Ihopsläpp och foderstater

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater?
Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad på det" :rofl:
Men jag tror jag fått till det ganska bra, vi kommer bara behöva köpa till lucern för extra protein och sen ge selen som extra tillskott. Resten ingår i stallhyran :up:.
Ägaren har ju gett ett Krafft Performance Maxbalance som är ett skitdyrt foder, för att han alltid är väldigt lös i magen (finns ju bättre saker ge men men). Men sen flytten har han inte varit det en enda gång. Så vi kommer då fasa ut det och istället ge det som stallet tillhandahåller.

I helgen blev det då dags för ihopsläpp med några av de andra grabbarna i stora hagen. Han har ju gått en vecka i en grusad hage bland annat pga att ägaren missade avmaska i tid innan flytten:cool:
Det har INTE varit kul tyckte S, som är van gå med minst en kompis och därför betett sig lite lätt odrägligt i veckan.
Nu fick han flytta in till sammans med de lite äldre grabbarna B1 och B2 (de är så lika :rofl:) samt stallägarens jämngamla 6-åring D och 1-åringen B.
Vi börjarde med att ta ut S i hagen så han fick gå några minuter själv (tjoho äntligen gräs tyckte S och började käka) Sen kom vi med B1 och B2. De gick in ett par steg och tvärstannade "WHAT, va 17 är det för häst i VÅR hage :eek::eek::eek:" Men när S fortsatte äta gick de ganska lugnt fram för att hälsa.
Några iiin och lite framhovar senare så var det bra så. B2 tyckte dock att han var tvungen stå mellan S och B1 för säkerhet skull. Sen tog vi D, han stannade till för att kolla stona i hagen en bit bort som sprang och brallade, sen drog han järnet bort till kullen där de andra tre stod (stor platt hage och de MÅSTE stå på kullen mitt i :cool:)
Nu blev det lite mer skrik och skutt då D tyckte S verkade vara en jobbig skitunge (vilket han ju kan vara ibland) som behövde sättas på plats.
Tyvärr missade jag insläppet av lilla B, då hade D tyckte att nää han får INTE hälsa på S utan gick emellan hela tiden.
Men allt som allt har det gått ovanligt bra och S har nästan direkt hittat sin plats i flocken. Han behöver få gå på stor yta med flera hästar, det kommer bli jättebra för honom både fysiskt och psykiskt. Nackdelen är väl leran :yuck:
Lite roligt i går när dottern skulle hämta in hästarna, då hade S trängt sig fram mellan de andra när de stod vid grinden så fort han såg dottern. "Där är min människa, hon ska hämta mig så flytta på er" :love:.
S och lilla B.
silver i hagen.png

Det är nu jättemånga som frågat om han är en Lusitano-korsning? Dottern velar mellan om hon ska se det som en komplimang eller en förolämpning :laugh:
 

Komplimang definitivt! :love:
Han står ju som Korsninghäst i passet så det kan nog va lite allt möjligt i den herren. Personligen tror jag en hel del ponny :angel:
Men det får man inte säga till ägaren för hon hävdar att han minsann är ett halvblod fast eeeeh, näää det är han INTE :rofl:
 
Googlat lite och pappan är en stamförd Lettiskt halvblodshingst, inte speciellt många avkommor (hittade totalt 3 st inkl S)
Mamman däremot verkar inte vara stambokförd och har ingen stam i det registret jag hittade. Däremot fann jag en helsyster och tror jag hittat ägaren på Facebook
Fick iallafall att färgen svartskimmel på lettiska blir "Mörk öl" på svenska enligt google translate :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 311
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp