Igår hände det ngt hemskt....

Empalie

Trådstartare
Usch igår vid middag ringde min morbror och sa att hans dotter (min kusin) har hittat deras ena häst (har två annars) död i hagen. Deras lille shettis hade stått och skrapat hovarna mot hennes kropp och min kusin hade sprungit fram (skulle ut och rida) och hittat henne sådan:cry:

Jag åkte sedan ut och såg hästen för att vara ett stöd i denna svåra stund. Hästen låg med tänderna blottade och var knallröd i ögonen som var öppna. Magen var väldigt uppsvullen och hon såg fatkiskt allmänt otäck ut men ändå är hon en sådan vacker häst. Hon var en nittonårig travare som kvällen innan sprungit tillsammans med sin lille vän och busat och haft helskoj!
Men hur kunde detta hända, fick för mig att eftersom hon var så röd i ögonen kanske det varit en hjärnblödning.
Grannen hade på morgonen hört väldiga rosslanden från hagen och kraftiga hostningar men in tänkt så mycket på det.

Usch, bilderna av henne finns på min näthinna hela tiden men man hoppas att det gick väldigt fort och att hon inte led något av händelsen!
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

nej men usch, stackars hästar och människor...

Ang det med magen, den jäser på döda djur som ligger still länge-

Det med hjärnblödning och röda ögon har jag också hört tror jag, dock vet jag inte säkert.

Bra att ni tagit hand om shettisen, så den får lite kompisar.. tänk vilken hemsk natt den måste haft
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Fy så hemskt! Synd att inte den som hört ljuden tittat till hästarna! Stackarna.. Hoppas det blir bra med shettisen iaf!
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Jo det var synd men hon tänkte väll inte på det, ingen
hästmänniska;)
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Jag hade också gissat på hjärnblödning. Det kan te sig väldigt olika men jag tror att de i regel inte lider. Vi hade en häst som fick det ute hos oss för några år sen. Han blev först aggressiv och sprang massvis, jagade hagkompisen, och sen föll han ihop. Sånt som händer tyvärr men som sagt tror jag inte att de lider speciellt.
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

det va så min tjej kompis häst dog, fast han hade dock ej röda ögon.
dagen innan hade hon tagit en lång ridtur på honom och hon hade galopperat massor, dagen efter kom stallägaren ut ioch skulle ge dem foder och då låg hästen ner i boxen ( det hade han inte gjort på två år för han va så stel och gammal) och hon ringde ägaren och sa att nu va det nog slut och mycket riktigt dem fick med nöd och näppe ut hästen på stallbacken och där dog han tvärt :(
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Fy en sån ledsam historia. Min erfarenhet av hosta och rosslingar är att de hör ihop m hjärtat. Rosslet o hostan kommer sig av att man samlat på sig vätska i lungorna när hjärtat inte fungerar som det ska av någon anledning, Vilken tur att bi kunde ta shettisen.:bow:
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Nu behöver denna shettis mycket uppmärksamhet och massa kärlek. Gud så hemskt, tänk att shettisen stod o skrapa hovarna mot hans/hennes kompis! åååå nu kommer tårarna :(
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

gud va hämst!
tänk om inte hon hade åkt till stallet den dagen och de hade gått ute så hade inte hon sätt de fören dagen efter! gud,
stakare. hoppas shettisen inte hade en plågsam död..

R.I.P
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

Min gamling på 26 år hittades också död i sommarhagen i maj förra året.Också han hade sprungit med sina kompisar kvällen innan.På morgonen saknades han i flocken och hittades liggande på sidan.Allt verkar ha gått mycket snabbt och jag gissar att det var hjärtat som lade av.
 
Sv: Igår hände det ngt hemskt....

okej, ja men de har nog en bra död. ja menar ett lyckligtslut!i hagen med vännerna

Hoppas iaf!
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 502
Senast: palle
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: PygmyPuff
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp