Igångsättning efter vila...

M

Muppe00

Hej på Er alla kloka bukefalister! Jag är lite nyfiken på hur snabbt/långsamt ni brukar "sätta igång" en häst som vilat från ridningen ganska länge?

Jag kan ju ta min häst som typexempel: Hon vilade helt från ridning när jag inte längre tordes rida under graviditeten, det var i november 2004. Sen vilade hon helt fram till bebisen kommit och jag började komma i form igen. Jag började rida igen i september -05, men då skrittade o travade jag bara lite. Så höll jag på fram till all snön kom här, det var väl i december tror jag? Sedan har jag inte ridit förrän nu i vår igen.

Just nu rider vi lite lugnt i skogen o paddocken, men inget avancerat, ungefär 4-5 dgr i veckan.

Men hur brukar ni göra? Skrittar si o så länge, travar lite, sätter igång snabbt, ja hur gör ni?

Jag kan tillägga att min pålle är superpigg och skulle gärna ha galopperat första dagen jag satt upp, men det kändes inte så bra från min sida....:smirk:
 
Sv: Igångsättning efter vila...

Jag har satt igång min häst från scratch två gånger.

Första gången var efter en hovbensfraktur då hon stått i åtta månader. Andra gången är nu, efter en ledskada.

Jag skrittar i ca fyra veckor, börjar med ca tjugo minuter och fortsätter tills jag är uppe i ca 2.5 timme. Sedan börjar jag lite försiktigt att trava i några minuter och ökar succesivt i ca fyra veckor där också. Likadant med galoppen.

Jag är livrädd för ytterligare skador. Det jag kan undvika gör jag mitt yttersta för att slippa. Jag vill rida och inte ha en sjuk eller skadad häst för jämnan, därför tar jag det försiktigt och hoppas på det bästa! :) :banana:
 
Sv: Igångsättning efter vila...

Om det inte är efter skada utan bara efter vila så skrittar jag helöt i en, kanske två veckor, sedan lägger jag in korta korta travpass. Dels blir träningen roligare för er båda och om hästen kan busgaloppera runt i hagen så kan den trava med dig 40-50 meter två ggr på ett ridpass. Sedan ökar jag på succesivt och känner av hur mycket som är lagom med trav och galopp.
 
Sv: Igångsättning efter vila...

Jag åller på att sätta igång min egen häst just nu, men just för att han är en fipplig piggelin som går i taket om han få en vilodag så rider jag ca 45 min/dag i både skritt, trav och gallopp. Naturligtvis växlar jag ridningen med tömkörning, longering, ledarskapsövningar och bus i paddocken :)
På 45 min kanske jag travar 100 m och gallopperar 30 m. Resten skrittar jag. Sedan pga hans klena, omusklade och ostabila bakben så rider jag honom inte i form för att inte överanstränga honom.
Rider inför instruktör och markarbetar mycket för att få bukt på detta.
Mitt tips är att du känner efter vad hästen orkar. Det gör ingenting om du tar en kort gallopp när du är ute och rider. Däremot kan jag råda till att göra mycket annat än ridning också, bara för att variera. Blir mycket roligare för både dig och hästen ;)
Någonting min kille kommit på är att det är skitkul att galloppera och hoppa över stockarna i skogen när vi är ute och tömkör :D
Tack och lov för att han naturligt har en kort och långsam gallop :banana: Jag kan tom gå i "promenadtakt" när han gallopperar ;)
 
Sv: Igångsättning efter vila...

hej!

jag kör stenhårt på att så lång tid som hästen vilat ska det ta att få den till den form den va i innan vilan. Ex min häst som precis kommit igång från vila o blev halt igen och stog i nästan 8 veckor, har jag gett en 8 veckors igångsättning på. Vi skrittar massor, men tar det lugnt med trav och galopp.. (nästa vecka börjar vi galoppera igen, då har vi skrittat o travat enbart i ...d e nog 8 veckor, jag ville ge henne en lugn igångsättning) vi har varit på ridbanan 1 gång sen i augusti förra året

/ Lavinia, men nya ridvägar..
 
Sv: Igångsättning efter vila...

Har fått lära mig av träningskunniga veterinärer att det tar minst 3 månader innan skelettet är invant vid träning igen efter en lång tids vila. Under den perioden får man därför inte överanstränga hästen.

Just nu kör jag på Jan Jönssons metod (beskrivs i boken "Fälttävlan") och den går ut på långa skrittpass med små inslag av trav i korta intervaller, till en början bara 2 minuter på ett 30-minuters skrittpass. Nästa vecka höjer jag till 35-40 minuter skritt och sammanlagt 4 minuter trav i korta intervaller. Veckan efter det ytterligare några minuter skritt och cirka 6 minuter trav, och så vidare. Beräknar börja med långsam canter i cirka 2 minuter per pass om 1,5 till 2 månader. Sedan ytterligare en månad i lugnt tempo medan vi bygger på med mer galopp och markarbete (longering, tömkörning, cavaletti samt lätta uppsuttna pass) och när det har gått 3 månader och 2 veckor sedan vi satte igång är det tänkt att vi ska vara i lagom form till att rida tornerspel en helg. Det är ingen maxurladdning och jag tror att det blir ganska lagom. Efter det är tanken att börja hoppa igen, mycket gymnastik, och en hel del i terräng. Förhoppningsvis kommer vi kunna rida någon eller ett par lättare jakter under senhösten. Får jag bestämma så kommer vi börja tävla banhoppning nästa vår, men det beror helt och hållet på hur hon tar träningen, och hur långt vi kommer med hopptekniken till dess. Men så ser planen ut, just nu är det kanske inte så himla muntert alla gånger att bara få skritta och trava lite, men jag har varit utan häst i ett år, så jag blir lycklig bara jag ser henne i hagen! :)

Glömde! Banhoppningstävlandet blir såklart bara av om hon inte tar sig på nästa betäckning! Blir hon dräktig så tar vi det lugnt i vinter.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp