Igångsättning efter vila (unghäst)

Loma

Trådstartare
Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning?
Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men funderar lite på hur jag på bästa sätt ska sätta igång?
Hur har ni andra gjort?
 
Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning?
Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men funderar lite på hur jag på bästa sätt ska sätta igång?
Hur har ni andra gjort?
Beror väl lite på hur ditt upplägg sett ut tidigare men jag brukar börja med lite miljöträning, promenera över småhinder, bommar, i skogen, hantera den, låta den löshoppa lite om ni gjort det innan och kolla av vad den minns. Jobb på lina och på töm. Därefter succesivt kolla hur den reagerar på att ridas igen men lite ha i bakhuvudet att det fortfarande är något nytt för den.
Är den lugn och avslappnad rida ut korta turer med sällskap ett par gånger i veckan och det tredje passet på ridbana/ridhus. Jag jobbar alltid mycket från marken då jag tycker det dels är bra träning i hantering, uppbyggande och inte belastar deras växande kropp lika mycket som att sitta på den, dels tycker jag man förbereder dem bra och det är lätt att se hur de svarar på träningen och rör sig.
Min erfarenhet är att de snabbt blir trötta mentalt även av rätt korta pass och jag lägger in en hel del fler dagars vila periodvis än de 4 man brukar säga är norm för en 3-åring.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp