Igångsättning

Energi

Trådstartare
Jag blir troligtvis igångsatt i helgen och vill gärna höra era erfarenheter av igångsättning, positiva som negativa.

Varför, hur och när blev du igångsatt?
Var livmodertappen mogen eller omogen?
Hur lång tid tog det?
Förstföderska eller omföderska?

Bomba med erfarenheter!
 
Jag blev igångsatt pga traumatisk första förlossning.

Upplevde förlossningen som bra. För mig var det bra att få starta lugnt och kontrollerat :)
 
Jag blev igångsatt 9 dagar efter BF, pga övervikt så fick inte gå för länge. Det tog ca 15 h, var typ 0,5 cm öppen när jag kom in men för övrigt inget som var ”redo”. Var väldigt trött då jag visste redan några dagar innan att jag skulle bli igångsatt och var nervös, så hade sovit dåligt och blev inte igångsatt (med värkstimulerande dropp och ballong) förrän ca 14 på em, höll alltså på hela natten. Det gjorde att jag inte riktigt orkade hela vägen och därför fick sugklocka användas. De klippte aldrig, vet dock inte om det va pga det eller nåt annat, men sprack en del, så varken BM eller läkare ville sy, de kallade på överläkaren. Han sydde så många stygn att han slutade räkna. Dock har jag ändå en positiv upplevelse och är inte avskräckt från att föda vaginalt (med eller utan igångsättning) igen :) jag har positiv upplevelse från förlossningen, kanske pga proffsig personal som trots överbeläggning arbetade lugnt och harmoniskt!
 
Jag blir troligtvis igångsatt i helgen och vill gärna höra era erfarenheter av igångsättning, positiva som negativa.

Varför, hur och när blev du igångsatt?
Var livmodertappen mogen eller omogen?
Hur lång tid tog det?
Förstföderska eller omföderska?

Bomba med erfarenheter!

Jag blev igångsatt med första barnet. Det funkade inte för mig, hade värkar men öppnades ingenting.
 
Jag blev igångsatt med andra barnet pga överburenhet (v 42+1). Det tog ca 12 timmar från att de satte igång tills barnet kom ut. På det stora hela gick det bra och smidigt.
 
Jag blev igångsatt med andra barnet, men det var min första vaginala förlossning. Jag hade gått över tiden två veckor och blev igångsatt en fredag. Jag var totalt omogen, butiken var helt stängd, och fick därför börja med någon kräm där på morgonen/förmiddagen. Den hade gjort ett litet, litet jobb till midnatt och de beslöt att ge en ny dos för natten för att se om något mer hände eller om det skulle sluta med ett till snitt.

Dagen efter var jag liiite öppen, och de skulle sätta ballong. Det är det värsta jag någonsin upplevt, att få den insatt, men den gjorde sitt jobb. Min kropp var fortsatt motvillig men jag tror att det efter det sattes värkstimulerande dropp för att få igång öppningsskedet. Det började inte hända grejer på riktigt förrän till kvällen, men efter ca 5 h (tror jag att det var) mer aktivt värkarbete kom sonen strax innan kl 4 på söndag morgon - nästan två dygn senare. Jag fick ett litet klipp och knappt någon blodförlust. Dock fick jag frossa och feber efteråt och vågade inte ha bebisen hos mig för jag kunde inte kontrollera skakningarna. Febern höll i sig någon dag och var förmodligen någon reaktion på att kroppen fått jobba så hårt.

Så, när saker väl började hända gick det alltså relativt fort, men vägen dit var lång. Stort lycka till, @Energi !
 
Jag blev igångsatt pga tidig vattenavgång i v 39+3. Hade dock små mesiga värkar när jag fick första (och enda) dosen cytotec. Öppen 1,5 cm då. Tog cirka 30 min från jag tog tabletten tills värkarna var igång. Förlossningen tog 7 timmar från första ordentliga värken tills han var ute. Fick dropp sista timmen också för svaga värkar. Gick hur bra som helst. Kände aldrig att jag inte kunde hantera smärtan. Var rädd att bli igångsatt innan för att värkarna skulle bli "onaturliga" och värre än vid spontan förlossning men det kändes inte alls så.
 
Det har varit flera trådar om detta för inte allt för länge sen så om du söker hittar du nog fler svar :)

Jag blev igångsatt med första barnet pga tidig vattenavgång (v 36+5). Tappen han bli mogen under de 48 (eller var det 72?) timmar man fick vänta mellan att vattnet gick och att de satte igång. Jag var öppen någon cm då också.

Jag fick cytotec och det tog 10 timmar från första dosen till att sonen var född. Mycket bra erfarenheter av själva igångsättningen :)
 
Jag blir troligtvis igångsatt i helgen och vill gärna höra era erfarenheter av igångsättning, positiva som negativa.

Varför, hur och när blev du igångsatt?
Var livmodertappen mogen eller omogen?
Hur lång tid tog det?
Förstföderska eller omföderska?

Bomba med erfarenheter!


Jag har bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta :/

(Läst i en snittgrupp på fb så aktuella historier)
 
Så spännande att läsa om era igångsättningar! Jag tänker (hoppas) att jag har lite försprång i och med att det inte är första barnet. Mest orolig är jag nog för att det ska ta oändligt med tid innan det kommer igång ordentligt.
 
Jag har bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta :/

(Läst i en snittgrupp på fb så aktuella historier)

Jag tror vi är många på buke som har bra erfarenheter av igångsättning också! Hur många i snittgruppen på fejjan skriver om de bra erfarenheterna som inte slutar i snitt?
 
Okej, då kan du ju läsa till exempel den här tråden och få höra annat än skräckhistorier.

Jag ska själv ha snitt pga kontrollbehov osv och de erbjöd mig igångsättning men tackade blankt nej just pga att alla (utom i denna tråd) har upplevt det som horribelt.

Så tyvärr, håller mig till det.
 
Så spännande att läsa om era igångsättningar! Jag tänker (hoppas) att jag har lite försprång i och med att det inte är första barnet. Mest orolig är jag nog för att det ska ta oändligt med tid innan det kommer igång ordentligt.

Ett litet tips är att om de vill ge värlstimulerande dropp (ganska vanligt om värkarna inte kommer igång ordentligt) är att be dem öka saaaakta så att du hänger med. Jag fick vid ett tillfälle lite för mycket (för mig) för snabbt och det blev lite väl intensivt ett tag. Inte så att jag inte kände att hag hade kontroll men de hade kunnat få ta det lite lugnare :p Sen efter ett litet tag så var deg som att kroppen kom ”ikapp” och det blev lugnare (men starkare värkar vilket var syftet) igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: MissFideli
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
496
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp