Igångsättning

Tossa90

Trådstartare
Hej alla jag behöver lite tips,
Jag ska sätta igång en häst som stått länge och denna häst är flockbunden,jakommer behöva rida i paddocken mkt. (ska försöka rida ut om ja får sällskap)
Jag har lite idéer men tar gärna emot träningsupplägg om någon har. =)
Vad har ni för råd när det kommer till igångsättning?
Har ni några tips på övningar som är schyssta att göra nu i början?
tack på förhand
 
Hur länge har den vilat? Hur har den stått uppstallad under tiden?(Mycket i box + liten ruta eller stor kuperad lösdrift tex)
Ålder?
 
Det beror ju lite på hur länge hästen stått och om det är pga en skada eller inte. Bifogar en bild på ett bra schema men beroende på hur länge hästen stått och anledning så kan du behöva stanna kvar på resp vecka någon vecka längre.
Screenshot_20200610_223418_com.facebook.orca.jpg
 
Hästenhar stått i ca 2 år då ägaren tappat sugen, gått i stor hage halva dagarna med kompisar. Han är 19 år.
Tack för ett bra schema :D. Tänker att ja tar de extra lugnt pga åldern å den långa vilan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp