Igångsättning

Jag köpte faktiskt en pilatesboll för någon vecka sedan! Men jag har grav polyhydramnios (extremt mycket fostervatten) och enligt bm och läkare så är det i princip omöjligt för bebis att fixera sig pga det. Men jag studsar på ändå :D

Ah jag förstår. Kör på! :bump: :bump:
 
Vill bara fika in med ett "vad skönt att du har ett datum nu. Heja dig och bebis och hoppas det blir en helt ok upplevelse.
 
Jag har bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta :/

(Läst i en snittgrupp på fb så aktuella historier)

Så sjukt onödigt inlägg.
1. Du har inga erfarenheter, vilket var det som efterfrågades.
2. Klart du inte kan höra posetiva inlägg om igångsättning om du är med i en grupp som handlar om snitt. De är trodligtvis med där för att deras igångsättningar inte funkade. Hur skulle de kunna ha posetiva upplevelser :banghead:.
3. Bara för att du är rädd för att föda naturligt, så försök inte skrämma andra till snitt.
4. Du behöver verkligen tänka både en och två gånger innan du skriver ibland. Vet att jag inte direkt är den första att påpeka det här på buke.
 
Jag har rensat bort några inlägg, men lät också vissa vara kvar eftersom jag att tyckte det var synd om svaren gick förlorade. Så, med det sagt tänker jag att det är bra om vi återgår till fokus på TS och släpper sidospåret/fokuset på en användare som inte är TS/mod
 
Jag blir troligtvis igångsatt i helgen och vill gärna höra era erfarenheter av igångsättning, positiva som negativa.

Varför, hur och när blev du igångsatt?
Var livmodertappen mogen eller omogen?
Hur lång tid tog det?
Förstföderska eller omföderska?

Bomba med erfarenheter!
Jag blev igångsatt på BF med tredje barnet pga diabetes. Eftersom jag gjort ett akutsnitt med barn nr 2 blev det igångsättning med infusion för att de ville ha mer kontroll. Kommer inte ihåg hur mogen tappen var, fick nån kräm. Misstänker att den var hyfsat mogen ändå, för det tog mindre än 6 timmar från beslut att göra igångsättning tills bebis var ute. De anpassade droppet efter ctg. Väldigt bra förlossning, helt hanterbart utan nån smärtlindring. Precis de sista krystvärkarna blev lite svagare, så jag bad barnmorskan att säga till när jag skulle pressa och det var inga problem.
 
Jag har bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta :/

(Läst i en snittgrupp på fb så aktuella historier)
Jag har gjort både snitt och igångsättning och skulle välja igångsättning framför snitt alla dagar i veckan. Så alla känner inte på samma sätt!
 
Blev inte igångsatt men fick värkstimulerande pga livmoder som inte riktigt fattade grejen med att dra ihop sig, dom värkarna var mycket "trevligare" än dom pinvärkar jag gick med hemma. Hör säkert ihop med att jag kände mig tryggare på förlossningen och fick all smärtlindring jag kunde önska mig. Hade hög dos och det blev ganska intensiva och täta värkar mot slutet men jag upplevde det aldrig som ohanterbart, är så glad att det inte blev snitt för att få föda min dotter var magiskt :love:
 
Jag har bara läst om negativa erfarenheter som slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta :/

(Läst i en snittgrupp på fb så aktuella historier)

Men vilken otroligt bra källa - en snittgrupp. Otippat att just dom har skräckhistorier om förlossningar som slutar i snitt. Inte konstigt att folk gapar om snitt när de skaffar sig info av den karaktären
 
Jag har för övrigt inte direkt blivit igångsatt men fått värkstimulerande pga vattenavgång men inga värkar.
Det tog ca 7 timmar från droppet sattes till att barn nr 1 var ute
 
Cytotecen smakar inget!

Jag blev igångsatt med nr 2, fick typ 6 doser cytotec under hela dagen utan att något hände.
Sen drygt 2 timmar efter sista shoten började det göra ont, gick och vankade i korridoren så det var fullt hanterbart. Efter nån timme när det började göra skitont var jag öppen 4 cm, en kvart senare var jag öppen 10 cm.

Så det var segstartat, men när det väl drog igång gick det fort.
Den där kvarten där jag gick från 4 till 10 cm kunde jag i och för sig varit utan (:cool:) men allt som allt gick det kanon. Sydde ett stygn och var pigg som en mört efteråt.
 
Jag blev igångsatt i v40+5 pga liten bebis enligt tillväxtultraljud (kom dock ut normalstor :)) Jag var öppen 1-2 cm när vi började. För mig tog det 26h från första dos cytotec som jag fick varannan timme. Om jag minns rätt fick jag 6 doser. Började sen eftermiddag och under natten fick jag värkar dock inte tillräckligt kraftiga. Under eftermiddagen drog det igång ordentligt och då gick det snabbt.

Jag har inget att jämföra med men har absolut en bra upplevelse. Vi fick höra att det kan ta tre dygn och det var tiden och ovissheten om hur lång tid det skulle ta som jag tyckte var jobbigast. Så var inställd på att det kan ta lång tid så får man hoppas på det går snabbare :) Man har ju alltid personal nära hands vilken var en trygghet för mig. Jag hade absolut inte oroat mig för en igångsättning såhär i efterhand! Lycka till! Snart har du bebis i famnen :love:
 
Jag sattes igång på gissningsvis samma sjukhus efter vattenavgång utan värkar. Fick första cytotec vid måndag 11 och han var ute tisdag 8:45. Långdraget men inte direkt arbetsamt.

Fick mer än maxdos cytotec innan något hände, sedan 3cm-utplånad på typ 90min men det var inte så jobbigt som det låter, klarade mig på varma kuddar och TENS, strax innan krystvärkar fick jag lustgas, tror jag hade den i en dryg kvart. 3-4 krystvärkar flög han ut på.

Så jag tycker det var okomplicerat :p
 
Skönt att höra! Jag föreställer mig att det ska smaka besk alvedonsmak typ. Skönt ändå att mina största rädslor inför förlossning är äcklig medicin och att personalen ska se mina ovårdade fötter :D

Jag tycker det smakar nästan lite som krita upplöst i vatten. Försvinner snabbt.
 
Jag var öppen 2 cm, mjuk och kort tapp. Fick en rejäl hinnsvepning så förhoppningsvis sätter det igång själv, annars tar dom hinnorna på tisdag!

Gud så spännande! Stort lycka till!
Jag kom igång själv men behövde värkstimulerande eftersom jag var så trött, funkade super. Det var skönt att ”få hjälp på traven”.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MissFideli
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
492
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 351
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp