Igensydda fickor

Cattis_E

Trådstartare
Vad är nödvändigheten i igensydda dockor på byxor?
Att de ska vara snyggare vid provning?
Idag fick jag sprätta bakfickorna på ett par jeans, inte vanliga jeansfickor då förstås utan mer "diskreta".

Det är ju ganska veka stygn också oftast, för det ska vara lätt att sprätta sedan.
Då gör det ju att man inte kan välja att alltid ha de stängda (utan att sy om) om nu tanken är att de ska sitta snyggare.
I alla fall på de byxor jag haft tenderar sömmen för det igensydda att ge sig inom kort?

Finns det någon annan funktion?
Tycker ni också att det är onödigt med igensydda fickor?
 
Vad är nödvändigheten i igensydda dockor på byxor?
Att de ska vara snyggare vid provning?
Idag fick jag sprätta bakfickorna på ett par jeans, inte vanliga jeansfickor då förstås utan mer "diskreta".

Det är ju ganska veka stygn också oftast, för det ska vara lätt att sprätta sedan.
Då gör det ju att man inte kan välja att alltid ha de stängda (utan att sy om) om nu tanken är att de ska sitta snyggare.
I alla fall på de byxor jag haft tenderar sömmen för det igensydda att ge sig inom kort?

Finns det någon annan funktion?
Tycker ni också att det är onödigt med igensydda fickor?
På kavajer är det såvitt jag vet för att fickorna inte ska hänga ut sig fult på galgen i affären.

Inte stött på på jeans däremot. Men på kostymbyxor.

Har ingen åsikt, men förväntar mig nog att fickorna på kavajer ska vara igensydda när man köper dem. Det spelar ju ingen som helst roll om det tar en sekund att sprätta, men om det spelar roll för hur den ser ut efter att den blivit fraktad och hanterad så är det ju helt klart värt det.
 
Och på tröjor! Köpte en CRW som jag tyckte var snygg med tanke på fickorna och dragkedjor i guld. Beställde på nätet, rean och när jag ska prova upptäcker jag att det är igensydda fickor :banghead: tanken var att det var smidigt att kunna ha dessa tillsammans med ridbyxor som saknar fickor. Men ja helt värdelöst att ha fejkfickor :grin:
 
Och på tröjor! Köpte en CRW som jag tyckte var snygg med tanke på fickorna och dragkedjor i guld. Beställde på nätet, rean och när jag ska prova upptäcker jag att det är igensydda fickor :banghead: tanken var att det var smidigt att kunna ha dessa tillsammans med ridbyxor som saknar fickor. Men ja helt värdelöst att ha fejkfickor :grin:
Ja, fejkfickor som inte ens går att sprätta upp är kasst. Men detta var alltså fick, bara igensydda.
Har också varit med om kavajfickor.
Sen är det väl mest bakfickor av olika slag jag märkt det på..
 
Och på tröjor! Köpte en CRW som jag tyckte var snygg med tanke på fickorna och dragkedjor i guld. Beställde på nätet, rean och när jag ska prova upptäcker jag att det är igensydda fickor :banghead: tanken var att det var smidigt att kunna ha dessa tillsammans med ridbyxor som saknar fickor. Men ja helt värdelöst att ha fejkfickor :grin:
Fast du skriver väl om dekorations"fickor" och inte om igensydda fickor?
 
På kavajer är det såvitt jag vet för att fickorna inte ska hänga ut sig fult på galgen i affären.
Hänga ut sig fult hur då?
Bli skrynkliga eller vad?
Man får inte glömma att sprätta när man just köpt och sen ha bråttom iväg en dag bara. Man måste ju leta fram sprättaren också :angel:. Fast idag hade jag stenkoll på var den var..
 
Hänga ut sig fult hur då?
Bli skrynkliga eller vad?
Man får inte glömma att sprätta när man just köpt och sen ha bråttom iväg en dag bara. Man måste ju leta fram sprättaren också :angel:. Fast idag hade jag stenkoll på var den var..
Tja det går ju med kökssaxen om det kniper och om man glömmer brukar man väl ändå inte ha så mycket i fickorna.

De buktar ut lite helt enkelt, förlorar krispigheten, gamla kavajer kan börja göra så.
 
Tja det går ju med kökssaxen om det kniper och om man glömmer brukar man väl ändå inte ha så mycket i fickorna.

De buktar ut lite helt enkelt, förlorar krispigheten, gamla kavajer kan börja göra så.
Märks att jag inte använder mycket kavaj med andra ord. Har aldrig upplevt det.
 
Jag har fått höra av min mor att det är för att fickor är snygga när de sitter på plagget och de är igensydda för att de kan ”öppna” sig fult när man har på sig plagget.
Dock är de bara igensydda för att du ska ha alternativet att ha dem som riktiga fickor om du vill.

Dekorativa fickor som inte går att sprätta upp är väl för att det är snyggt att ha fickor man man vill inte att plagget ska ”förstöras” när fickorna öppnas.
 
Jag har fått höra av min mor att det är för att fickor är snygga när de sitter på plagget och de är igensydda för att de kan ”öppna” sig fult när man har på sig plagget.
Dock är de bara igensydda för att du ska ha alternativet att ha dem som riktiga fickor om du vill.
Tack och lov för att man får välja att öppna fickorna.
Däremot brukar ju sömmen vara rätt "dåligt sydd" så sömmen efter ett tag ändå går upp av sig själv.
I jeansen jag sprättade idag så hade ett par stygn i ena fickan redan börjat släppa efter en dags användning.
Tur att jag ville ha fickor då :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 524
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 560
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Varning långt och negativt inlägg. Jag blir så ledsen. :( Jag slutade förra året mitt hästjobb pga en incident och blev då timvikarie...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp