Ihopsläpp

Fille

Trådstartare
Om allt går enligt planerna så hämtar jag en kattunge i nästa vecka. Vi har redan en kastrerad honkatt på fyra år. Hur gör vi enklast och bäst med ihopsläpp med katterna?
 
Jag släpper bara ihop. Ser till att det finns matskålar på olika ställen i bostaden, samt även kattlådor på flera olika ställen. Håller såklart koll (tog ledigt) så det inte blir blodvite och ser till att vara väldigt social med den äldre katten i den mån den vill. Kattungar tenderar till att äga världen och allt där i, så man får inte glömma bort den äldre. Och inte gå emellan/lägga sig i om den lilla blir åthutad, de tar sånt bättre än man tror.
 
Jag släpper bara ihop. Ser till att det finns matskålar på olika ställen i bostaden, samt även kattlådor på flera olika ställen. Håller såklart koll (tog ledigt) så det inte blir blodvite och ser till att vara väldigt social med den äldre katten i den mån den vill. Kattungar tenderar till att äga världen och allt där i, så man får inte glömma bort den äldre. Och inte gå emellan/lägga sig i om den lilla blir åthutad, de tar sånt bättre än man tror.

Tack, har ”ledigt” (pluggar distans) och har två lådor. Ska ordna fler matplatser också!
 
Det är bara för att de inte ska sitta och vakta på varandra. Blir kattungen för på, är det bra att hjälpa den äldre med lite vila.
 
Det är bara för att de inte ska sitta och vakta på varandra. Blir kattungen för på, är det bra att hjälpa den äldre med lite vila.

Den äldre har också fri tillgång till att gå ut, hoppas bara att hon också kommer in igen, så hon inte känner sig bortjagad!
 
Jag fick hem en ung hankatt i mitten av mars. Ingen med fyra ben älskar honom. Han vill leka, leka, leka och de är så sjukt trötta på honom. Dock har ingen attackerat honom (ännu)- de försöker mest fly eller vara tydliga med att de vill icke leka i allafall inte just då. Min numera kastrerade hane ( i måndags) har faktiskt inbjudit till lek två gånger sen kastration. Den högdräktiga honan vill helst slippa se busungen
 
Inte ovanligt alls. Snarare tvärtom. Har du sett några framsteg?
Ytterst små! Köpt feliway friends i hopp om att de ska ge effekt. Men den äldre anfaller inte i alla fall, bara arg/rädd! Trodde dock den äldre skulle rymma sin väg, men hon kommer in och äter och sover som vanligt!
 
Ha is i magen. Ibland tar det lång tid innan de accepterar varandra, men så länge din äldsta inte attackerar kattungen finns det hopp. Använder du Feliway Friends? Vet att flera rekommenderar det vid ihopsläpp
Köpte den häromdagen men fanns bara en kvar och kan nog behöva köpa en till, till varje våning! Inga attacker som tur är!
 
Jag fick hem en ung hankatt i mitten av mars. Ingen med fyra ben älskar honom. Han vill leka, leka, leka och de är så sjukt trötta på honom. Dock har ingen attackerat honom (ännu)- de försöker mest fly eller vara tydliga med att de vill icke leka i allafall inte just då. Min numera kastrerade hane ( i måndags) har faktiskt inbjudit till lek två gånger sen kastration. Den högdräktiga honan vill helst slippa se busungen
Den äldre katten är kastrerad sen länge och den yngre visar i princip noll intresse för den äldre. Lite nyfiken men inte mer än så!
 
Jag sade alltid åt mig själv att jag ville se små framsteg varje dag. Som att den äldre kunde gå lite, lite närmare. Att den yngre kunde ligga i samma säng, även om det var på andra sidan osv. Man får ta i beaktande att katter inte är flockdjur i den bemärkelsen och att vi har dom på relativt små revir. Även om din kan gå ut, så äger hon reviret. Det tar tid. Ibland går det på en vecka, ibland tar det månader. Att dom inte anfaller varandra är en gott tecken! Sen ska man veta att man kanske aldrig får dom att bli helt gosiga med varandra.
 
Jag sade alltid åt mig själv att jag ville se små framsteg varje dag. Som att den äldre kunde gå lite, lite närmare. Att den yngre kunde ligga i samma säng, även om det var på andra sidan osv. Man får ta i beaktande att katter inte är flockdjur i den bemärkelsen och att vi har dom på relativt små revir. Även om din kan gå ut, så äger hon reviret. Det tar tid. Ibland går det på en vecka, ibland tar det månader. Att dom inte anfaller varandra är en gott tecken! Sen ska man veta att man kanske aldrig får dom att bli helt gosiga med varandra.

Pratade med mina föräldrar nyss, just om din sista mening. Så länge de accepterar varandra behöver de inte vara bästisar! Idag har de fräst på varandra med bara 20 cm mellanrum, så nära har de inte varit innan ;)
 
Pratade med mina föräldrar nyss, just om din sista mening. Så länge de accepterar varandra behöver de inte vara bästisar! Idag har de fräst på varandra med bara 20 cm mellanrum, så nära har de inte varit innan ;)

Du ser, det går framåt 😉 Förhoppningsvis minskat till 19,5 imorgon 😇
Mina 4 är inte såta kompisar. Det fräses och morras rätt mycket här. Men ingen anfaller den andra mer än på lek, så jag är nöjd.
 
Du ser, det går framåt 😉 Förhoppningsvis minskat till 19,5 imorgon 😇
Mina 4 är inte såta kompisar. Det fräses och morras rätt mycket här. Men ingen anfaller den andra mer än på lek, så jag är nöjd.
Haha ja och min far har nedräkning, han sa ”ge det två veckor så ska du se att det funkar”!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: Sol
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 450
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 547
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp