Ihjältrampad hund

R

Rejält_felskapad

I somras när jag var ute på en tur, mötte jag några av de femtioelva miljoner tyska turister som är här på sommaren. En familj (med en mamma, en pappa och en son) kom fram och ville hälsa på hästen. Mamman och sonen var framme och klappade, medans pappan står en bit bortifrån med hunden.

När de har klappat, säger jag hej då och rider på. Pappan kommer då framåt mot hästen, och jag säger att han ska ta det försiktigt med hunden (bjäffsande cockerspaniel typ) för att man vet aldrig vad hästen kan göra. Nu sparkar inte hästen, eller liknande, peppar peppar, men man vet aldrig. Pappan släpper då lös hunden och går fram till hästen. Innan jag hinner säga något är hunden framme vid hästen, och springer fram och tillbaka mellan benen på honom. Olyckligt nog råkar hästen trampa på hunden (hästen blir ganska stirrig av springandet). Antagligen förstod inte pappan engelska så bra, för han började skälla på tyska.
På knackig engelska får jag i alla fall fram, att han ska stämma oss till slut. Vad jag däremot inte förstod riktigt, var om det var hans hund, eller bekantas i Sverige.

Någon stämmning hörde vi inte av, men jag undrar ändå om det hade varit möjligt? Kan människor som icke är svenska medborgare överhuvudtaget stämma någon som är svensk medborgare? Går det upp i svensk eller tysk domstol då? Om det var svenska bekantas hund, kan de då stämma oss?
 
HUr kan man vara så dum så att man släpper lös sin hund i närheten av en okänd häst? :confused: :confused Om nått så borde ju du stämma honom för vårdslöst uppförande eller nått :grin
 
jag tror inte att du kan ses som skyldig i detta fall, då man inte har strikt ansvar över sin häst men över sin hund. För att du ska finnas skyldig till hundens död så måste du nog ha handlat vårdslöst, vilket du inte gjort då du sagt till mannen. Strikt ansvar för sin hund innebär att hundägaren är skyldig att ersätta all skada som hunden gör, oavsett om han handlat vårdslöst eller ej. I detta fall var det ju minst sagt vårdslöst. Även om han inte fattade vad du sa, borde han ha fattat att man inte släpper en hund lös i närheten av en häst, speciellt inte en främmande.

Ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig om du har frågor kring ansvar i en sådan här situation.
 
Nej, det är inte ditt ansvar att hästn trampar hunden, hundägaren skall ha den under uppsikt (inte under hästen), att de var tyskar eller inte spelar ingen roll i det fallet, det är de svenska reglerna som gäller.
 
Hästen blev inte skadad alls.

Men en sak jag undrar lite över. Om nu tysken stämmer, och det går vidare till domstol, anlitar han en svensk advokat då?
 
Om tysken stämmer dig blir det den sortens rättegång (har tappat namnet för måltypen just nu) där den förlorande parten får stå för hela rättegångskostnaden. Jag tror inte ens att det är möjligt eftersom han brutit mot lagen (är det inte kopplingstvång för hundar mellan maj och september?) och inte du. I Sverige kan man inte stämma människor på samma sätt som i t ex USA.
MEN om han ändå skulle försöka fösöker han antagligen få en svensk advokat (om det u finns någon som tror att det går att driva ett så korkat mål). Ifall du är rädd för att du inte skulle förstå om han skulle anlita en utländsk advokat så är det så i Sverige att alla rättegångar måste ske på svenska.
 
Han skulle ju kunna stämma dig, men antagligen hade han inte fått rätt och då hade han fått stå för rättegångskostnaderna. Eftersom det skedde på svensk mark ska stämningsansökan lämnas till en svensk domstol. Han hade kunnat anlita en svensk eller tysk försvarare, men det hade varit smartast att anlita en svensk eftersom en tysk inte hade kunnat lika mycket om svensk rättsskipning. Samma sak gäller om det hade varit andra ägare till hunden. Det är svensk lag som ska tillämpas!
 
Ja dom kan stämma dig.. Men i detta fall blir det nog ingen utredning, möjligen ett förhör om läget..
 
Att DU skulle bli ersättningsskyldig är inte en chans! För i Sverige är det koppeltvång på hundar, alternativt att ägarna ska ha 100% koll på dem!

Däremot skulle DU kunna kräva HONOM på pengar! För det är INTE tillåtet att låta hundar rusa på hästar!

Vidrig hundägare den stackars hunden hade! :mad:
Att inte måna mer om sitt djur! :mad:

Jag har en häst som anfaller hundar som kommer in i hans hage. Likaså om hunden är "hoppig" runt honom, eller springer förbi framför, då försöker han hugga dem över ryggen.
Så skulle en hund börja springa mellan benen på honom vore det INTE ett misstag om han skulle meja ner den, han skulle garanterat SIKTA... :crazy:

Jag brukar vänligt säga till hundägare som tar sin vovve för nära i "fel läge" att de måste se efter hunden, annars kan de få bära hem den i påse...
 
Mina svärföräldrars häst är likadag med hundar...speciellt om dom är stirriga.
Det är OFTA jag får säga till folk att hålla hunden en bit ifrån hästen...för han slår om han blir uppretad!!

Jag har ju VÄLDIGT svårt att tro att det skulle vara ditt fel, det finns faktiskt en lag i sverige gällande kopplade hundar under vissa årstiden osv.

//Becky :banana:
 
Du behöver nog inte oroa dig för något åtal eftersom åklagarna bara tar fall där det är chans att de ska få någon fälld och det verkar det ju inte vara i det här fallet. Tycker det är ganska solklart att han inte haft koll på sin hund, det är ju knappast ditt fel om du sa till och allt, men det var ju synd om hunden :cry: som hade en sådan korkad husse.
 
Ja. Kalla mig fördomsfull, men tyska turister har jag fått nog av för all framtid :mad:.
 
Nope, de kan inte stämma dig, eller kan och kan men de förlorar nog eftersom man inte får ha hundar lösa om man inte har koll på dom.

Händer en olycka och hunden är lös får hundägaren skylla sig själv, speciellt om du bett hundägaren att inte komma fram med sin hund!!!

Skadar en hund någon, även om denna någon hettsat hunden till det, så är det hundägarens ansvar om hunden är lös. Blir hunden skadad gäller samma sak.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 991
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 730
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 570
Senast: MsOldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp