Bukefalos 28 år!

Igenridning - Usch

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick jag möjlighet att rida igen lektionen som ställdes in förra veckan. Jag hade ju ett himla sjå att hitta en lämplig grupp men tänkte att jag får rida medryttarpålle vid något annat tillfälle så kan jag rida igen i en juniorgrupp som skulle ligga på samma nivå som den gruppen jag rider i.

Ridskolechefen tyckte att jag nog inte skulle få ut så mycket av att rida i den gruppen då eleverna där var så unga. Hon menade att det diffade lite upp och ner kunskapsmässigt i grupperna och att jag lika gärna kunde rida igen i en grupp med högre nivå.

Så det var så det blev. Dessutom var det en grupp med hoppinriktning så de hoppar oftare än de andra grupperna.

Jag lyckades tydligen pricka in deras hopplektion. Dessutom blev jag varse att lektionen var 90 minuter lång och inte 60 minuter som min vanliga lektion när vi inte slutade efter en timme :grin:

Jag undrar lite hur nivåerna är fördelade i praktiken för det kändes som de här ryttarna var väldigt mycket duktigare än jag förväntat mig. Tyvärr jämför jag mig andra så jag kände mig rätt usel. Ny ridlärare var det också och det kändes som om det inte var mycket som blev rätt, trots att jag red favorithästen som jag hade på blåbärshoppningen.

Övningen var rätt enkel, i teorin i alla fall. Det var två cavalettiserier på diagonalerna med olika avstånd och en cavalettiserie på böjt spår. Jag hade inte ordning på Fröken Skäck och fick inte till volterna, svängde på fel ställe, fick fel steglängd, fick lägga volter för att inte krocka med någon annan som just avslutade övningen och likförbannat hamnade jag i häcken på en annan häst vid nästa tillfälle att rida mot övningen.

Sedan byggdes det upp hinder på samma ställen där cavalettina legat och det skulle tas i både trav och galopp. Hindren hamnade på en betydligt högre höjd än jag hoppat på - jag vet inte hur många - år. Det var väl en 2-3 dm högre än vi hoppat i vår grupp i alla fall och då har det bara varit typ 3 skutt totalt.

Det funkade väl hyfsat (eller nåt sånt) men hästen är ju så tacksam att hoppa. Jag tror i alla fall att jag lyckades få rätt galopp efter hindret som man skulle galoppera efter. I båda varven :) Det kändes rätt och jag fick ingen tillsägelse att rätta galoppen heller, så det var väl något bra, även om jag rent generellt tyckte det gick dåligt idag.

Och fasiken vad svårt det är att höra vad ridläraren säger när hon har ryggen mot en, eller när man själv har ryggen mot henne. :crazy:

Jag har förresten fått en byta häst till hoppkursen i mellandagarna. Den har jag inte ridit förut men jag tror att det blir mycket bättre med hästbytet. Jag var inte riktigt taggad att rida den jag anmälde mig på men jag hade inte så många att välja på så det blev den då. Det är bara att hoppas att jag lär mig något på kursen också och inte är totalt obildbar.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 273
Senast: Cambrie
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 495
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 528
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp