Ihopbakslån

Trott

Trådstartare
Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg.

Ihopbakslån, är det någon som tagit det I närtid? (sökte på det i forumet men fann inget relevant)
Hur mycket går det att förhandla och hur värt är det att byta hela banken istället för att bara ta ett lån?
Är det värt att ens kolla via Lendo och liknande?
Vilken bank brukar vara vettigaste villkor?

Bakgrundsinfo om min ekonomiska situation:
Jag har länsförsäkringarna nu, med bank, försäkringar på bil, boende + hund vilket gör att jag får en del rabatter vilket jag ju inte egentligen vill "förlora".
Timanställd inom kommunen men får jobba rätt mycket förutom att jag inte orkar jobba heltid fysisk och psykisk (orkar jobba ungefär 75%). Ska börja plugga till hösten, hoppas kunna dryga ut CSN med att fortsätta hos kommunen ett par dagar i veckan.
Har inga betalningsanmärkningar.

På grund av jobb, mående och annat skit senaste åren (sedan 2018) har sjukskrivningar, arbetslöshet och kortare anställningar avlöst varandra, så jag har inte haft annat val än att i perioder köpa nödvändiga saker som mat och bensin på kreditkort, såväl som "tröstshopping" I perioder. Sitter därför med 2 kreditkort, varav ena är I princip max utnyttjat (50k kredit), och det andra ca 3k utnyttjat (10 k kredit). Det senare har sämre villkor, så jag har prioriterat att betala av det hela tiden (har vart uppe och nästan utnyttjat hela krediten), som förra och denna månad, då har jag betalat in 3-4k i mån, medans det stora kreditkortet har jag betalat in kanske 500 kr/mån.
Förutom detta har jag ett lån hos Anyfin, där bilen ligger + ett par gamla klarnaskulder jag flyttade dit. Betalar 1200 mån, och nuvarande skuld ca 30k.

Jag har alltså totala skulder på nästan 85k på olika ställen och känner att jag vill få ihop allt till ett ställe. Men var börjar jag? Hos vem? Går det ens när jag är timanställd att få vettig ränta? Det stora kreditkortet har ca 1,2 % I ränta, så jag har ju ingen lust att flytta det till nått som ger 6% I ränta eller ännu mer om jag har otur...

Någon som har tips? 😕
 
Jag tog ett sånt lån i höstas. Dock vände jag mig till banken som jag hade det ena lånet hos, så tog enklast möjliga väg. Det är inte min ordinarie bank. Bakade ihop ett privatlån, ett billån och en kreditkortsskuld. Kunde då också korta ner avbetalningstiden.
Räntan baseras väl även på hur kreditvärdig du är, inte bara anställningsform.
 
Jag tog ett sånt lån i höstas. Dock vände jag mig till banken som jag hade det ena lånet hos, så tog enklast möjliga väg. Det är inte min ordinarie bank. Bakade ihop ett privatlån, ett billån och en kreditkortsskuld. Kunde då också korta ner avbetalningstiden.
Räntan baseras väl även på hur kreditvärdig du är, inte bara anställningsform.
Tack för ditt svar. Jag försökte förra månaden att flytta över det lägre kreditkortet skuld till Anyfin, ca 7000 kr var det nog, men blev då nekad 🤷🏻‍♀️ vet att jag tidigare fått höra att jag inte får bra ränta pga att jag är arbetslös/studerande, så många verkar rätt kinkiga på det..
 
1,2% i ränta låter enormt bra. Jag tror inte att du kan få ett lån lika billigt. Eller är det t ex per månad som räntan är 1,2%? Istället för år.
Per månad. Och det är sjukt bra. Så just den krediten känner jag ingen stress över direkt, utan det är väl mer att kunna få bort att ha flera olika ställen att betala till, med flera olika räntor, uppläggningsavgifter och adm. Avgifter jag vill ifrån. Och kunna spärra åtminstone det dyrare kreditkortet.
Edit: blev bara att tänka på detta då det kreditkortet nu ville ha in minst 1700 kr i betalning, jag som hade tänkt betala in typ 500 kr som "vanligt". Detta resulterade i att jag nu har 900 kr kvar att leva för = ännu en månad där jag behöver utnyttja kreditkort för mat.
 
Per månad. Och det är sjukt bra. Så just den krediten känner jag ingen stress över direkt, utan det är väl mer att kunna få bort att ha flera olika ställen att betala till, med flera olika räntor, uppläggningsavgifter och adm. Avgifter jag vill ifrån. Och kunna spärra åtminstone det dyrare kreditkortet.
Edit: blev bara att tänka på detta då det kreditkortet nu ville ha in minst 1700 kr i betalning, jag som hade tänkt betala in typ 500 kr som "vanligt". Detta resulterade i att jag nu har 900 kr kvar att leva för = ännu en månad där jag behöver utnyttja kreditkort för mat.
Ojdå, då är jag med. Då tror jag också att du borde kunna komma billigare undan med en annan långivare. Har tyvärr ingen insyn i vilka som är billigast men tänk på att jämföra effektiv ränta och per år, det brukar underlätta för att få en tydlig bild av situationen.
 
Men var börjar jag? Hos vem? Går det ens när jag är timanställd att få vettig ränta?
Är du med i facket? De flesta fackföreningar har medlemslån i samarbete med någon bank. Normalt sett ligger medlemslånet på ca 4-5%. När man ansöker om medlemslån finns det oftast en liten rutan som man klickar i att man söker lånet för att betala av krediter.

Det stora kreditkortet har ca 1,2 % I ränta, så jag har ju ingen lust att flytta det till nått som ger 6% I ränta eller ännu mer om jag har otur...
Vad är det för förmånligt kreditkort? Aldrig varit med om ett kreditkort som har så låg ränta. De flesta brukar ligga på 19-20% efter 30 dagar.
 
Är du med i facket? De flesta fackföreningar har medlemslån i samarbete med någon bank. Normalt sett ligger medlemslånet på ca 4-5%. När man ansöker om medlemslån finns det oftast en liten rutan som man klickar i att man söker lånet för att betala av krediter.


Vad är det för förmånligt kreditkort? Aldrig varit med om ett kreditkort som har så låg ränta. De flesta brukar ligga på 19-20% efter 30 dagar.
Det var per MÅNAD som hade den procenten. Det känns dyrt tycker jag, som har 0% månadskostnad. Men det är ju just månads. På ett år är det kanske kring 15-16% på en lite mindre kredit än vad ts har.
 
Är du med i facket? De flesta fackföreningar har medlemslån i samarbete med någon bank. Normalt sett ligger medlemslånet på ca 4-5%. När man ansöker om medlemslån finns det oftast en liten rutan som man klickar i att man söker lånet för att betala av krediter.


Vad är det för förmånligt kreditkort? Aldrig varit med om ett kreditkort som har så låg ränta. De flesta brukar ligga på 19-20% efter 30 dagar.
Ja det är jag, unionen. Har faktiskt inte tänkt på att facket i det här läget, så tack för tipset!

Escter, tidigare var det kopplat till Gekås Ullared men Gekås bytte till Resurs bank, och det är inte alls lika bra (det är det andra kortet jag har, som jag prioriterar att betala av på).
Det är förmånligt tycker jag med, Mina nästan 50k I skuld kostade i ränta 570 kr kr senaste månaden + 29 kr i adm avgift. Jämför jag med kreditkortet från länsförsäkringarna som har en ränta på 11% så är det ju helt klart bra 🙄 (det kortet är som tur är oanvänt, har skrivit meddelande till banken om att avsluta det också)
 
Om du inte får ett samlingslån och avvaktar till hösten när du har CSN kan du ansöka om tilläggslån. Jag lånade maximalt vad jag fick, vilket gjorde att jag kunde amortera på huset och ha helt okej med pengar över. Räkna på vad du kan få ut maximalt, då kanske du kan betala av dina skulder långsamt och istället få ett högre CSN. Det lånet har "nästan ingen" ränta i dagsläget.
 
Om du inte får ett samlingslån och avvaktar till hösten när du har CSN kan du ansöka om tilläggslån. Jag lånade maximalt vad jag fick, vilket gjorde att jag kunde amortera på huset och ha helt okej med pengar över. Räkna på vad du kan få ut maximalt, då kanske du kan betala av dina skulder långsamt och istället få ett högre CSN. Det lånet har "nästan ingen" ränta i dagsläget.
Ja jag har redan tänkt ansöka om tillägslån, annars kommer jag inte överleva 😅🙈 har fasta kostnader i dagsläget på ca 9000 kr, och då är inte mat (till mig och hunden) , bensin och avbetalning på kreditkort medräknat. Däremot minskar ju en post, CSN, så till hösten blir det ca 8500 kr i fasta räkningar.
 
Jag tycker att du ska börja med Länsförsäkringar Bank och se hur de kan hjälpa dig.
Även om du inte har en personlig bankkontakt just nu kan du kanske få en? (De kanske jobbar lite olika i olika län, jag har en och det är toppen!)
När jag har funderat på medlemslån via facket för bil eller liknande har jag kollat med banken också och fått bättre villkor hos dem.
 
Inte för att måla "fan på väggen" men om du nu vill bli "skuldfri" så måste du när du försöker bli av med småskulderna inse att du måste ta bort allt som har med kreditkort att göra. Du går till en bank (fördel den du har nu) och säger att det "går åt helvete" (typ) och behöver låna för att bli av med dina småskulder... Men som sagt det kräver att du då DESSUTOM verkligen löser dessa smålån och sedan ALDRIG MER utnyttjar dessa. För annars är du ju bara tillbaka med "ett större lån" OCH småskulder igen...

En vän till mej insåg att de hon höll på med var "farligt" ... Hon tog tag i det hela och efter sammanslagning av alla lån var hon uppe i 150 000-175 000 kr i BARA kreditkortskulder (klarna bland annat) ...
Nu har hon en heltidstjänst med (enligt mej BRA betalt = 28 000 i mån) så hon kunde ta ett lån och betala av alla småskulder och har iom det avslutat alla sina kreditkort och avbetalningstjänster...
 
Inte för att måla "fan på väggen" men om du nu vill bli "skuldfri" så måste du när du försöker bli av med småskulderna inse att du måste ta bort allt som har med kreditkort att göra. Du går till en bank (fördel den du har nu) och säger att det "går åt helvete" (typ) och behöver låna för att bli av med dina småskulder... Men som sagt det kräver att du då DESSUTOM verkligen löser dessa smålån och sedan ALDRIG MER utnyttjar dessa. För annars är du ju bara tillbaka med "ett större lån" OCH småskulder igen...

En vän till mej insåg att de hon höll på med var "farligt" ... Hon tog tag i det hela och efter sammanslagning av alla lån var hon uppe i 150 000-175 000 kr i BARA kreditkortskulder (klarna bland annat) ...
Nu har hon en heltidstjänst med (enligt mej BRA betalt = 28 000 i mån) så hon kunde ta ett lån och betala av alla småskulder och har iom det avslutat alla sina kreditkort och avbetalningstjänster...
Absolut, jag har väl inte antytt att jag tänkt lösa detta för att sedan fortsätta utnyttja kredit hit och dit?
Hade jag haft bra betalt hade jag inte ens sett det som nödvändigt att fundera på ett lån för att lösa undan dessa, för då hade det inte vart ett problem. Problemet är ju just avsaknaden av fast stabil BRA inkomst senaste åren, vilket i slutändan lett till att var och varannan månad handlar jag mat och bensin på kreditkortet för att ens ha möjlighet att äta eller åka till jobbet.
 
Absolut, jag har väl inte antytt att jag tänkt lösa detta för att sedan fortsätta utnyttja kredit hit och dit?
Hade jag haft bra betalt hade jag inte ens sett det som nödvändigt att fundera på ett lån för att lösa undan dessa, för då hade det inte vart ett problem. Problemet är ju just avsaknaden av fast stabil BRA inkomst senaste åren, vilket i slutändan lett till att var och varannan månad handlar jag mat och bensin på kreditkortet för att ens ha möjlighet att äta eller åka till jobbet.

Nej men du antydde inte heller att du INTE skulle det !
 
Nej men du antydde inte heller att du INTE skulle det !
Nej jag trodde kanske inte att jag behövde göra det? Antar att du missade inlägget där jag nämnde ett annat kreditkort jag har som är outnyttjat (och som vart det I flera år ska jag väl förtydliga) som jag vart i kontakt med banken för att avsluta. Det kunde ju vart en indikation på att jag inte är intresserad av att fortsätta denna evighetsspiral 🤷🏻‍♀️

Jag har heller inga betalningsanmärkningar, inget hos inkasso och har aldrig vart nära att hamna hos kronofogden. Jag har alltså inte så pass stora problem att jag är en kandidat till lyxfällan direkt, utan vill helt enkelt bara försöka lösa det hela så jag har ett ställe att betala till istället för 3.
 
Ja det är jag, unionen. Har faktiskt inte tänkt på att facket i det här läget, så tack för tipset!

Escter, tidigare var det kopplat till Gekås Ullared men Gekås bytte till Resurs bank, och det är inte alls lika bra (det är det andra kortet jag har, som jag prioriterar att betala av på).
Det är förmånligt tycker jag med, Mina nästan 50k I skuld kostade i ränta 570 kr kr senaste månaden + 29 kr i adm avgift. Jämför jag med kreditkortet från länsförsäkringarna som har en ränta på 11% så är det ju helt klart bra 🙄 (det kortet är som tur är oanvänt, har skrivit meddelande till banken om att avsluta det också)
Här finns ett feltänk tror jag med räntan.
Ex 1 månadsränta 1,2%
50.000×1,2%=600:-
Ex 2 årsränta 1,2%
50.000×1,2%×(30/360)=50:-
Du måste alltså veta vilken ränta det handlar om för att kunna jämföra.
Ovanstående månadsränta motsvarar 14% årsränta. Inte så förmånligt alltså.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 706
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp