Igångsättning

Jag ska själv ha snitt pga kontrollbehov osv och de erbjöd mig igångsättning men tackade blankt nej just pga att alla (utom i denna tråd) har upplevt det som horribelt.

Så tyvärr, håller mig till det.

Fast alla har inte dåliga erfarenheter av igångsättning utanför den här tråden heller.

Såhär. Jag skiter i hur du väljer att föda. Men det är verkligen supermärkligt att du i en tråd där jag efterfrågar människors erfarenheter av igångsättning, väljer att skriva att alla igångsättningar är skit och slutar i akutsnitt.

1. Du har ingen erfarenhet.
2. Det är respektlöst.
 
Ett litet tips är att om de vill ge värlstimulerande dropp (ganska vanligt om värkarna inte kommer igång ordentligt) är att be dem öka saaaakta så att du hänger med. Jag fick vid ett tillfälle lite för mycket (för mig) för snabbt och det blev lite väl intensivt ett tag. Inte så att jag inte kände att hag hade kontroll men de hade kunnat få ta det lite lugnare :p Sen efter ett litet tag så var deg som att kroppen kom ”ikapp” och det blev lugnare (men starkare värkar vilket var syftet) igen.

Bra med tips! Jag är inte särskilt rädd för smärtan, har hört en del beskriva det som att smärtan är värre när det kommer till "onaturliga" värkar. Men jag är rädd för att värkarna ska vara till ingen nytta typ, att der bara är pinvärkar som inte öppnar upp något.

Vet du om man kan skruva upp och ner droppet hur som helst och värkarna följer det? Eller är det mer som "oj nu blev det för mycket men det är inget att göra åt nu"?
 
Jag har blivit igångsatt två gånger i v 42+0, båda gångerna öppen ca 3 cm vid kl ~13 när det påbörjades och ungarna levererades sedan 18.27 respektive 18.29, så tämligen likartade förlopp :p. Det var med barn två respektive tre, första barnet föddes med kejsarsnitt. Jag har alltså ingen spontant startad fullständigt genomgången förlossning att jämföra med, men även att jag skulle föredra att bebisar kom med ett paket till ytterdörren istället för det krångliga leveranssätt som vi människor valt så känner jag mig väldigt neutral till igångsättning.
 
Jag blir troligtvis igångsatt i helgen och vill gärna höra era erfarenheter av igångsättning, positiva som negativa.

Varför, hur och när blev du igångsatt?
Var livmodertappen mogen eller omogen?
Hur lång tid tog det?
Förstföderska eller omföderska?

Bomba med erfarenheter!
Jag tror att jag svarade i @turbofling tråd, men slänger in ett inlägg här med. Sattes igång med mitt första barn och har bara positiva minnen från den förlossningen. Personalen var fantastisk och visste precis vad som krävdes i de olika skedena. Kom in till förlossningen kl 8.00 på onsdagen och han kom kl 23.20 på torsdagen. Första dagen var bara en förberedelsedag för att få min kropp att fatta att bebisen skulle ut. Fick smärtstillande under natten så att jag fick vila ordentligt. Värkarna kom igång dagen efter. Fick ta epidural framåt eftermiddagen vilket gav välbehövlig vila, men sedan flöt allt på väldigt smidigt.
 
Jag tror att jag svarade i @turbofling s tråd, men slänger in ett inlägg här med. Sattes igång med mitt första barn och har bara positiva minnen från den förlossningen. Personalen var fantastisk och visste precis vad som krävdes i de olika skedena. Kom in till förlossningen kl 8.00 på onsdagen och han kom kl 23.20 på torsdagen. Första dagen var bara en förberedelsedag för att få min kropp att fatta att bebisen skulle ut. Fick smärtstillande under natten så att jag fick vila ordentligt. Värkarna kom igång dagen efter. Fick ta epidural framåt eftermiddagen vilket gav välbehövlig vila, men sedan flöt allt på väldigt smidigt.
 
Jag tror att jag svarade i @turboflings tråd, men slänger in ett inlägg här med. Sattes igång med mitt första barn och har bara positiva minnen från den förlossningen. Personalen var fantastisk och visste precis vad som krävdes i de olika skedena. Kom in till förlossningen kl 8.00 på onsdagen och han kom kl 23.20 på torsdagen. Första dagen var bara en förberedelsedag för att få min kropp att fatta att bebisen skulle ut. Fick smärtstillande under natten så att jag fick vila ordentligt. Värkarna kom igång dagen efter. Fick ta epidural framåt eftermiddagen vilket gav välbehövlig vila, men sedan flöt allt på väldigt smidigt.

Jag räknar med att det kommer ta tid. Tänker att latensfasen sker ju där på förlossningen så det kanske känns som det tar längre tid än vad det faktiskt gör.

Eller.. Får man åka hem mellan "behandlingarna" om inte värkarbetet kommit igång?
 


Vi är ju flera i tråden som har skrivit om våra positiva upplevelser av igångsättning. Hade du läst tråden innan du svarade hade du inte kunnat påstå att du ”bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat”.

@Energi efterfrågar erfarenheter från igångsättningar och du tyckte det var en bra idé att du utan erfarenhet kommer med hörsägen från någon fb-tråd för folk som vill snittas?
 
Jag räknar med att det kommer ta tid. Tänker att latensfasen sker ju där på förlossningen så det kanske känns som det tar längre tid än vad det faktiskt gör.

Eller.. Får man åka hem mellan "behandlingarna" om inte värkarbetet kommit igång?
Jag fick inte göra det, men det kanske är olika på olika sjukhus.

Jag tyckte definitivt att det var så som du skriver - att det låter som mycket längre tid än vad det känns som. Karensdagen kan såklart vara seg, men när värkarna sedan drog igång på riktigt bara flög tiden förbi.
 
Bra med tips! Jag är inte särskilt rädd för smärtan, har hört en del beskriva det som att smärtan är värre när det kommer till "onaturliga" värkar. Men jag är rädd för att värkarna ska vara till ingen nytta typ, att der bara är pinvärkar som inte öppnar upp något.

Vet du om man kan skruva upp och ner droppet hur som helst och värkarna följer det? Eller är det mer som "oj nu blev det för mycket men det är inget att göra åt nu"?

Vågar inte svara på det! Om jag minns rätt så skruvade de ner mitt dropp och intensiteten i värkarna följde med men styrkan var kvar. Men alltså jag vågar inte riktigt lita på vad jag minns 8h in i en förlossning efter typ 3h av lustgas :angel:
 
Inga har bra erfarenheter. Därav snitt med nr 2.

Och det kan möjligtvis inte bero på att de med goda erfarenheter av igångsättning inte går med i en fb-grupp om snitt inför barn nummer 2?

Jag heter visserligen inte Inga men jag har bra erfarenhet av igångsättning med barn 1 och snitt med barn 2. Skulle vid ett eventuellt barn 3 av de två välja igångsättning alla dagar i veckan.
 
Du har ingen pilatesboll hemma som du kan börja studsa på redan nu? :p Det var det tipset jag fick av min vän som är barnmorska. Om barnet är fixerat kan man studsa på för att det ska sjunka ner och på så vis skynda på lite. Får du ju göra på under förlossningen också för att få ner barnet.

Jag började studsa i v 38+0 och exakt 7 dagar senare gick vattnet :banana:
 
Du har ingen pilatesboll hemma som du kan börja studsa på redan nu? :p Det var det tipset jag fick av min vän som är barnmorska. Om barnet är fixerat kan man studsa på för att det ska sjunka ner och på så vis skynda på lite. Får du ju göra på under förlossningen också för att få ner barnet.

Jag började studsa i v 38+0 och exakt 7 dagar senare gick vattnet :banana:

Jag köpte faktiskt en pilatesboll för någon vecka sedan! Men jag har grav polyhydramnios (extremt mycket fostervatten) och enligt bm och läkare så är det i princip omöjligt för bebis att fixera sig pga det. Men jag studsar på ändå :D
 
Jag blev igångsatt med mitt andra barn. Tappen var nästan utplånad tror jag, och jag var redan öppen ca 3-4 cm. Blev igångsatt pga humanitära skäl som det så fint heter, grav foglossning.

Blev inringda till förlossningen söndag eftermiddag, väntade rätt länge innan vi fick ett rum. Var snack om att ta hål på hinnorna eftersom jag redan var lite öppen men barnmorskan tyckte bebis var lite för ruckbar fortfarande (bm under graviditeten hade dock tyckt att hon fixerade sig för flera veckor sedan...). Fick istället dricka Cytotec upplöst i vatten, 1a dosen gav ingen effekt så efter 2h fick jag en dos till. Tog ca 30 min så fick jag värkar, hanterbara. 2 h senare var dottern ute, inga sprickor, hela förlossningen kändes lugn och kontrollerad och verkligen jättebra :) smärtlindring var ett varmt bad samt lustgas i typ 2 värkar.
 
Jag blev igångsatt med mitt andra barn. Tappen var nästan utplånad tror jag, och jag var redan öppen ca 3-4 cm. Blev igångsatt pga humanitära skäl som det så fint heter, grav foglossning.

Blev inringda till förlossningen söndag eftermiddag, väntade rätt länge innan vi fick ett rum. Var snack om att ta hål på hinnorna eftersom jag redan var lite öppen men barnmorskan tyckte bebis var lite för ruckbar fortfarande (bm under graviditeten hade dock tyckt att hon fixerade sig för flera veckor sedan...). Fick istället dricka Cytotec upplöst i vatten, 1a dosen gav ingen effekt så efter 2h fick jag en dos till. Tog ca 30 min så fick jag värkar, hanterbara. 2 h senare var dottern ute, inga sprickor, hela förlossningen kändes lugn och kontrollerad och verkligen jättebra :) smärtlindring var ett varmt bad samt lustgas i typ 2 värkar.

Det låter som en fantastisk igångsättning!
Dum fråga, hur äcklig är cytotecshoten? :D
 
Jag vet inte om det räknas helt, hade värkar och var en del öppen när vi kom till sjukhuset men värkarna avtog när vi var på sjukhuset. Blev då lite halvt igång satt, dom tog hål på fosterhinnan för att vattnet inte hade gått och fick dropp för att värkarna skulle komma igång igen. Bebis låg dumt till i bäckenet och värkarna var fortfarande svaga, så han blev tagen med tång och jag blev klippt. Har inget att jämföra med då detta var min första födsel, men smärtan fram till tången var helt hanterbar (med epidural) men när läkaren drog med tången gjorde det brutalt ont. Dock var just den biten sån tur var över väldigt snabbt. Läkaren var jätte duktig och tog god tid på sig, la lokal bedövning och sydde länge där nere. Jag ville ju bli klippt, så det var jag glad för att det blev så. Tror vi kom till sjukhuset runt kl 14, då hade jag gått hemma med värkar från typ tidig kväll dagen innan och bebis kom ut kl 2 på natten.

Efteråt fick jag rullas till säng i rullstol, säkert epiduralen som gjorde att jag inte kunde gå. Men hade inte heller ätit på typ ett dygn, spytt nån grr och bara druckit mängder med isvatten :angel:

Man säger ju att man pushar sig själv till bristningsgränsen, men en födsel är ju faktiskt förbi den gränsen ;) :D :D tycker alla som föder e så sjukt duktiga och det är en så häftig upplevelse, att äntligen få träffa den lilla varelsen man byggt på i 9 månader :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: MissFideli
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
493
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 353
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp