Bukefalos 28 år!

Illaluktande snor

Draumsyn

Trådstartare
Har kikat runt lite men vill ändå kolla om ni har några idéer eller liknande

I torsdags så spöregnade det på morgonen och frös sedan på, var med andra ord riktigt äckligt väder. Min häst (islänning med rejält tjock vinterpäls) brukar aldrig vara täckad såhär års såvida det inte är fuktigt och samtidigt kallt, mao skulle han egentligen haft täcke den dagen. Tjejen som hade morgonfodringen missade detta så han blev då blöt/kall. Dessutom står han i liten hage pga skada så han kunde inte heller röra på sig för att hålla värmen.
Så min teori är att han måste blivit nerkyld.

Iaf, på kvällen kommer jag ut till stallet. Han ser glad och pigg ut med rejält snorig! Snoret är ganska tjockt och vitt. Luktar riktigt äckligt... Typ... ruttet. Lite snorig i bägge men mest ur vänster näsborre.
Han är pigg och glad och har ingen onormal temp (37,8) men är inte så sugen på höt... gav han då lite müsli och vatten och detta kastade han sig över.

I igår var han likadan (enl stallägaren, jag var inte där igår)

Idag var det lite mindre snor, bara ur vänster näsborre, luktar fortfarande riktigt illa. Han var vaken och allmäntillståndet var bra, ngt seg på kvällen dock. Eller inte fullt så busig som normalt kanske man skall säga :) Lämnade lite av frukosthöt, lunchhöt kastade han sig över, kvällshöt ville han först inte ha, han fick lite müsli igen som var smaskens, sen efter ett tag så dög det med hö också. Tempen idag låg på 38grader.
Han har vilat helt sedan jag upptäckte snuvan (han går inte ens pga skadan, bara promenader). Han har även varit täckad med tunt täcke bara för att.

Vad tror ni? Är det en vanlig förkylning eller är det kanske bihåleinflammation? Iom lukten? Eller kanske halsfluss?
Ingen annan häst på gården är sjuk.

Jag skall självklart ringa min veterinär så fort hon är tillbaka dvs på måndag morgon. Men vad tror ni? Någon som upplevt liknande?
 
Sv: Illaluktande snor

Min kompis häst fick medicin när hennes häst luktade päckel ur näsan. Minns inte vad det var för medicin men han blev bra sen.
 
Sv: Illaluktande snor

Förmodligen ngt antiinflammatoriskt typ butta? Kan jag tänka mig?

Ja, får som sagt ringa vet på måndag och kolla, förhoppningsvis så räcker det med en kur. Så typiskt, just när vi är på g att börja så smått sätta igång efter skadan :(
 
Sv: Illaluktande snor

Min häst hade riktigt illaluktande snor en sommar.
Han var inte ett dugg allmänpåverkad men jag sökte för det så klart.
Det visade sig att han hade en rotspetsabsess som gav honom bihåleinflammation. Med lite penicillin blev han lukt och snorfri!:)
 
Sv: Illaluktande snor

Det där bör du kolla upp. "Vanliga förkylningar" brukar inte lukta så. Svampinfektioner, inf i luftsäckar, rotspetsabscesser mm kan stinka.

Antiinflammatorisk medicin har ingen effekt på en infektion.
 
Sv: Illaluktande snor

Jag måste helt klart varit trött när jag skrev det, butta lär ju inte lösa ngt i detta fallet:crazy: Kanske skulle börja sova på nätterna så man vet vad man pratar om :p

Vet. var ute idag iaf, verkar vara en inflammerad tand som spökar :(
Så nu blir det behandling så hoppas vi att detta blir bra, det är skönt att hon på sin klinik även har en hästtandläkare iaf :)
 
Sv: Illaluktande snor

Vad har ni för erfarenhet av Rotspetsabscess?
Verkar ju vara det han fått, just nu får han smärtstillande också skall han få en tid hos hästtandläkaren så fort som möjligt.
Han verkar iaf mycket piggare redan nu så det är ju positivt!

Tur i oturen att det täcks av försäkringen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 511
Senast: cf234k
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 123
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej Min häst har varit lite snorig i ca en veckas tid. Det kommer enbart när hon frustar men inte ens då alltid. Vissa dagar är det mer...
Svar
7
· Visningar
2 053
Senast: MissFideli
·
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp