Lyan

Trådstartare
Någon som har tagit den eller vet något om den? Har fått den utskriven och den verkar ju hur läskig som helst :crazy:
 
Sv: Iktorivil

Iktorivil är en benzodiazepin. Benzodiazepiner används främst i ångestdämpande syfte, vet att en del av dom har kramplösande egenskaper. Alla benzodiazepiner är starkt beroendeframkallande, men det finns mildare och starkare sorter. Iktorivil är vad jag förstår en av dom starkare, och är alltså inget man skriver ut i förstahand. Av vilken anledning har du fått den utskriven?
 
Sv: Iktorivil

Jag har fått den mot bipolär sjukdom och förstår inte riktigt varför.

Efter att ha läst om den så vet jag inte om jag ens vill prova att ta den så vill veta hur andra har funkat på den
 
Sv: Iktorivil

Jag är bipolär och det sista min läkare vill är att skriva ut benso till mig.

Förstår inte varför du fått den om du inte har ångest?
Jag har extrem ångest tidvis och får ändå inget utskrivet.

Har du inte fått någon stämningsbalanseande medicin?
 
Sv: Iktorivil

Men vad är det för puckoläkare du råkat ut för? Benso är en behovsmedicin, något man tar vid kraftig ångest. Iktoviril är en epilepsimedicin också, men där vet jag inte hur den tas.

Håller med Matmissbrukaren: vad får du som stämningsstabiiserande?
 
Sv: Iktorivil

Jag tar både lamictal och seroquel som stämningsstabiliserande (plus voxra och propavan, och lite annat som inte är mot det bipolära) men jag vill byta ut lamictal eftersom jag inte är nöjd med den. När den funkar så mår jag jättebra men problemet är att kroppen vänjer sig och då måste jag hela tiden höja tills biverkningarna blir så svåra att jag måste sluta med en. Är inne på tredje omgången nu och känner att nu orkar jag inte med det mer.

Min läkare är väldigt ovillig att låta mig byta och har tidigare bara velat ge mig mediciner som jag har provat innan, trots att ingen av dem har funkat. Har tjatat om att prova något annat under lång tid och nu tycker hon då att jag ska lägga till denna till alla andra mediciner jag redan tar.

Jag vill tex prova litium men får inte ens en förklaring till varför hon inte vill att jag ska göra det.

Försöker få tid till en annan läkare men det är inte lätt
 
Sv: Iktorivil

Fick du Iktoviril utskrivet mot ångest eller har din läkare sagt att du ska ta medicinen varje dag?
 
Sv: Iktorivil

Aj, aj, aj... :( En kort period kan man ta Iktoviril dagligen, men vi snackar alltså max ett par veckor. Max! Och ett par veckors dagligt användande av Iktoviril är nog för att bygga upp tolerans - och därmed få jobbiga abstinenssymptom när man slutar med den.

Om du tar Iktoviril varje dag i en viss period kommer din kropp att vänja sig vid den. Efter ett tag får du längre inte någon effekt, och måste höja dosen. Tillslut riskerar du att vara uppe i så höga doser att du får påverkan på minnet och går omkring som en nerdrogad zombie.

Om jag vore du skulle jag behålla Iktovirilen. Det är trots allt en supermedicin vid nödbehov och svår ångest. Men med betoning på vid behov!
 
Sv: Iktorivil

Aj, aj, aj... :( En kort period kan man ta Iktoviril dagligen, men vi snackar alltså max ett par veckor. Max! Och ett par veckors dagligt användande av Iktoviril är nog för att bygga upp tolerans - och därmed få jobbiga abstinenssymptom när man slutar med den.

Om du tar Iktoviril varje dag i en viss period kommer din kropp att vänja sig vid den. Efter ett tag får du längre inte någon effekt, och måste höja dosen. Tillslut riskerar du att vara uppe i så höga doser att du får påverkan på minnet och går omkring som en nerdrogad zombie.

Om jag vore du skulle jag behålla Iktovirilen. Det är trots allt en supermedicin vid nödbehov och svår ångest. Men med betoning på vid behov!

Epileptiker tar den ju varje dag om de går på den för svåra anfall. Det måste handla om dos. Inte är de epileptiker jag känner några nerdrogade zombies. Däremot såklart mer trötta än icke epileptiker men det är ju inget jämfört med medicinerna de hade för några decennier sedan när de var helt utslagna halva dagar.
 
Sv: Iktorivil

Jag är kanske lite väl rabiat anti benso ;) eftersom jag har en närstående som fick ett helt år av sitt liv totalt bortraderat ur minnet pga höga doser bensodiazepiner. Men han missbrukade det också, men missbruket kom som en följd av att den initialt utskrivna dosen tappade i effekt.

Jag har enormt stor respekt för de medicinerna. Min mormor är en riktig bensoknarkare och får svåra abstinenssymptom när hon blir tvingad att ta lägre dos. Men då är hon också en annan generation och fick det utskrivet på 60-talet, då man trodde att de var helt ofarliga och gick att äta som godis.
 
Sv: Iktorivil

Jag vet inte hur det fungerar för epeleptiker men faktum kvarstår att efter ett par veckor får man väldiga utsättningsbesvär om man skulle sluta, plus att effekten ju avtar eftersom man bygger upp tollerans.



men jag tycker det är konstigt att TS fått den utskrivet för Bipolär. Om TS har ångest kan jag väl förstår utskrivning av Benso, men varför inte börja med en lättare Benso som inte är lika beroendeframkallande. Jag äter tex Oxascand 10 mg ett par dagar i veckan utan att ha utvecklat beroende.
 
Senast ändrad:
Sv: Iktorivil

Det känns verkligen skitmärkligt att skriva ut en sådan medicin när jag, vad jag tror att jag fattade, ska ta den för att undvika att utveckla tolerans mot lamictal.

Känner att jag vill Inte ta den, för mycket negativt som kan hända. Har redan besvär med att jag är trött och loj dessutom, känns inget vidare att bli ännu tröttare och just trötthet verkar vara en väldigt vanlig biverkning
 
Sv: Iktorivil

Just nu har jag i princip ingen ångest (tack vare seroquel) och den ångesten jag får är så pass mild att det räcker med att koncentrera mig på något annat. Har sobril hemma ifall jag får mycket ångest.
 
Sv: Iktorivil

Det där beror på dos och person.
Har tagit iktorivil i flera år med en mellanperiod på ett år då jag höll upp. Åt andra sidan så upplever jag inte tolerans eller abstinens med sådant som tramdol odyl heller. Det är så olika på vad för risk man har där.
Däremot att behandla stämningsläge med intorivil är vanskligt för den effekten brukar avta och man måste då höja.
För epileptiker försvinner inte förmågan att dämpa hjärnan och höja kramptröskeln. Därför är risken heller inte lika stor att där blir toleransutveckling.
Den brukar vanligtvis vara tillägg till andra ep- mediciner.
Jag tar den för muskelspänningar som leder till smärta och för det krävs en storlek på hela 1 mg/dag till skillnad för epileptker som dosmässigt har 4-8 mg eligt fass. Sedan har jag på senare tid kontaterat att min kramptröskel har sänkts så den gör nytta där också och minskar risken. Speciellt nu när jag äter medicin som sänker kramptröskeln.
 
Sv: Iktorivil

Vad för funktion har läkaren tänkt att den skulle fylla hos dig?
Vad för dos är tänkt?
 
Sv: Iktorivil

Oh nej...inte ikto...!
Gjorde en tråd för egen del när min läkare ville att jag skulle börja med den, och jag är förbaskat glad att jag lyssnade på mig själv och inte tog den - när jag väl provade insåg jag hur förbannat farlig den var - sedan kom min räddning i DBT:n...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1170268

Jag har också epilepsi (men nej - jag är inte epileptiker! Jag ÄR inte min sjukdom!) och tar lamictal för den - och en mängd annat.
Men ikto skyr jag som pesten...verkligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Iktorivil

Vad för funktion har läkaren tänkt att den skulle fylla hos dig?
Vad för dos är tänkt?

Jag vet inte :crazy:

Som det ser ut nu så känns det som att jag har fått den för att jag har tjatat om att jag inte är nöjd med de medicinerna jag redan tar. Hon vill verkligen inte låta mig prova tex litium men jag får ingen förklaring till varför utan istället fick jag denna.

Det jag tror att hon menade att jag fick den för var för att minska risken för att kroppen vänjer sig vid lamictal. Men eftersom jag redan ligger så högt i lamictal att jag inte vill fortsätta med den så kan jag inte förstå hur iktovirilen kan göra det bättre. De "normala" biverkningarna av lamictal lider jag inte så mycket av men jag tappar håret av den och det mår jag piss psykiskt av. Sänker jag den så kommer depressionen tillbaka, håller jag samma dos så vänjer kroppen sig och jag måste då höja den för att få samma effekt vilket ger biverkningar och ännu mer håravfall :(
 
Sv: Iktorivil

Håller på att läsa din tråd nu! Kommer inte ta den iallafall, kan inte se hur den ska kunna hjälpa mig
 
Sv: Iktorivil

Vissa läkare är alldeles för pigga på quick fix, piller är enda lösningen.
Medan andra är toppen och nästan kräver att man provar ALLT innan medicinering är aktuellt.

Jag har borderline, bipolär och ADHD, dessutom - så mina förutsättningar är ju inte de bästa (dessutom hjärtfel + livsnödvändiga mediciner som gör att jag är väldigt svårmedicinerad, det känns som att de slutat anstränga sig och chansar :o

Tidigare kollades allting NOGA - väger fördelarna över nackdelarna? Ja, då testar vi, funkar det inte så får vi lösa det på annat sätt.
Nu är det liksom "här är receptet, tack och hej" ett recept som kanske löser just DET problemet, men som i kombination med övriga mediciner/sjukdomar faktiskt kan utgöra en direkt fara...

Jag är glad att de inte försökt medicinera min ADHD/borderline - utan istället satt mig i DBT - det bästa som hänt mig nästan :bow:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: Eli
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp