Ihopsläpp och det bara regnar!!!

Krans

Trådstartare
Hej! Planerar hopsläpp av 2 hästar och hade planerat släppa dom på ett nerbetat bete. Men, det bara regnar ju! Jag är orolig för halka och den ena är barfota-häst. Är det bättre att vara med eller utan hov- boots? Skulle helst inte alls vilja släppa ihop i regnet men dom verkar börja längta efter sällskap båda två. Den ena trivs inte alls själv. Har inte riktigt ngn superbra och slät hage att släppa i. Ridbanan har det också kommit endel gräs på i sommar.Hur tusan ska jag göra? Vänta, men det utlovas regn i flera dygn framöver? Idéer???
 
Vill du inte ta risken så dör ju inte hästarna av att vara på varsin sida staketet några dagar till tänker jag, blir det skador kan det ju bli betydligt längre separation.
 
Har ridbanan så mycket gräs att den är hal? Brukar ju inte bli så halt med gräs på grusunderlag?
Jag hade avvaktar med hopsläppet några dagar om det var halt precis överallt.
Hellre utan barfotaboots än med.. Jag upplever att mina skodda hästar halkar lika mycket i lera som en oskodd, så länge man inte sätter brodd då, och det undviker man ju vid ihopsläpp.
 
Det är ju mycket som spelar in, hur gamla hästarna är, om de gått ihop tidigare, om de är motionerade innan och lite trötta av det, om de är vana att gå med andra hästar osv. utöver det så handlar det om hur stor hagen är, om det finns hörn där en häst kan bli inträngd utan flyktväg därifrån.
vi låter alltid nya hästar stå box i box första natten/dagen, så de hinner nosa på varandra och kolla av varandra innan ihopsläpp i hage. sedan släpper vi dom i så stor hage som möjligt, med så få skaderisker i som möjligt.
det brukar fungera bra.
Om ni inte har möjlighet att göra något av de tips du fått i den här tråden så är mitt förslag att ni går ut och gåt med dom ihop en lång runda (alternativt rider beroende på ålder) .
lycka till
 
Hej! Planerar hopsläpp av 2 hästar och hade planerat släppa dom på ett nerbetat bete. Men, det bara regnar ju! Jag är orolig för halka och den ena är barfota-häst. Är det bättre att vara med eller utan hov- boots? Skulle helst inte alls vilja släppa ihop i regnet men dom verkar börja längta efter sällskap båda två. Den ena trivs inte alls själv. Har inte riktigt ngn superbra och slät hage att släppa i. Ridbanan har det också kommit endel gräs på i sommar.Hur tusan ska jag göra? Vänta, men det utlovas regn i flera dygn framöver? Idéer???
Jag hade nog släppt ihop faktiskt även när det är regnigt. Jag förstår inte riktigt vad problemet med regnet är? halkrisk på gräs är det ju alltid mer eller mindre.

Rasta hästarna innan ihopsläppet så att dom iallafall inte har någon överskottsenergi som gör att dom överreagerar och springer på för vilt.

Undvik tycker jag paddocken, skaderisken ökar på alla sätt genom att släppa ihop dom på så liten yta, om ni inte har en jättepaddock då.
 
Jag har vid flera tillfällen varit tvungen att släppa in mina hästar i nya hagar på hösten/vintern på grund av flytt. Det har gått bra, vi har oftast låtit den nya hästen gå i mindre hage bredvid de andra några dagar först för att de ska få vänja sig lite vid varandra. Nu är min större ponny ranghög så hon brukar ordna det där rätt bra själv, shettisen har enbart släppts ihop med min andra häst hos mig och efter det har ingen mer häst tillkommit. Samtliga gånger med nuvarande häst (hon har bytt stall tre gånger sen jag köpte henne 2011, sista gången var för fyra år sen när jag flyttade hem dem) har hon varit barfota på gräs.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 818
Senast: skuggi
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·
Träning Jag har en inackordering i mitt stall... Till saken hör att hästen i fråga fortfarande är obroddad fram och barfota bak. (Barfota bak...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp