Bukefalos 28 år!

Igelkotte!

sockerdricka

Trådstartare
^Ååh så söt den! är! Upptäckte precis en gäst i våran trädgård som har det mysigt under löven på vårat..hm..heter det syreen? :crazy:
Nåja! Vad kan man bjuda denna rackarn på utan att den dör? :crazy:
Ingen mjölk i alla fall!
Än så länge har jag bara vågat ställa en skål med vatten ute. Vågar inte bjuda på något annat ifall den skulle bli sjuk eller så.

SVARA FORT! :bump:
 
Sv: Igelkotte!

Om du nu känner att du måste mata den så äter de okryddad köttfärs, kyckling, skinka osv...
 
Sv: Igelkotte!

från http://home.swipnet.se/Tiddelipom/tradgard/igelkottar.htm

Igelkottar har det svårt i dagens städade värld när alla löv och högar och komposter försvinner!.
Igelkotten sover från oktober till april.

Den lever av maskar, insekter, sniglar, groddjur och diverse annat, de är lite av allätare.

Igelkottar har stora rörelse ytor, flera kilometer på en natt kan de gå, hanarna går längst. En igelkotts hona kan få 3-10 ungar på ett år. Medellivslängden är bara ca 2 á 3 år. Många faror lurar och matbristen kan vara stor! Igelkotten är en av världens äldsta däggdjur!, den har existerat i ungefär samma form i ca 30 miljoner år! Igelkotten har mellan 5000 och 6000 taggar!!

Hjälp igelkotten med mat! Fisk eller kattmat, grädde utspätt med vatten, eller bara vatten. Och låt lövhögarna ligga kvar på hösten! Hjälp den lilla igelkotten till ett bra liv!!
Igelkotten är fridlyst sedan 1972 så var aktsam!
 
Sv: Igelkotte!

"Igelkottar har det svårt i dagens städade värld när alla löv och högar och komposter försvinner!" Om du läser det Magnus_J kopierade in.

Varför inte? tror inte den direkt tar illa upp över att jag bjuder den på färskt vatten?
"Låta den vara". Jag kan direkt inte tvinga den äta, jag bjuder på det. Om den inte vill ha så gör det ju ingenting :)
 
Sv: Igelkotte!

Akta er bara. Igelkottar kan tydligen sprida löss, och ganska ordentligt.
Hörde nyligen om en familj med igelkottar som bosatt sig under en familjs altan.
Slutade med att dom var tvugna att ta ut anticimex till hela huset, pga att lössen från igelkottarna spridit sig ända in i huset.
 
Sv: Igelkotte!

Miaaa skrev:
men varför måste du mata den då? Kan den inte bara få vara ifred?


Det är väl bara bra att man hjälper fridlysta djur att överleva. Om man gör det rätt alltså, så man inte stjälper istället...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 657
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp