Igångsättning efter ledinfektion?

Antingen begär du ut journalerna, det måste ju finnas mailadress eller telefontid där du kan ringa kliniken, och sedan kollar du hästen på hemmaplan. Annars ringer du bara din hemmaveterinär och berättar vad som hänt och låter denne kolla hur hästen ser ut idag för att sen göra upp en plan om hur hästen ska sättas igång. Din häst som gått i större hage har nog belastat benet mer än vad som rekommenderas även om den varit lugn. Jag hade kollat den igen. Alternativt låtit den vila 6v till för att sedan gå tillbaka till dehär problemet men hur den ska sättas igång. (Rekommendationen jag först fick från Ultuna var 3 månader i sjukhage med promenad som successivt ökades till 2x20 min/dag för att sedan kolla den då först efter 3 månader. Min veterinär tyckte inte lika så vi kollade den efter 6v och efter 3 månader var hästen UA vid böjprov och reds rakt fram i alla gångarter.)

Vill du inte kolla upp hästen igen så är det bara att börja skritta den. Uppsuttet, för hand, i vagn. Man får känna sig fram och öka successivt. Undvika djup snö längre sträckor och mycket böjda spår. Sen lägga in lite trav och böjda spår. Låt igångsättningen ta tid, iallafall 2 månader minst.
Är det standard att man går på återkoll så kommer jag absolut göra det, jag vill inte ta några risker. Ska höra av mig till veterinär verksam på närmare håll på måndag.

Vet du om man bara brukar böja eller kollar man normalt med ultraljud eller röntgen också? Så man vet om man kan ringa "vem som helst" eller om det bör vara någon med portabel ultraljudsmaskin.
 
Är det standard att man går på återkoll så kommer jag absolut göra det, jag vill inte ta några risker. Ska höra av mig till veterinär verksam på närmare håll på måndag.

Vet du om man bara brukar böja eller kollar man normalt med ultraljud eller röntgen också? Så man vet om man kan ringa "vem som helst" eller om det bör vara någon med portabel ultraljudsmaskin.
Om du inte vill ta några risker så ska du självklart kolla upp hästen, jag är ganska säker på att det är var veterinären kommer att tycka också då det ändå är en relativt allvarlig skada. Jag kollade min häst vid 3 tillfällen efter skadan varav vi röntgade två av gångerna. Hon kollades efter 6 veckor, 3 månader och 4 månader. Vi röntgade de två första gångerna men det har aldrig varit prat om att ultraljuda.
Åk till klinik där allting finns på plats och förutsättningarna är bra. Bor du där jag tror du bor så har du väl en privat klinik i samma kommun?
 
@Ketrawzc och du är säker på att du uppfattat att det handlar om Infektion- dvs - inte inflammation i leden när du beskriver det du gör i tråden ?
 
Infektion ger en sekundär inflammation och i princip samma skador som en ”vanlig” lediflammation fast snabbare och allvarligare.

På vilket sätt då, om hästen är clearad och hemma med vanlig standardordination första tiden och sen utöver det pigg och opåverkad ?
 
På vilket sätt då, om hästen är clearad och hemma med vanlig standardordination första tiden och sen utöver det pigg och opåverkad ?

Fast minst ett uppföljande återbesök är ju ganska standard. Skador på ledbrosk kan synas direkt vid op men långt ifrån alltid och sekundär artros syns först efter ett tag. ”Clearad” efter en ledspolning innebär att infektionen är borta och hästen kan gå hem för vidare konvalescens, inte att den är friskförklarad i leden. Inflammationsprocessen kvarstår tills vävnadsskadorna läkt helt och det är först då man kan utvärdera resultatet helt.
 
På vilket sätt då, om hästen är clearad och hemma med vanlig standardordination första tiden och sen utöver det pigg och opåverkad ?
Inflammation är kroppens svar på skada. Skadan kan orsakas av t. ex. felbelastning, yttre våld eller bakterier. Om du INTE får inflammation som svar på bakterier i en led har du troligen allvarliga fel i immunförsvaret.
Att bakterierna är borta innebär att orsaken till skadan är borta, inte att själva skadan försvunnit. Har du fått en kotledsinflammation av dålig ridning blir ju inte hästen automagiskt frisk i samma sekund som du slutar rida på den heller.
 
Eftersom just infektion i leden är just en infektion, så om hästen sedan tillfrisknat och inget finns ang hälsa vidare så kan du ju behandla hästen som frisk och utifrån det rida igång.

Inte att förväxlas med ledinflammation då givetvis . Tolkar en del svar du fått i tråden som att de läst att det handlar om inflammation allmänt . Inte infektion i leden.
Jag svarade utifrån infektion.
Dvs bakterier och var i leden. Med ledspolning tre gånger.
Veterinären sa då att infektionen kunde bryta ner brosket i leden så vi åkte in och kollade så allt var okej innan igångsättning.
 

Liknande trådar

Hästvård Är lite funderande kring min hästs nya sårskada och ber om lite input! Såret gick in djupt (höger bak) så vetten kom ut och sydde 4...
2
Svar
29
· Visningar
2 778
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp