Ikväll eller i morgon?

Hur skriver ni?

  • I kväll, i morgon, i dag

    Röster: 11 5,6%
  • Ikväll, imorgon, idag

    Röster: 152 76,8%
  • Jag är antikrist och skriver imon

    Röster: 2 1,0%
  • Jag blandar friskt

    Röster: 33 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    198
På 70-talet fanns små trekantiga tetror som det stod JOS på, den gula med apelsinsmak och den gröna var päronsmak. Det var dock ett mellanting mellan juice och nektar så jag vill nästan tro att det då kanske var mer ett begrepp - eller möjligen produkt-hittepå som inte överlevde.

De fanns även när jag växte upp, född 85.
Eller inte trekantiga utan de som ser ut som gräddförpackningar som man blandar med vatten.
 
Och jag foresprakar sjalvklart sa manga sar skrivningar man bara kan! :grin: Jag kan inte for mitt liv komma ihag vad som ska skrivas ihop och inte pa Svenska. So there!:p
 
Och jag foresprakar sjalvklart sa manga sar skrivningar man bara kan! :grin: Jag kan inte for mitt liv komma ihag vad som ska skrivas ihop och inte pa Svenska. So there!:p
Skriver du alltid ihop på svenska så skriver du rätt typ 99% av gångerna. Det är i princip bara låneord från engelskan och som således i princip är tagna rakt av utan översättning. Engelskan är betydligt mer varierad på när man skriver ihop eller inte, med övervikt mot att skriva isär men det är alltså inte svenskan.
 
Imorrn kan jag gå med på om man konverserar på rent talspråk även i skrift, men 'imon' kan jag verkligen inte begripa. Jag har aldrig i mitt liv träffat en människa som pratar på det viset.
Det är dessutom helt obegripligt för de som inte fattar vart det kommer ifrån pga inte var med på lunar-tiden. Min mamma, tidig 60-talist som än idag inte använder sociala medier, frågade vad IMON betyder (uttalat precis som det stavas, inte IMÅNN som det kanske egentligen borde vara) för att hennes yngre kollegor tydligen skriver så i tjänsten. Hon fattade alltså inte ens att det var en koppling till imorgon.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
863
Senast: Amha
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan 18.30 ikväll är det dags för clinic på Flyinge med Jens Fredricson. Där fokus ligger på anridning mot hinder - med en välkänd...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 558
Senast: baraclara
·
  • Omröstning
Hemmet Använder ni sängöverkast? Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått. Funderar om jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 975
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp