Igenfrusen stall dörr

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Bor i norra delen av vårt vackra land och här har det varit rätt kallt ett tag nu,plus att det har snöat. Idag blev det mildare och idag när jag skulle hämta hö till mina djur,så sitter stalldörren fast som berget. Går ej att rubba ens en millimeter...Antar att dörren har svällt.

Har haft krångel med denna dörr tidigare,men idag var det helt hopplöst. Tur att jag inte har djur i stallet. Men maten till djuren har jag ju där,så rätt frustrerande är det :banghead:

Har någon något bra tips hur man öppnar en igenfrusen stalldörr? Någon som själv har haft samma problem?

Tack på förhand.
 
Jag misstänker att det inte bara är fruset,utan att den har svällt. Värme på det sväller den väl än mer? Tanken på våld har jag umgåtts med en hel del,tro mig...😈
Men vill ju ha dörren hel och hållen.
Har den svällt så beror det på fukt, inte om det är varmt eller kallt.
Skulle inte satsa på hårtork för att torka den;)
 
Har den svällt så beror det på fukt, inte om det är varmt eller kallt.
Skulle inte satsa på hårtork för att torka den;)
Där kan vi ha orsaken. Har misstänkt att stallet är för fuktigt tidigare. Då har vi svaret på varför dörren ej går att öppna. Men frågan HUR jag öppnar dörren kvarstår alltså fortfarande....Om orsaken är fukt,kommer jag någonsin kunna öppna den igen överhuvudtaget?:(
 
Där kan vi ha orsaken. Har misstänkt att stallet är för fuktigt tidigare. Då har vi svaret på varför dörren ej går att öppna. Men frågan HUR jag öppnar dörren kvarstår alltså fortfarande....Om orsaken är fukt,kommer jag någonsin kunna öppna den igen överhuvudtaget?:(
Våld brukar fungera och när den väl är öppen så får stå på glänt resten av vintern.
Här nere är det nog mer regel än undantag att trädörrar till kalla och fuktiga byggnader sväller. När det blir torrare luft brukar träet torka och det fungerar som vanligt igen.
Ett annat exempel är en byrå jag har vid dörren till stallet, den är i trä sväller varje vinter så att lådorna sitter fast. Det är inte för att det är fuktigt i stallet utan det är uteluften här som oftast är fuktig under vinterhalvåret. Jag har lärt mig att lämna de lådor jag vet att jag har saker i som behövs under vinterhalvåret lite öppna. Andra som lämnats stängda brukar gå att tvinga upp med lite våld om det skulle behövas.
 
När det varit torrt väder någon dag återgår dörren antagligen till mer avsvällt läge, och går lättare att öppna. Sitter den riktigt hårt igenkilad nu så kan man försöka knacka lagom hårt med en liten handslägga precis där dörren sitter tight mot dörrkarmen. När dörren krympt igen kan det vara läge att slipa/såga/hyvla av några millimeter så det inte händer lika lätt igen.
 
Tack snälla ni för era svar. Det löste sig till slut.
Eftersom djuren behöver sin mat,var jag tvungen att ringa karln som kör hit hö åt mig,och be honom komma med nya höbalar. Tänkte förvara dem i mitt bostadshus (drastisk lösning,jag vet)eftersom dörrn var som fastlimmad.

Han kom hit med fler balar,plus att han (en stark karl) drog upp dörrn i ett tag....:crazy::p hur lätt som helst:banghead:

Så nu får stalldörren vara öppen resten av vintern,så den inte kärvar igen.

Tack igen för era svar:heart
 
Tack snälla ni för era svar. Det löste sig till slut.
Eftersom djuren behöver sin mat,var jag tvungen att ringa karln som kör hit hö åt mig,och be honom komma med nya höbalar. Tänkte förvara dem i mitt bostadshus (drastisk lösning,jag vet)eftersom dörrn var som fastlimmad.

Han kom hit med fler balar,plus att han (en stark karl) drog upp dörrn i ett tag....:crazy::p hur lätt som helst:banghead:

Så nu får stalldörren vara öppen resten av vintern,så den inte kärvar igen.

Tack igen för era svar:heart
Hyvla bort lite trä på dörren så går den att öppna även när det är fuktigt.
 
Tack snälla ni för era svar. Det löste sig till slut.
Eftersom djuren behöver sin mat,var jag tvungen att ringa karln som kör hit hö åt mig,och be honom komma med nya höbalar. Tänkte förvara dem i mitt bostadshus (drastisk lösning,jag vet)eftersom dörrn var som fastlimmad.

Han kom hit med fler balar,plus att han (en stark karl) drog upp dörrn i ett tag....:crazy::p hur lätt som helst:banghead:

Så nu får stalldörren vara öppen resten av vintern,så den inte kärvar igen.

Tack igen för era svar:heart

Bor du ensam på gård? Du har ingen som är lite händig som kan kika på dörren? Borde inte vara så svårt att fixa till.
 

Liknande trådar

Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: gulan
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 577
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 042
Senast: Chilodeur
·
A
Hästvård Idag när jag red så hostade min ponny rätt mycket! några gånger säkert 5 gånger i rad och ibland då och då. Vi red först ut en runda i...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp