Ilande tand

DarkInNight

Trådstartare
Jag har en tand som börjat ila något så fruktansvärt, jag drar mig för att borsta tänderna. Den smärt-ilar, aldrig varit med om liknande..

Har tandläkartid 4 januari men måste stå ut tills dess.

Använder Sensodyne tandkräm men den hjälper inte alls.

Hjälp, vad kan lindra fram till januari ?
 
Jag har en tand som börjat ila något så fruktansvärt, jag drar mig för att borsta tänderna. Den smärt-ilar, aldrig varit med om liknande..

Har tandläkartid 4 januari men måste stå ut tills dess.

Använder Sensodyne tandkräm men den hjälper inte alls.

Hjälp, vad kan lindra fram till januari ?
Är det ett hål är det nog inget som lindrar?
 
Jag har en tand som börjat ila något så fruktansvärt, jag drar mig för att borsta tänderna. Den smärt-ilar, aldrig varit med om liknande..

Har tandläkartid 4 januari men måste stå ut tills dess.

Använder Sensodyne tandkräm men den hjälper inte alls.

Hjälp, vad kan lindra fram till januari ?
Oj inte förrän den 4 januari. Kan du inte kolla om de har en akuttid?
 
Är det Sensodyne Repair and Protect du använder? Den ska vara bättre än de andra just mot ilningar. Källa: tandvårdspersonal.

Det finns en produkt som funkar som en tillfällig lagning tills man kan komma till tandläkaren. Man kan köpa den på apotek och fixa hemma själv. Det håller bara en begränsad tid. Fråga på apoteket om du tror att det kan vara nåt för dig.

Min man fick en tand lagad som gjorde ont och ilade p.g.a. att lagningen misslyckades. I väntan på ny tid använde han den och fick lindring.
 
Är det Sensodyne Repair and Protect du använder? Den ska vara bättre än de andra just mot ilningar. Källa: tandvårdspersonal.

Det finns en produkt som funkar som en tillfällig lagning tills man kan komma till tandläkaren. Man kan köpa den på apotek och fixa hemma själv. Det håller bara en begränsad tid. Fråga på apoteket om du tror att det kan vara nåt för dig.

Min man fick en tand lagad som gjorde ont och ilade p.g.a. att lagningen misslyckades. I väntan på ny tid använde han den och fick lindring.
Tack jag får kolla upp det 😊
 
Den vanligaste orsaken till ilningar är emaljskador av olika slag. Var ilar det när du borstar? Är det ned/upp mot tandköttet eller högre upp?
 
Har aldrig haft hål, så ilningarna kan alltså bero på det. Skit också 😕
Jag får ibland ilningar för att jag har tunn emalj. Då är det att borsta jätteförsiktigt ett tag med Sensodyn.
Självklart kan det ila utan att vara hål men oddsen för att det är ett hål är nog lågt.
 
Tror det är omöjligt, har väntar sedan i våras på att få en tid för tandsten och allmänkontroll 😕
Det är skillnad på ordinarie och akuta tider. Om inte din tandläkare har akuttider kan du kolla hos en annan. Jag hade själv ont när jag bet ihop nyligen och kontaktade tandläkaren och fick tid för att kolla dagen efter, nu var det inget mer än en ansträngd visdomstand men de var schyssta och tog det som min ordinarie undersökning som skulle varit i mars så jag slapp betala för akutbesöket.
 
Tycker också att du ska ringa tandläkaren och kolla, jag har också problem med en tand och jag fick komma samma dag trots att de hade sjuka tandläkare och ont om tider.
 
Vet inte var du bor men i Stockholm finns det akuttandvården (ligger vid Fridhemsplan) där du i princip kan komma 24/7. Ofta får du sitta och vänta tills det finns en ledig tandis. Tyvärr är det dyrare än en vanlig. Kan annars vara lite knepigt att få akuttid just nu i jul.
 
Det kan vara så enkelt som tunn emalj men det kan också vara ett hål som du kan få stora problem av om det inte tas omhand snabbt. Jag hade inte chansat på att vänta. Been there, done that o s v... :meh:
 
Köp denna;
DD360294-AE20-4F27-8A0D-E3CB9320D460.jpeg

Den ska ge lindring direkt när du antingen borstar med den eller tar en klick på fingret och lägger på den ilande tanden.
Förhoppningsvis är det bara en tandhals som ilar för dig. Det behöver inte alls alltid vara katastrof med tänder, de är ju tyvärr lite ointelligenta och kommunicerar bara med omvärlden på ett sätt och det är ilningar.

Mvh, tandvårdspersonalen.
 
Köp denna;
Visa bifogad fil 108597
Den ska ge lindring direkt när du antingen borstar med den eller tar en klick på fingret och lägger på den ilande tanden.
Förhoppningsvis är det bara en tandhals som ilar för dig. Det behöver inte alls alltid vara katastrof med tänder, de är ju tyvärr lite ointelligenta och kommunicerar bara med omvärlden på ett sätt och det är ilningar.

Mvh, tandvårdspersonalen.

Den är superbra!
Jag borstade för hårt som ung och har emaljskador.

Jag hade dock bokat en akuttid.
Hos min tandläkare får man akuttid samma dag.
Har du behövt vänta sen i våras hade jag bytt tandläkare.
Privata ftw!
 
Jag har tidigare haft ftv men började utveckla tandläkarskräck och ville byta till dessa som jag hört mycket gott om.

Undersökning idag, och inga hål utan bara synliga tandhalsar.

Jag var sjuk i influensan i samband med de där riktigt jobbiga ilningarna . Kroppen var helt ur balans så jag funderar om det helt enkelt slog igenom i tänderna.
Jag brukar få lite konstiga symptom så det skulle inte förvåna mig.

Det är för övrigt första gången jag går ifrån en undersökning med tandstensåtgärd och det inte gör ont i munnen :bow:
Är glad att jag väntade tills min tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 109
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 605
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp