igår brann det i alla län utom tre

tanten

Trådstartare
Liknar en smärre naturkatastrof.

Nyheterna just nu rapporterar att det är bekymmer överallt i landet. Branmännen behöver avlösning. På vissa håll har brandslangen börjat ta slut.

Inget riktigt regn i sikte.

Detta börjar bli riktigt otäckt.
 
Liknar en smärre naturkatastrof.

Nyheterna just nu rapporterar att det är bekymmer överallt i landet. Branmännen behöver avlösning. På vissa håll har brandslangen börjat ta slut.

Inget riktigt regn i sikte.

Detta börjar bli riktigt otäckt.

Jag håller med :(
 
Det är oerhört otäkt och folk går fortfarande om kring och njuter av det fantastiska sommarvädret glatt påhejade av media :crazy: :banghead:
Att det här riskerar att förstöra oerhört mycket för många människor skiter man uppenbarligen i och att det dessutm är en katastrof för delar av naturen spelar visst inte heller någon roll. Jag börjar närma mig nivån av att bli aggressiv och skälla ut folk som inte kan se längre än sin egen solbränna.
 
Det är oerhört otäkt och folk går fortfarande om kring och njuter av det fantastiska sommarvädret glatt påhejade av media :crazy: :banghead:
Att det här riskerar att förstöra oerhört mycket för många människor skiter man uppenbarligen i och att det dessutm är en katastrof för delar av naturen spelar visst inte heller någon roll. Jag börjar närma mig nivån av att bli aggressiv och skälla ut folk som inte kan se längre än sin egen solbränna.

Men alltså det går ju att njuta av vädret och ändå tycka det är hemskt.
Jag är väldigt bekymrad över hur vi ska få grovfoder till hästarna men det kommer inte börja regna bara för att jag sitter inne i min lägenhet och glor och tycker allt är fruktansvärt.
 
Det är oerhört otäkt och folk går fortfarande om kring och njuter av det fantastiska sommarvädret glatt påhejade av media :crazy::banghead:
Att det här riskerar att förstöra oerhört mycket för många människor skiter man uppenbarligen i och att det dessutm är en katastrof för delar av naturen spelar visst inte heller någon roll. Jag börjar närma mig nivån av att bli aggressiv och skälla ut folk som inte kan se längre än sin egen solbränna.
Jag njuter av vädret. Solar och badar och tankar energi. OCH är enormt bekymrad över skördar och bränder. Jag kan inte göra ett skvatt åt vädret, men tänker fortsätta njuta av det som ÄR positivt. Lika mycket som att jag kommer NJUTA om det får regna en vecka.
 
Jag lider i värmen. Hunden lider. Bebis lider. Vill inte tänka på alla gamla och sjuka som lider i värmen. 30 grader är på tok för varmt för mig. 20-23 (max 25) är mer lagom.
Tycker också det är otäckt. Nästan allt är bränt. Löven börjar tom bli gula och torra och ramlar av. Är detta början på nåt ännu värre?
 
Men alltså det går ju att njuta av vädret och ändå tycka det är hemskt.
Jag är väldigt bekymrad över hur vi ska få grovfoder till hästarna men det kommer inte börja regna bara för att jag sitter inne i min lägenhet och glor och tycker allt är fruktansvärt.
Jag njuter av vädret. Solar och badar och tankar energi. OCH är enormt bekymrad över skördar och bränder. Jag kan inte göra ett skvatt åt vädret, men tänker fortsätta njuta av det som ÄR positivt. Lika mycket som att jag kommer NJUTA om det får regna en vecka.
Ser att jag förklarade dåligt. Jag menar inte att man inte ska njuta av vädret även om jag hatar det vad är det för fel på 20 grader och växlande molnighet? Jag talar om de som är helt oförstående till problemen det skapar och bara ser till sin egen njutning modell "äntligen får vi sommarväder det brukar ju vara så dålig sommar här i landet"
 
Det är oerhört otäkt och folk går fortfarande om kring och njuter av det fantastiska sommarvädret glatt påhejade av media :crazy::banghead:
Att det här riskerar att förstöra oerhört mycket för många människor skiter man uppenbarligen i och att det dessutm är en katastrof för delar av naturen spelar visst inte heller någon roll. Jag börjar närma mig nivån av att bli aggressiv och skälla ut folk som inte kan se längre än sin egen solbränna.
Jag ser inte någon motsats i att njuta av sommarvädret och vara orolig för torkan. Ingen blir gladare över att man sitter inne och ugglar och diskuterar katastrofen.
 
Ser att jag förklarade dåligt. Jag menar inte att man inte ska njuta av vädret även om jag hatar det vad är det för fel på 20 grader och växlande molnighet? Jag talar om de som är helt oförstående till problemen det skapar och bara ser till sin egen njutning modell "äntligen får vi sommarväder det brukar ju vara så dålig sommar här i landet"
Ingen jag talat med är oförstående när det gäller torkan, det har inte gått någon förbi. De flesta blir inte direkt berörda dock.
 
Det är oerhört otäkt och folk går fortfarande om kring och njuter av det fantastiska sommarvädret glatt påhejade av media :crazy::banghead:
Att det här riskerar att förstöra oerhört mycket för många människor skiter man uppenbarligen i och att det dessutm är en katastrof för delar av naturen spelar visst inte heller någon roll. Jag börjar närma mig nivån av att bli aggressiv och skälla ut folk som inte kan se längre än sin egen solbränna.
Påhejade av media? Du måste verkligen ha missat den massiva rapporteringen om torkan.
 
Jag själv ogillar värme och den har varit obekväm för våra hundar, torkat sönder trädgården, är vidrig att jobba i osv. Sonen däremot har sitt bästa sommarlov någonsinn.
Sjäkvklart är jag orolig. Tom djupt orolig för både vilda som tama djur. Vi lever nära djur och natur på flera sätt i familjen. Jag lider med bönder och djurägare, en del av dem är mina vänner.
Men jag kan inte se att det skulle hindra folk från att både bry sig och samtidigt njuta av sitt semesterväder :confused:
Media tycker jag rapporterar mycket bra om torkan, bränder, foderbrist, bönders förtvivlan och nödslakt. Jag kan inte se att vädret glorifieras på något sätt i media.
 
Jag njuter skamlöst mycket av vädret som är nu. Jag är skapt för det verkar det som. Men jag är också oerhört oroad av torkan, missväxten, bränderna, påverkan på vilda ochvästern tama djur, påverkan på människor som inte är som jag. Men för vem blir det bättre att jag fösöker förneka hur gott det gör mig?
 
Jag börjar tycka att det är skrämmande faktiskt. Särskilt eftersom detta land är totalt nedrustat vad gäller armén som infrastruktur. Vi har ingen hjälp till självhjälp längre :down:
Sant.
Vårt lantbruk är anpassat efter det klimat och det väder vi brukat ha.
Sådana här katastrofer har vi knappt någon beredskap alls för.

Inte brandförsvar heller, eller civilförsvaret.

Vad skulle hända om det blev ett stort strömavbrott? AC på sjukhus och äldreboenden skulle sluta funka t.ex.
Ja jag är orolig.
(vilket inte alls innebär att jag missunnar värmenjutarna detta)
 
Sant.
Vårt lantbruk är anpassat efter det klimat och det väder vi brukat ha.
Sådana här katastrofer har vi knappt någon beredskap alls för.

Inte brandförsvar heller, eller civilförsvaret.

Vad skulle hända om det blev ett stort strömavbrott? AC på sjukhus och äldreboenden skulle sluta funka t.ex.
Ja jag är orolig.
(vilket inte alls innebär att jag missunnar värmenjutarna detta)
Jag skulle tro att AC ingår i sjukhusets nödgenerator. För stor infektionsrisk osv för sjuka/opererade/spädbarn mfl.
 
Jag tror att Sverige får börja vänja sig vid mer av ett extremväder som vi än så länge varit förskonade mot, dvs svala somrar och milda vintrar (ja jag vet att det är tonvis med snö i norr) tack vare Gulfströmmen. Men vi får nog börja rusta för sånt här klimat mer.

Titta på beredskapen i andra länder. i USA härjar också stora eldstormar varje år men de är bättre förberedda än vi. @hastflicka vet säkert bättre än jag hur de gör. Med största sannolikhet är det här en effekt av klimatförändringar. De är inte alla av ondo sas och Sverige kommer gå ut som en segrare eller i alla fall inte mycket sämre än vi har det idag även om vi behöver lägga om vårt liv och jordbruk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 537
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 143
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 426
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp