Ihopsläpp

aglaonema

Trådstartare
Jag försökte släppa ihop min shetlandsponny med en äldre halvblodsvalack men han sprang efter shettisen och bet den, den hann ju inte undan ens med sina korta ben. Tillslut ställde sig shettisen och sparkade halvblodet på framknäna jättemånga gånger därefter tog jag dem skillda då shettisen var jätterädd för halvblodet. Nån som vet om detta går att lösa?!
 
Ha dom bredvid varandra ett tag, eventuellt i boxarna bredvid varandra. Det kan hjälpa, det och inte ge någon mat som dom kan vakta.
 
Dom står nu i boxarna bredvid varandra och kan nosa på varandra utan problem, problemet uppstod eftersom valacken jagade shettisen, fast vid ihopsläppet hade dom endast stått bredvid varandra i box några timmar.
 
Dom står nu i boxarna bredvid varandra och kan nosa på varandra utan problem, problemet uppstod eftersom valacken jagade shettisen, fast vid ihopsläppet hade dom endast stått bredvid varandra i box några timmar.
Ge dom någon vecka eller två bredvid varandra och testa sedan igen, vissa hästar kan behöva en lite längre introduktion än andra. Kan vara en bra ide att rasta av halvblodet innan så den inte har någon överskottsenergi, ibland kan det slå slint om dom är för exalterade och pigga.
 
Då är ju också frågan lite att om man släpper ihop dom och det går bra kommer halvblodet då vara pålitlig och snäll att ha med shettisen eller kan det fortfarande slå slint?!
 
Jag försökte släppa ihop min shetlandsponny med en äldre halvblodsvalack men han sprang efter shettisen och bet den, den hann ju inte undan ens med sina korta ben. Tillslut ställde sig shettisen och sparkade halvblodet på framknäna jättemånga gånger därefter tog jag dem skillda då shettisen var jätterädd för halvblodet. Nån som vet om detta går att lösa?!

Låt dem stå i boxarna brevid varandra och låt dem gå brevid varandra i skilda hagar där de ändå kan ha kontakt några dagar minst och kanske mer.

Det är alltid risk att släppa ihop så små hästar med större, pga att sparkarna tar väldigt hårt utifrån storleksskillnaden om det blir bråk. Småhästarna är ofta sin storlek till trots rätt tuffa dessutom.

Jag tolkar det som att du enbart har dessa två individer och inga andra hästar med i ekvationen ?

Hur stor är hagen du släppt ihop dem i ? Utifrån ditt tidigare svar tror jag du hade lite för bråttom att släppa ihop dem efter bara några timmar .
 
Då är ju också frågan lite att om man släpper ihop dom och det går bra kommer halvblodet då vara pålitlig och snäll att ha med shettisen eller kan det fortfarande slå slint?!
Det är ju något man aldrig riktigt vet, dom flesta hästar har nog rykt ihop efter ett ihopsläpp nångång när inte folk har sett. Dock så brukar det ju snabbt lugna ner sig. Det är alltid en chansning att släppa ihop hästar. Jag tror dock det går bra om förutsättningarna är som dom ska.
 
Och hur bör förutsättningarna vara? Hagen är inte jättestor men inte heller liten som en ridmanege lite större. Det är bara dom 2 som ska gå tillsammans ingen fler häst.
 
Skulle tro hagen är 40* 60 m ungefär men ska man dela av den och ställa hästarna på varsin sida innan ihopsläpp blir det ju annat.
 
Min gamla var speciell när det kom en ny till hennes hage (kom hon till en där hon var den ny var det aldrig problem), hon jagade nya ut ur hagen om jag bara släppte ihop.

Med henne behövdes det både gå i hage bredvid och att jag kunde gå eller rida ihop med den nya och henne. Efter några dagar så var det bara att släppa ihop efter en promenad eller ridtur utan några problem.
 
Det är halvblodet som var ny i hagen hos mig, shettisen gick där långt innan.

Dela av hagen . Det händer ibland att stora hästar som aldrig umgåtts med små hästar reagerar lite udda. Ffa om ni då släppte ihop dem efter bara några timmar.
Dela av hagen och låt dem gå brevid varandra några dagar .

Halva hopsläppet brukar ofta vara klart om man gör så innan man släpper ihop. (boxar brevid varandra och hagar brevid varandra några dagar utifrån hur hästarna beter sig mot varandra med den intron.)
 
Senast ändrad:
Vet inte om shettisen vill gå med den där när jag går fram med henne till hans boxdörr börjar han genast bita och hon vill bara bort därifrån.
 
Tvinga inte dem gå ihopa om shettisen blir stressad och ledsen. Stackaren måste ha en chans att komma undan och alla storhästar funkar inte att gå med så små ponnys.
Om du vill prova igen så hade jag haft dem i boxarna bredvid varandra och sen låtit dem gå i hagen bredvid ett tag innan jag provade igen.
 
Jag hoppas du har en alternativ lösning om det inte fungerar att hålla dem i samma hage, jag skulle inte lämna dem oövervakade i början ens efter ett par nätter i boxarna bredvid varandra och en ruta där den lilla kan komma undan utan att den stora kan komma efter.
 
Vissa hästar går aldrig bra ihop med små tyvärr :/, min fux t ex var livrädd för mina shettisar till en början, (stod då i stallet bredvid). Hade henne i hage bredvid i ngn månad och försökte med ihopsläpp flera gånger men det slutade alltid med biten ponny :(. Hon hade då gått ihop med en stor b ponny ett tag i förra stallet men även den mobbade hon ordentligt.
Skaffade då en stor häst till som sällskap och det var aldrig ngt problem där mer än normalt bossande.
 
Blir väl varsin hage möjligen, eller sälja halvblodet och byta till en lämpligare häst.
Ge det lite tid, dela av hagen i början. Vissa storhästar har aldrig gått eller knappt ens sett så små hästar innan och kan reagera starkt. Det är inte fel att låta dom gå bredvid varandra ett par veckor eller ännu längre.

Risken finns ju att den lilla helt enkelt blivit för rädd men förutse inte att det är situationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 113
Kropp & Själ Detta hände någon vecka innan sommarlovet 1987. Platsen var kvarnbergsskolan, Huddinge. En stor rektangulär byggnad med tre våningar...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 052
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tar det från min tråd för att samla trådarna. Detta hände någon vecka innan sommarlovet 1987. Platsen var kvarnbergsskolan, Huddinge...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp