Igenväxt damm/brunn

honung

Trådstartare
I min naturhage där pållarna bor, finns två dammar, eller "brunnar" som vissa säger. Dessa är rätt djupa - alldeles lagom för ett svalkande dopp för varm häst varma sommardagar - men under sommaren blir dessa dammar GRÖNA och illakuktande, så hästarna vill inte ens dricka vattnet (vilket jag är tacksam för - jag serverar friskt vatten i tunnor som de dricker ur), däremot gillar de gräset som växer i kanterna på dammarna.
Vi använder oss av växelbete i denna hage - tidigare har det under många års tid bara gått kor i hagen, men sedan två år tillbaka växlar vi mellan hästar & kor. Det ultimata för betet vore att få in även betande får i hagen, men det är ju en annan sak det än vad jag just nu hade på hjärtat - HUR får jag dessa dammar att inte växa igen sommartid? Jag antar att de växer igen av alger för att det är välgödslat? Det är som sagt en naturhage, och det växer och betas och växer och betas (och en och en annan koblajja & hästskit kan finnas i dammarnas närhet.....typ) runt dammarna, inget annat. Det är en seg sörja av alger som verkar ha trasslat sig ner ända till botten, så det är inte bara att rafsa av ytan - problemet måste ligga i näringen - hur får jag klart och fint och drickbart & badbart vatten i dammarna för mina hästar?

/ honung
 
Står vattnet stilla eller rinner det en bäck till och från dammarna? Om vattnet är stillastående, så brukar det se ut som du säger sommartid. Vare sig där är djur i närheten eller inte.
 
Det är nog näst intill stillastående. Det finns till & frånflöde, men naturen har feldoserat höjdskillnaderna liksom. Vattnet i sig är klart, men det är den där finbladiga sörjan av alger...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp