Ikväll eller i morgon?

Hur skriver ni?

  • I kväll, i morgon, i dag

    Röster: 11 5,6%
  • Ikväll, imorgon, idag

    Röster: 152 76,8%
  • Jag är antikrist och skriver imon

    Röster: 2 1,0%
  • Jag blandar friskt

    Röster: 33 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    198
Ja 😭
"E d nån som e hemma ikv?
Ja kommer tebax sen, kan ses hos mej då"

Jag känner tyvärr folk som skriver så 😒
Jag med! Jag har kollegor som skriver tebax till exempel när de skriver på Skype. Vi jobbar på en statlig myndighet, jag funderar på om de kan ställa om språket till proper svenska när de mejlar i tjänsten när de skriver så slarvigt till kollegor. Skriver även mej/dej. Och det är 70-talister, så det är inga extremt unga personer.
 
Jag med! Jag har kollegor som skriver tebax till exempel när de skriver på Skype. Vi jobbar på en statlig myndighet, jag funderar på om de kan ställa om språket till proper svenska när de mejlar i tjänsten när de skriver så slarvigt till kollegor. Skriver även mej/dej. Och det är 70-talister, så det är inga extremt unga personer.
Mej/dej/sej kan jag förstå om det är 70-taliser för då fick de förmodligen lära sig det i skolan.
 
Ikväll, imorgon, idag. Fast jag är även antikrist och använder mig av det dialektala imorrn när jag skriver till vänner och bekanta. :cool: Vad gäller förkortningar rent allmänt så tycker att det är väldigt jobbigt att läsa saker skrivna av personer som använder dem mycket. Själv undviker jag dem utom sedan länge vedertagna begrepp (t ex, t o m, osv... ja, ni fattar).
 
Ikväll, imorgon, idag. Fast jag är även antikrist och använder mig av det dialektala imorrn när jag skriver till vänner och bekanta. :cool: Vad gäller förkortningar rent allmänt så tycker att det är väldigt jobbigt att läsa saker skrivna av personer som använder dem mycket. Själv undviker jag dem utom sedan länge vedertagna begrepp (t ex, t o m, osv... ja, ni fattar).
Imorrn är betydligt bättre än imon.
 
Antar det berodde på läraren hur de hanterade de då aktuella nystavningarna?
De traditionella klassades väl aldrig som fel, men det fanns definitivt lärare som styrde mot mej/dej/sej som norm i de fall eleven inte skrev mig/dig/sig genom influens från annat håll. (när "tjejerna med utbildade föräldrar" i min klass gick över till de senare varianterna under mellanstadiet var det med vetskap om att det inte var uppskattat).

(Minns också att det på direkt fråga vägrades hjälp med att använda annan stavning än 'jos'.)
 
Antar det berodde på läraren hur de hanterade de då aktuella nystavningarna?
De traditionella klassades väl aldrig som fel, men det fanns definitivt lärare som styrde mot mej/dej/sej som norm i de fall eleven inte skrev mig/dig/sig genom influens från annat håll. (när "tjejerna med utbildade föräldrar" i min klass gick över till de senare varianterna under mellanstadiet var det med vetskap om att det inte var uppskattat).

(Minns också att det på direkt fråga vägrades hjälp med att använda annan stavning än 'jos'.)
Jos?
Alltså det måste ju röra sig om några enstaka lärare och inte om något allmänt. Vi fick lära oss att skriva mig, dig, sig och det var även det som stod läroböckerna
 
Jos?
Alltså det måste ju röra sig om några enstaka lärare och inte om något allmänt. Vi fick lära oss att skriva mig, dig, sig och det var även det som stod läroböckerna
Juice.
Alltså, själva konceptet med att puffa för de stavningarna var ju inte något eget påhitt av enstaka individer. Däremot har jag inte koll på hur utbredd rörelsen var. Har dock en känsla att lärare för lägre årskurser var betydligt mer representerade än övriga. (möjligen vissa årskullar från vissa lärarhögskolor?)
 
Kommer ihåg första gången någon skrev imon till mig. Fast jag tror han skrev imån dock. Jag kunde inte begripa vad det var han menade. I månad? I måndags? Tillslut kom det fram att det var imorgon och frågan var ”vill du ses imån?” Jag träffade inte honom…
 
Stod i SAOL på den tiden. Gör inte så numera.
På 70-talet fanns små trekantiga tetror som det stod JOS på, den gula med apelsinsmak och den gröna var päronsmak. Det var dock ett mellanting mellan juice och nektar så jag vill nästan tro att det då kanske var mer ett begrepp - eller möjligen produkt-hittepå som inte överlevde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klockan 18.30 ikväll är det dags för clinic på Flyinge med Jens Fredricson. Där fokus ligger på anridning mot hinder - med en välkänd...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Hemmet Använder ni sängöverkast? Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått. Funderar om jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 942
Senast: Bison
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
436
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp