Igångsättning eller "börja om"?

MulleMustang

Trådstartare
När man läser annonser står det ofta att hästar är inridna men inte igång och jag är helt med på hur man sätter igång en häst. Andra uppger att hästen är inriden men sedan inte har gått så man får börja om. Det kan jag väl också förstå, att om man rider in en häst och sedan inte rider den alls så får man börja om. Men ibland är det en häst som använts som ridhäst x antal år och sedan inte ridits under en tid, tex pga föl och folk anser ändå att man ska "börja om".

Jag är lite nyfiken på detta. Hur snabbt glömmer hästar att de blivit inridna egentligen? Vad syftar folk på när de skriver "börja om"? Där jag hade min häst i min ungdom fanns flera avelsston som inte blivit ridna på flera år men som en gång i tiden varit välskolade ridhästar. När det var brist på annan häst att rida red vi ibland dem i perioder och självklart fick vi sätta igång dem försiktigt och ja, de hade väl kanske lite olater för sig ibland men nog kom de ihåg det mesta de kunnat förut.
Ska man tolka "man får börja om" som att hästen helt enkelt inte varit mycket riden alls?

Vad är er erfarenhet?
 
Jag tolkar det som att man bör börja med att jobba från marken med longering under sadel och inte kasta sig upp direkt.
Dels för att det var så längesen hästen reds att man inte kan säga hur den reagerar, men också för att vara schysst och låta den muskla på sig först.
 
Jag tolkar det som att man bör börja med att jobba från marken med longering under sadel och inte kasta sig upp direkt.
Dels för att det var så längesen hästen reds att man inte kan säga hur den reagerar, men också för att vara schysst och låta den muskla på sig först.

Det är så jag tänker igångsättning. Men börja om?
 
Börja om anser jag nog vara lite mer än bara en igångsättning. Att repetera allt från grunden tror jag många menar, som en ny inridning. Dock glömmer nog inte en häst att den är inriden.
 
Börja om, då tänker jag att något har gått riktigt fel och måste börja med grunden igen för att hästen ska få tillbaka tilliten.

Min senaste som jag redin reds 3 eller 4 gånger innan jag började ha ont om tid så hon fick stå i över året, var inga problem med att börja där jag slutade när jag skulle upp igen.
 
Det är så jag tänker igångsättning. Men börja om?

Om historien inte berättar mer än att den stått i flera år tolkar jag det så.

Berättar de däremot om sadeltvång, olyckor eller nånting som gått helt snett så får det såklart en annan betydelse men jag utgår inte från att det gått från skogen bara för att det står ”börja om”.
Tänker att det är ett uttryck som hobbyryttare kanske använder på ett lite missvisande sätt för att de inte bedömer hästen helt korrekt?
 
Börja om kanske de menar rent fysiskt istället för psykiskt?

Men är man intresserad av köp ska man ju kunna sitta upp tycker jag :) det borde säljaren hinna förbereda lite om man inte kommer dagen efter :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: sorbifolia
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 822
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp