Ihopväxta träd av olika arter.

escodobe

Trådstartare
I ett naturreservat där jag går ibland finns det en gran-björk. Träden är på något vis ihopväxta så att det är gran i botten Och sen är det björk.
Att träd av samma art som råkar stå för nära växer ihop känns inte så underlig. Men ett barrträd och ett lävträd? Hur ofta händer det?
 
Jag glömde ta bild! Jag har en vän som har en bild på de första meterna, men det syns inte så tydligt.
 
I ett naturreservat där jag går ibland finns det en gran-björk. Träden är på något vis ihopväxta så att det är gran i botten Och sen är det björk.
Att träd av samma art som råkar stå för nära växer ihop känns inte så underlig. Men ett barrträd och ett lävträd? Hur ofta händer det?

Coolt!
Jag tycker udda och mytomspunna träd är fascinerande. Som björken i skattungbyn. Det där trädet hade jag velat se!
 
Det vänstra trädet är 100% gran. Det högra har grangkvistar/grenar där nere, men "blir" Mer björk längre upp och har en rejäl björkgren som ser ut som vilken rejäl björkstam som helst.
Screenshot_20190112-230624_Instagram.jpg

Screenshot_20190112-230624_Instagram.jpg
 
Det vänstra trädet är 100% gran. Det högra har grangkvistar/grenar där nere, men "blir" Mer björk längre upp och har en rejäl björkgren som ser ut som vilken rejäl björkstam som helst. Visa bifogad fil 23859
Visa bifogad fil 23859

"Tyvärr" ser det ut sin en helt vanlig gran och en helt vanlig äldre björk med gamal uppsprucken björknäver med mosspåväxt som växer väldigt tätt; antagligen för att de blev planterade så.

I äldre skogsbruk återplanterades ofta nya träd för att ersätta det tror som hade plockhuggits, men man var ibland osäker på vilket trädslag som skulle gro bäst på platsen. Så för att gardera sig lade man ofta frön från olika träslag i samma planteringsgrop. Vanligaste var det att man lade tall och granfrön i samma grop, tex i Tyresta nationalpark kan man se flera stora granar och tallar med en liten tall/gran växande ut från sidan av stammen precis som ovan. Båda fröna har alltså grott men bara den ena tog fart eftersom förhållandena passade den bäst.

Så antagligen gjorde man samma sak här men lade ett gran och ett björkfrö i samma grop, björken hann dra iväg först medan granen nu bidar sin tid tills björken försvinner och en ny ljusbrunn öppnar sig i skogen.
 
Har råkat på en Björk som växt sig stor i en avblåst ihålig Ek. Någon ekgren fanns kvar men hade när jag såg den dött av. Men lite kul såg det ut.
Tänker att det kan vara någt liknande som hänt.
 
Det vänstra trädet är 100% gran. Det högra har grangkvistar/grenar där nere, men "blir" Mer björk längre upp och har en rejäl björkgren som ser ut som vilken rejäl björkstam som helst. Visa bifogad fil 23859
Visa bifogad fil 23859
Jag ser inga grangrenar på björken?

Att två träd växer tillsammans sådär tätt händer inte så sällan.

Utanför ett jobb hade vi ett träd som grenade sig bara ngn dm från marken och där hade en björk slagit rot.

Ibland ser man ju stora träd som växer ovanpå en sten. Rötterna har sökt sig nedåt tills de hittat jord.
 
Jag hittar inte bild men i Nydala finns det en rönn som växer i en lönn, från ett par meter över marken där en gren brutits av.
 
Fast vi gor ju sa olika vaxter ser ut som en ganska ofta for att vi vill av olika orsaker.

Jag har en kompis som ager ett nursery som agnar sig at "grafting" (vet inte vad det heter pa Svenska, nar man satter ett skott av en annan art/sort av planta och de vaxer upp tillsammans eller den nya pa den gamlas rot-stock) Da vaxer ju traden upp till sammans, tillexempel ett paron trad pa ett appel trad.
Nar roten finns med behover ju inte relationen mellan traden vara sa nara utan bada far sin egen naring fran jorden.

Nar de planterar en specifik sorts not trad (minns inte vilken not det var, men det ar mycket enkelt att kanna igen traden pa falten i Californien) sa "grafts" det ett skott fran den noten pa en valnots root. Den not man ar ute efter har sa kansliga och sma rotter medan valnotterna har mycket livskraftigt root system.
 
Fast vi gor ju sa olika vaxter ser ut som en ganska ofta for att vi vill av olika orsaker.

Jag har en kompis som ager ett nursery som agnar sig at "grafting" (vet inte vad det heter pa Svenska, nar man satter ett skott av en annan art/sort av planta och de vaxer upp tillsammans eller den nya pa den gamlas rot-stock) Da vaxer ju traden upp till sammans, tillexempel ett paron trad pa ett appel trad.
Nar roten finns med behover ju inte relationen mellan traden vara sa nara utan bada far sin egen naring fran jorden.

Nar de planterar en specifik sorts not trad (minns inte vilken not det var, men det ar mycket enkelt att kanna igen traden pa falten i Californien) sa "grafts" det ett skott fran den noten pa en valnots root. Den not man ar ute efter har sa kansliga och sma rotter medan valnotterna har mycket livskraftigt root system.
Ympa heter det i Sverige :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: Wille
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
766
Senast: Squie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp