Igångsättning konvalescent

Aslan

Trådstartare
Efter vad som känns som en evighet så ska nu hästen sättas igång, försiktigt och enligt schema vi fått av vet. Hästen är just nu rätt oregerlig och styrig, vilket inte är något konstigt. Men att först promenera hästen för hand 2 gånger om dagen för att sedan vidare få skrittas uppsuttet känns just nu som självmord 😅 Vet har redan skrivit ut domosedan som vi kan hämta ut vid behov då denne såg detta som nödvändigt då vet givetvis har träffat kruttunnan till häst regelbundet. Jag söker främst erfarenheter av just domosedan nu. Enligt vet så får vi testa oss fram till vilken dos som funkar bäst men givetvis inte överskrida maxdosen. Ger vi maxdos sa vet att hästen garanterat kommer bli ordentligt groggy och snubblig och det tyckte denna inte vi skulle rida på, utan under våra promenader då testa oss fram till lämplig ”rid” dos. Jag känner väl att det inte är superkul att sätta mig på en drogad häst, men alternativet är inte heller bättre. Vad har ni för erfarenhet av att rida på just domosedan? Vilka doser har ni behövt ge? (Jag förstår givetvis att det är individuellt då inte ens vet kunde svara på exakt dos för detta). Och har det funkat bättre för er att rida i skogen eller ridhus/paddock? Hästen är som sagt konvalescens och får under inga omständigheter bocka, busa, hoppa, göra några rivstarter osv.. hur nu detta ska gå till med en överladdad 6 åring 🙈
 
Jag har inte ridit på domosedan men på Pelgicil. Det funkar rätt bra, så länge som de inte blir så groggy att de blir snubbliga. Det tar liksom udden av det häftiga hos hästarna.

Jag har ridit ut. Vilket inte var lätt på min häst från början.
 
Jag har precis satt igång min häst född 2016 och använde domosedan. Halvblod som väger ca 575 kg.

gav 1 ml första gången vilket gav lite för stor effekt. Gav 0,5 efter det vilket jag tyckte gav en bra effekt. Han var pigg och glad men utan känslan av att han när som helst ska explodera. Tänkte att det inte gav så stor effekt tills första gången jag red utan, det märktes stor skillnad!
 
Ja, i mitt huvud så låter det rimligt att rida ut då hästen kanske får lite annat att vila ögonen på än att bara gå och ladda på i ett ridhus..

Jag är seriöst skitnervös, jag ser framför mig hur han studsar till en gång och sliter upp allt igen och vi får skritt promenera ett halvår till 😱
 
Jag har precis satt igång min häst född 2016 och använde domosedan. Halvblod som väger ca 575 kg.

gav 1 ml första gången vilket gav lite för stor effekt. Gav 0,5 efter det vilket jag tyckte gav en bra effekt. Han var pigg och glad men utan känslan av att han när som helst ska explodera. Tänkte att det inte gav så stor effekt tills första gången jag red utan, det märktes stor skillnad!

Hur märkte du skillnad? Att hästen var sitt vanliga jag eller var den ännu sjukt överladdad? Jag hoppas ju på att inte behöva använda något lugnande en längre period utan att han snart ska bli sitt vanliga snälla trevliga jag..
 
Jag har inte ridit på domosedan men på Pelgicil. Det funkar rätt bra, så länge som de inte blir så groggy att de blir snubbliga. Det tar liksom udden av det häftiga hos hästarna.

Jag har ridit ut. Vilket inte var lätt på min häst från början.
Min är vanligtvis väldigt trevlig att rida ut på men nu är han allt annat än rolig att ha och göra med. Hur var det inte lätt? For han runt och laddade även med plegcil?
 
Min är vanligtvis väldigt trevlig att rida ut på men nu är han allt annat än rolig att ha och göra med. Hur var det inte lätt? For han runt och laddade även med plegcil?

Nej, hon var extremt jobbig att rida ut i vanliga fall. Även utan skador/igångsättning. Med pleg så 'tittade' hon till på grejer men orkade typ inte göra något mer.
 
Hur märkte du skillnad? Att hästen var sitt vanliga jag eller var den ännu sjukt överladdad? Jag hoppas ju på att inte behöva använda något lugnande en längre period utan att han snart ska bli sitt vanliga snälla trevliga jag..
Han blev sitt vanliga, trevliga jag. Pigg men inte explosiv
 
Följdfråga: Hur lång tid har det tagit för era konvalescenser att bli sitt ”vanliga” jag igen?
 
Följdfråga: Hur lång tid har det tagit för era konvalescenser att bli sitt ”vanliga” jag igen?
Bra fråga, har hållt på i 5 veckor nu, är uppe i 30
min trav/galopp. Han är fortfarande sjukt pigg men inte explosiv och jag kan skritta fram på lång tygel inne. Men det är svinkallt ute så tror det påverkar också!
 
Jag har inte använt just domesedan men har gett plegicil gel väldigt mycket till min unghäst som ständigt skadar sig. Tycker det är superbra. Jag har gett henne så gott som dagligen i ganska långa perioder när det har behövts, även om jag såklart alltid försöker ge så sällan och så liten dos som möjligt.

Plegicil gör dem inte trötta på samma sätt som domesedan som jag fattat det. Min häst har aldrig blivit dåsig av plegicil oavsett dos, inte så att det märks tex i stallgången iaf. Inte heller har hon blivit snubblig eller liknande.
Om jag får till precis lagom dos så är hästen precis sig själv men vi slipper explosioner. Tex när vi promenerar att hon är lugn och skötsam istället för att balla ur, ställa sig på bakbenen osv. Har också använt det mycket när jag börjar sätta igång mer men då bara vid longering och tömkörning för att undvika att hästen bockar eller liknande.
Jag har hittills valt att avvakta med ridning tills hästen är lugn i alla gångarter utan lugnande, men det beror mest på att hästen har varit så ung att det känts som den mest lämpliga rutinen. Kommer kanske börja rida med lugnande lite längre fram efter nuvarande skada.

Jag testade först standarddos enligt bruksanvisningen och sen har jag provat mig fram. Hur hög dos jag behöver ge beror på dagsform, vad vi ska göra, om det är blåsigt eller inte ute osv. För pleg är tex standarddos 2,5 ml för min häst och i vissa perioder har jag gett 3 ml medans jag just nu vid promenader när det är vindstilla inte behöver ge något alls. Är det halvblåsigt kan jag ge 1-1,5 ml.
 
Följdfråga: Hur lång tid har det tagit för era konvalescenser att bli sitt ”vanliga” jag igen?
Vid den förra långa skadan blev hon sig själv först när hon var igång ordentligt i alla gångarter och fick gå ut i sin vanliga hage med kompisar. Jag behövde ge plegicil under ganska många månader.

Vid nuvarande skada har jag gett plegicil regelbundet under 4 månader hittills, lite varierande hur ofta och mycket. Då har vi inte ens börjat trava än utan skrittar bara..
 
Jag har haft svårt att få till dosen med domosedan, antingen så blir han så hög att benen går i kors eller så tar det knappt alls. Och i båda fallen så går det inte att göra något med han utan att riskera att han sliter upp något igen.. Jag fick nu plegicil att prova istället. Men jag förstår inte riktigt skillnaden på preparaten mer än att vet sa att hästar är olika och reagerar olika på dessa två och att plegicilen kan funka bättre 😅
 
Jag har haft svårt att få till dosen med domosedan, antingen så blir han så hög att benen går i kors eller så tar det knappt alls. Och i båda fallen så går det inte att göra något med han utan att riskera att han sliter upp något igen.. Jag fick nu plegicil att prova istället. Men jag förstår inte riktigt skillnaden på preparaten mer än att vet sa att hästar är olika och reagerar olika på dessa två och att plegicilen kan funka bättre 😅
Det är ju två olika preparat som ger olika effekt.
Jag har hört att plegicil är bättre just vid ridning osv och domesedan bättre om man behöver få hästen mer trött som vid sårvård etc.
 
När det gäller domosedan får man testa sig fram, är hästen spänd och uppjagad så kommer du få sämre effekt än om den är lugn när det ges. Min förra häst på 700 kg däckade fullständigt på en dos för c-ponny om det bara var lugn och ro när han fick det, hade aldrig gått att rida på den dosen, vi kom knappt fram i stallgången. Sen har du också problemet med att de kan spotta ut och svälja, sväljer de läkemedlet istället för att det ligger kvar under tungan så tar det längre tid innan det verkar, räkna med iaf 45 min om det hamnar rätt under tungan.
 
När det gäller domosedan får man testa sig fram, är hästen spänd och uppjagad så kommer du få sämre effekt än om den är lugn när det ges. Min förra häst på 700 kg däckade fullständigt på en dos för c-ponny om det bara var lugn och ro när han fick det, hade aldrig gått att rida på den dosen, vi kom knappt fram i stallgången. Sen har du också problemet med att de kan spotta ut och svälja, sväljer de läkemedlet istället för att det ligger kvar under tungan så tar det längre tid innan det verkar, räkna med iaf 45 min om det hamnar rätt under tungan.
Ja det där är viktigt oavsett medel. Man måste planera så att hästen är helt lugn när den får dosen och under tiden det verkar!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 090
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp