"Ihopsatta namn"

jenniealba

Trådstartare
Jag tycker oftast att det är lite fult & töntigt när man sätter ihop en del av hingstens & en del av stoets namn & på så sätt får fram ett namn till fölet, men ibland lyckas det ju riktigt bra: Jag såg ett exempel där hingsten var Bordeaux & stoet hette Hallina & avkommans namn var Halleaux ("Hallå")! :D Kul tyckte jag!

Har ni andra exempel på RIKTIGT lyckade namnsammanslagningar?
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Min heter Jovi-al efter u: Jovina e: Alferez ...om det är bra eller inte vet jag inte. Han kallas till vardags för Jovi! :D
 
Sv: "Ihopsatta namn"

En jag gillar skarpt är e.Egon u.Irma = Eira :)

Sen har vi ju ardennern, som är e.Juster u.Cissi. Vad får vi då.. Jo... Jussi! :angel: Otroligt fantasilöst men han är en riktig Jussi :D
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Mnja...

Mina avkommor har alla hetat nåt som "finns" eller folk tror finns i stammen...

Första avkomma e Nactus ue Adept uue Niarchos = Nicaros, då stoet på vissa tävlingar alltid var e just Adept - Nicaros (som ju inte stämmer)

andra avkomma samma sto Lady fick avkomma e Krius xx = Lakrius

tredeje avkomma Corzette (mitt nick) då Ladys mamma-mormor osv hette saker som slutade på "ette" e Cortez =)

Andra stoet Timeless fick föl e Cortez = Certina (klockmärke)
föl e Nactus = Nactime
föl e Szkopul = Szkuare Times

Tycker själv jag är jättepåhittig ;) :P
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Vi har bland annat haft
Lomitas - Dansa = Danitas
Lando - Dansa = Dando
Indian Ridge - Dansa = Danridge
Slip Anchor - Pepridge = Anchoridge
Vivaldi - Mim = Vim
 
Sv: "Ihopsatta namn"

En variant på det som jag tyckte var rätt fyndig var Just Praise, e Eloge u Justine. En eloge är ju just bara beröm, så Just Praise blir en blandning av mammans och pappans namn.
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Visserligen inte ett ihopsatt namn, men jag vet en häst som fick namnet Ajmis U ("I miss you") efter mammahäst med namnet Simja. :)
 
Sv: "Ihopsatta namn"

"kl"

Tänkte hitta på lite fyndiga namn på mina avkommor som både slutar på ie efter mamma, och jag vill gärna hylla mitt stamsto då hon inte längre är vid liv:(.

Mon Amie

Avkommor:

Stoföl efter Bocelli 1044 fick heta Harmonie.

Stoföl efter Magini fick heta Chess Amie.

Men inte är det lätt att hitta namn som slutar på ie och som är vackra. Ni kanske har några förslag till kommande föl? :)
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Det hade varit roligare om den hette Hallå, med svensk stavning. Alla ska ha så krångliga skitnödiga namn på svenska hästar. Föredrar svenska namn.
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Min heter ju inte nåt som har med sin mamma eller pappa o göra men jag gillar namnet ändå. Han heter Tivoli för att han for runt som en berg o dalbana första gången han kom ut o fick springa fritt. :p

Nu är han 6 år gammal o fortfarande ett tivoli...
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Mina heter Pijano (u: Pierella e: Bajano), vilket jag tycker är väldigt fint och framförallt speciellt, och så Ma Kleine (e: Marwin u: Erbklein).
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Jag var så "påhittig" att våran första avkomma efter vårt avelsto fick heta May Grace av den enkla anledningen att hon är född i maj och sen Grace efter en häst jag hade hand om på min praktik under gymnasiet :p
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Min häst heter Lidos Gallant och är u: Lady Lido och e: Meadow Gallant.

Egentligen skulle han väl kallats Lido, precis som att man skulle kallat honom Pelle om han hade hetat "Pelles Gallant", men han är en Lidos helt enkelt. :p
 
Sv: "Ihopsatta namn"

KL

Hade en kbl travare förut som var U:Storm Tora och fick då namnet Storm Tor.
Fast han kallades för Herman av nån anledning :p

Har en bekant som fick ett stoföl förut, hon fick namnet Hexa Vitamin :D
Hon var (är) som en vitaminkur med humör som en häxa :D Så i hennes fall hade det inget med stammen att göra. Men lite kul namn
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Jag tycker det är kul med sånna namn.
Min unghäst har jag döpt till Quiss ( u: Queen Ex e: Kris W). Queen och Kris blev helt enkelt Quiss;)

Min lille travares morfar heter Galomir e: Galophone u: Mirthful.
Praktiserade i ett tillridningsstall där det stod en unghingst med namnet Santero e: San Quintero
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Min första häst (kallblod) var nära att döpas till Barbro! E:Barrisson U:Brosätra! ;) Hon fick namnet Sörflickan tillslut.

Min nuvarde (halvblod) heter Orvar, Han skulle börja på O eftersom mamman hette Orbita! :p
 
Sv: "Ihopsatta namn"

Quite Easys avkommor har väl blivit tradition att man iallafall döper avkommorna med Q i början ... ;) finns säkert otaliga andra exempel ?
 

Liknande trådar

Kultur Vilka scenföreställningar har ni sett nyligen, och vad planerar ni att se? Jag trycker att jag hinner se alldeles för lite teater, opera...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 098
Senast: Halfrek
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 341
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 702
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 850
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp