Igångsättning efter lätt vrickning

Tillis

Trådstartare
Min häst fick en lätt vrickning i ena kotleden för tre veckor sedan. Jag tolkar att den var lätt eftersom hästen inte var synligt halt, men varm och lite svullen/gallig i kotleden. Tre dagar senare böjdes hästen och visade då knappt 2-gradig hälta, varpå den behandlades intravenöst med antiinflammatorisk medicin.

Nu efter tre veckor är han kall i benet och svullnaden har försvunnit helt.
Frågan är då hur jag gör nu...? Ska jag böja hästen igen för att se så den är helt fräsch (men då sätter man ju en himla påfrestning på leden, och hästen har ju dessutom stått på box/sjukhage hela tiden så det lär väl bli en ”chock” för leden, eller är jag ute och cyklar?)
Eller ska jag ”lita till känslan” att han är ok nu, och försiktigt börja skritta honom efter hand.

Oavsett hur jag gör med böjprovet, hur bör jag lägga upp igångsättningen efter en vrickning som denna? Ungefär som efter en behandling för kotledsinflammation, eller bör man vara mer försiktig?

Kom gärna med åsikter och tips!
 
Skritta igång den långsamt. Att böja "för säkerhets skull" verkar dumt, jag tror personligen inte på det. Risken att böja sönder leden finns alltid, särskilt som den har stått i boxvila. Släpp den bara inte lös i hagen direkt, då är det också risk att den slår upp allt igen. Borde inte en vrickning på hästben fungera ungefär som en man får själv. Ont som f.. i några dagar, sedan ok så läng man inte trampar snett igen. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 947
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 729
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp