Igångsättning efter lång konvelescens

MariaLejestrand

Trådstartare
Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att läka och nu visat sig ha spatt i ena bakbenet.

Han är utredd, röntgad, behandlad och hältkollad enligt konstens alla regler på klinik och är nu ohalt och skall sättas igång.
Hästen har i princip stått på boxvila förutom dagliga promenader på 1 tim okt - april. En period jan-feb reds han 1 tim varav ca 5-7 min trav innan han blev halt och spatten upptäcktes. Nu i april-maj har han gradvis kommit ut i hage och går nu i stor hage.
Jag har fått ett schema av veterinären, men jag tycker att det är lite för kort... Det startar vecka 1 med 30 min skritt och redan v 8 är det lättare hoppträning.

Jag skall diskutera detta med veterinären, men vill ha lite fler åsikter och erfarenheter från er också; vad händer om jag förlänger igångsättningen (förutom det uppenbara att den tar längre tid...)?
Han behöver bygga muskler i rumpa och rygg för att stötta upp vä bak där han har spatt men har i övrigt behållit både hull och muskler förvånansvärt bra.
Om jag tex dubblar tiden så att varje vecka på schemat tar två veckor istället, visst kan det väl bara vara av godo? Eller är det bråttom att bygga muskler?
Jag tänker framförallt nu i början när det bara är skritt på rakt spår och när det blir lite mer klättring osv innan man börjar galoppera, det gör väl inget att göra det mer grundligt? Och kanske lägga in lite fler vilodagar mellan?
Typ rida varannan dag nu några veckor, sedan rida två dagar, vila en osv...

Hästen är en stor halvblodshäst, väger ca 640 kg och är 15 år. Vi tränar och tävlar fälttävlan på debutantnivå och förhoppningen är ju att komma tillbaka till det. Dock är det inte bråttom eftersom denna säsongen ändå är "körd" och jag vill ta det lugnt och skapa dom bästa förutsättningarna för att vi skall vara redo för nästa säsong istället och att han skall hålla dom åren vi har kvar tillsammans.
 
Efter att ha vilat ett halvår verkar hoppträning efter 8 veckor snabbt.
Däremot så mår ju ofta "spatthästar" bra av regelbunden motion och väldigt lite stillastående (vila) bättre att skritta en dag än att stå helt stilla.
Har du tid att vänta så ta det lungt igång.
Även vattenträning kan vara en tanke om du har något i närheten.
Finns en del ställen som tar emot hästar för simträning annas är ju skritt i sjö och hav möjligt så här års.
 
Jag har alltid fått lära mig att en igångsättning ska vara lika lång som viloperioden. Har du inte kontakt med någon bra ET eller massör eller liknande. De brukar vara bra på igångsättnings-scheman. Självklart vet. också men i detta fallet känns det ju lite snabba puckar.
 
Efter att ha vilat ett halvår verkar hoppträning efter 8 veckor snabbt.
Däremot så mår ju ofta "spatthästar" bra av regelbunden motion och väldigt lite stillastående (vila) bättre att skritta en dag än att stå helt stilla.
Har du tid att vänta så ta det lungt igång.
Även vattenträning kan vara en tanke om du har något i närheten.
Finns en del ställen som tar emot hästar för simträning annas är ju skritt i sjö och hav möjligt så här års.
Tack för svar!
Vilodagarna kommer att tillbringas i stor gräshage så han kommer att röra sig ändå, men en liten promenad kan han ju få för säkerhets skull.
Vattenträning var bra, vi har en sjö med bra strand som man kan skritta lite i!
 
Jag har alltid fått lära mig att en igångsättning ska vara lika lång som viloperioden. Har du inte kontakt med någon bra ET eller massör eller liknande. De brukar vara bra på igångsättnings-scheman. Självklart vet. också men i detta fallet känns det ju lite snabba puckar.
Tack för svar!
Nu har han ju promenerat 1 tim om dagen samt ridits en kortare period så han har ju inte vilat helt och hållet, men jag tycker ändå att det känns snabbt.
Skall prata med massören, bra tips!
 
Det är svårt att uttala sig om en häst och ett ekipage man inte sett.
Generellt så är ju vattenträning lite intressant. Men det finns en hel del anläggningar med vattenträning som haft kassa resultat pga överträning och att man inte vet att läsa hästarnas rörelsemönster och anpassa vattenmängd efter det. En bra anläggning har folk som kan läsa av vid vilken vattenmängd hästen börjar röra sig korrekt och väljer den mängd vatten under träningen. De vet också hur mkt man kan pressa dem.
Och de använder vibrationsgolv innan för att balansera upp dem.
Så att bara rekommendera rida i vatten ger inte alls samma effekt som kontrollerad träning i exakt vattenmängd efter vibrationsgolv. För det är det som gör att de belastar rätt och träningen ger bra resultat.
Ibland räcker det med att skritta i vatten iom att hästen rör sig korrekt och då får rätt räning av det. Ibland stjälper det mer än det hjälper. Det handlar om HUR hästen rör sig inte att det blir tyngre.

På en spatthäst handlar det dels om att stärka dem, som alltid. Men viktigast är nästan att få upp rörligheten och lära dem att belasta med korrekt vinkel i alla leder. Annars får andra leder lätt överbelastningsproblematik och man får sekundära hältor.
Din vet kan ha tänkt att din häst ska bli rörligare av lite gymnastikhoppning. Det är svårt att sia om.
Jag hade hellre ryggat den längre sträckor på tygeln med långa kliv och jobbat skolor för hand tex. Jag tycker det finns risk för onödigt slitage om den inte riktigt förmår röra sig sunt över hindrena.
Hur man lägger upp rehab beror så mycket på vad veterinären tror att man är kapabel till som ryttare.
Jag jobbar med rehab och dressyr och får helt andra scheman av min vet än om mina kunder frågar för egen del.
Kan man ändra om hästars rörelsemönster via dressyr tex så kanske man inte behöver hoppningen, bomövningar etc.
Så prata med din vet och fråga hur den tänker. Det kan som sagt vara så att de tänker på rörligheten och ser hoppning som en väg dit.
 
Jag hade helt kort och gott satt igång hästen under betydligt längre än 8 veckor med tanke på hur väldigt länge den stått med större skada som orsak.

Jag hade gett det hela sommaren också att bygga på med styrka och hållbarhet och komma tillbaka i fullt arbete .
Du kommer ju se efter hand genom att öka successivt hur hästen tar till sig arbetet och hur den responderar .

Omöjligt att säga exakt upplägg utifrån skador och spatt . Tror ingen vet heller kan ge dig exakt upplägg men 8 veckor känns tveksamt .
 
Tycker som många andra att 8 v känns kort. När jag rehabat min häst efter långa konvalescenser har jag gått på magkänslan och hellre tagit för lång än för kort tid på mig och vi har lyckats återkomma efter två stora skador
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp