren på böjprov och kunde mycket försiktigt sättas igång. Skrittades en dryg månad och sedan korta galopper, bara hundra meter i början. Traven väntade vi med i ytterligare en månad då det är den gångart som sliter mest.
 
På vår förra häst som var 1,5-2 grader halt på nybesöket, skrittades för hand i 3-4 veckor och sedan var ohalt vid böjprov på återbesök fick sedan skrittas med ökad mängd från 20-40 min under loppet av 3 veckor innan vi successivt fick sätta igång med korta travintervaller om sammanlagt 5 min i början på rakt spår.

3-gradig hälta vid böjprov skulle jag säga är mycket (grad 4 är ju blockhalt där hästen knappt kan gå), och jag hade själv inte velat börja sätta igång min häst utan att den blivit u.a på böjprov och konstaterat hältfri, inte efter en så kraftig initial reaktion.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren. Började...
2
Svar
30
· Visningar
5 091
Senast: Fiorano
·
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
5 765
Senast: Rumbla
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp