Igångsättning

turbofling

Trådstartare
Jag blir troligvis igångsatt idag eller imorgon pga högt blodtryck. Hur/när bestämms i eftermiddag.

Kan ni inte dela med er av era igångsättningserfarenheter? Både posetiva och negativa

Mitt utgångsläge: v. 39+1, femte barnet tappen är mjuk men långt bak, öppen för ett finger. Ngn enstaka värk på ctg.
 
Jag blev igångsatt med andra barnet i januari i år, skapade denna tråd i lite panik inne på förlossningen när vi fick veta att det blev igångsättning: https://www.bukefalos.se/threads/igangsaettning-positiva-foerlossningsberaettelser-tack.1476742/

Jag hade en mycket posititv förlossningsupplevelse med första barnet och såg fram emot att göra det igen. Utgångsläge inför igångsättningen var mjuk men bakåtriktad tapp, öppen ca 3 cm. Jag önskade att de skulle ta hål på hinnorna då jag gärna ville undvika värkstimulerande dropp men det gick inte (hade jättelite/inget fostervatten vilket gjorde att det inte fanns någon buktande hinnblåsa) så det blev dropp. Sammandragningarna jag fick av droppet var otroligt intensiva och smärtsamma till skillnad från vid den spontana förlossningen då jag mer upplevde dem som kraftiga/tryckande men fullt hanterbara, genom hela förlossningen.

Under öppningsskedet tyckte jag att det var jobbigt, intensivt, okontrollerbart på ett sätt som jag aldrig kände under den första förlossningen, men i efterhand gick det så fort så om jag bara hade förstått hur kort tid det skulle ta så hade jag nog kunnat hantera det annorlunda. Jag fick etablerade/regelbundna sammandragningar runt 22 och dottern föddes 01.38. Från öppen 5 cm till födseln tog det knappt 40 minuter.

Fick jag välja skulle jag helst inte bli igångsatt (med dropp) igen men går det så fort är det ändå ok. Och för dig som ska föda femte barnet tänker jag att det finns goda chanser för snabbt förlopp 🙂 Jag hade på förhand uttryckt önskemål om att testa att minska/stänga av droppet när värkarbetet var etablerat för att se om kroppen kunde fortsätta på egen hand men det glömdes bort/var aldrig aktuellt. Det hade jag gärna testat om jag hamnar i samma situation igen, men jag vet inte om det är praxis att göra så.
 
Jag fick tabletter upplösta i väska, 2 doser totalt med 2h mellanrum innan det kom regelbundna värkar. Jag tyckte det kändes jättebra från början till slut, det var skönt att veta att de hade tid för oss eftersom ingen igångsättning gjordes innan det fanns nog med personal.

Från 1a värk till dottern föddes tog 2 h och 10 min, och även om det gick fort kändes det hanterbart hela vägen.
 
Jag har tyvärr ingen jättepositiv berättelse att dela med mig av. Blev igångsatt på BF+15 och tappen va ganska mjuk och hade ganska bra förutsättningar enligt läkaren så behövde bara 4 doser cytotec istället för 8. Jag vet inte hur det är när förlossningen startat normalt men det blev en smärre chock när värkarna satte igång med full fart från liksom 0-100 på så kort tid. Hade nämligen inga förvärkar eller så innan. Hade använt tens innan för ryggvärk men den var rena hånet och den blev slängd i backen :rofl: jag öppnade mig ändå 10 cm på ganska kort tid men sen stannade det av. Barnet kom inte ner och dom laborerade med värkstimulerande dropp i många timmar så jag hade konstanta värkar till och från. Fruktansvärt jobbigt och efter många timmar fick dom avbryta för akut snitt.
 
Jag blev igångsatt för två månader sedan. Första barnet, så jag har inget att jämföra med. Jag var i vecka 41+3 och hade på gränsen till lite fostervatten. Eftersom jag var så långt gången så föreslog de igångsättning och jag hade absolut inget emot det, tvärtom var jag less på att vänta. På mig gjorde de först en hinnsvepning i samband med undersökningen av fostervattenmängden och sedan sattes jag igång med tabletter nån timme senare på förlossningen. För mig tog det ca18h från igångsättningens början tills hon var ute. Jag minns faktiskt inte när jag började få värkar som liksom gjorde ont, mindre sammandragningar kom igång ganska snabbt. Krystvärkar hade jag typ 1 h. Fick värkstimulerande dropp på slutet, men det visade sig efteråt att kanylen(heter det så?) de satt i armvecket glidit på sned så en del hamnade inte där det skulle. Jag skulle inte ha något emot att bli igångsatt igen även om jag ännu inte är så sugen på en till förlossning över huvudtaget :-)
 
Igångsatt med båda barnen (42+3 samt 40+3) första pga överburenhet och andra pga lång väg och att han redan var över 4 kg enligt ultraljud

Båda startades med ballong som inte direkt gett nått resultat. Dropp och hål på hinnorna var min grej. Rätt intensivt med första på 6h15min och andra 4,5h
 
Jag blev igångsatt med första barnet. Jag har bara positiva minnen från förlossningen och personalen var helt fantastisk. Blev igångsatt med ballong. Gick med den ett dygn och sedan tog de hål på fosterhinnan. Sedan fick jag värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig inte särskilt fort men värkarna gjorde väldigt ont så jag fick epidural framåt eftermiddag dag 2. Vilade i några timmar, och sedan ökade de droppet rejält på kvällen. Han föddes strax efter kl 23 på natten.
 
Tack för att ni delar med er. Mina tidigare förlossningar har smugit igång och gått lagom fort fram till 5 öppen sen har det gått fort. Lite rädd för den där "värkstormen" som många skriver om. Vill helst klara mig utan eda men får ta det som det kommer.

Har lite lätta, oregelbunda värkar så hoppas att det drar igång av sig själv annars sätts jag igång under förmiddagen imorgon. Hur bestämmer läkaren imorgon men barnmorskan menade att det troligtvis blir med dropp efter hur gynundersökningen såg ut igår.
 
Tack för att ni delar med er. Mina tidigare förlossningar har smugit igång och gått lagom fort fram till 5 öppen sen har det gått fort. Lite rädd för den där "värkstormen" som många skriver om. Vill helst klara mig utan eda men får ta det som det kommer.

Har lite lätta, oregelbunda värkar så hoppas att det drar igång av sig själv annars sätts jag igång under förmiddagen imorgon. Hur bestämmer läkaren imorgon men barnmorskan menade att det troligtvis blir med dropp efter hur gynundersökningen såg ut igår.
Håller tummarna för att det kommer igång av sig självt. Lycka till idag :).
 
En uppdatering från mig om ngn är intresserad.

Vid 9 startades det med en vaginal tablett, nu 4 h har ja regelbundna värkar med kort avstånd men inte så långa än och än så länge kan jag prata under värkarna.

Vid 3 är tanken att jag ska få en till tablett men just nu känns det inte som att det kommer behövas men vi får väl se om det är riktiga, effektiva värkar eller bara pinvärkar.
 
En uppdatering från mig om ngn är intresserad.

Vid 9 startades det med en vaginal tablett, nu 4 h har ja regelbundna värkar med kort avstånd men inte så långa än och än så länge kan jag prata under värkarna.

Vid 3 är tanken att jag ska få en till tablett men just nu känns det inte som att det kommer behövas men vi får väl se om det är riktiga, effektiva värkar eller bara pinvärkar.

Gillar liveuppdaterng från förlossningen! Håller tummarna för att det ska gå bra!
 
En uppdatering från mig om ngn är intresserad.

Vid 9 startades det med en vaginal tablett, nu 4 h har ja regelbundna värkar med kort avstånd men inte så långa än och än så länge kan jag prata under värkarna.

Vid 3 är tanken att jag ska få en till tablett men just nu känns det inte som att det kommer behövas men vi får väl se om det är riktiga, effektiva värkar eller bara pinvärkar.
Heja dig, hoppas allt går smidigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon som blivit beviljad igångsättning än av andra orsaker än överburenhet eller havandeskapsförgiftning? Önskar mig det denna gång...
Svar
15
· Visningar
3 217
Senast: Girasol
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 205
Gravid - 1år Någon som haft detta? Med mitt första barn började min milda hf på detta vis. Fick galen klåda från ingenstans natten innan ett bm...
Svar
2
· Visningar
11 611
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp