Illamående av transport?

Buzzter

Trådstartare
Min häst är van att åka transport och åker lugnt och bra, kan bli lite otålig i slutet och skrapa men inget annat. Men, när vi åker till ett ställe där vägen Dit är väldigt svängig, branta backar, lite skumpig asfalt, smal väg med där jag ofta åker i 30-40 km/h. Resan tar en timme och det är 3 mil. Då blir han väldigt skrapig och till och med svett, är inte speciellt varmt så tänkte först att det var jobbigt att parera men funderade nu på om han kanske blir illamående? Någon som känner igen det? Teori?
 
Min fråga var inte vad jag ska göra utan om de kan må rent av illa. Har upplevt med en tidigare häst att det kan bli lika stor skillnad när hästen varit på lugnande/sedering trots att hästen verkat pigg när jag kört hem, så den hästen undvek Vet att sedera in i det längsta.
Även att hästar inte kan kasta upp utesluter inte en känsla av illamående tänker jag? De mår ju dåligt av tex magsår, magsyra som skvalpar upp i övre magsäcken etc
 
Må illa och må dåligt är två ganska olika saker. Och jag tror nog att hästar kan må dåligt men tveksam till må illa.

När hästen bökade runt, var det att den trampade eller skrapade?

Trampar: risk att hästen trampar för att den tappar balansen. Kör mer försiktigt eller kolla över hur den står i släpet. Kanske behövs spiltan breddas eller göras smalare? Eller något annat?

Skrapar: hästen är obekväm av någon anledning. Den är för varm, "har tråkigt" är stressad, osv. Nåt att äta i transporten? Fler öppna fönster/tacklucka? Täck ett fönster? Ta bort ljudet genom isolerad huva?

Min Tant avskydde att transporteras för hon tyckte det var för trångt. Hon var också extremt bakskygg pga olycka när hon var yngre. Oavsett hur man körde så kom man fram med en häst som var genomsvett och bara stod och skakade*. För att hon helt enkelt inte pallade att stå så trångt som de ändå gör i en transport/på en lastbil

Så: din häst regerar på något, men vad?

*När vi väl listade ut vad som var problemet så slutade vi köra henne. Det var inte schysst. Med undantag för 2 resor till veterinären. Hon gick alltid på släpet, men pallade inte att vara inne i det.
 
De kan säkert bli åksjuka på så vis att de känner sig snurriga av att åka transport. Det är ju trots allt balanssinnet så blir påverkat i de fallen och ett sådant har de ju. Sen är väl om de blir illamående mindre relevant just eftersom de inte kan kräkas. Men må dåligt på grund av att vägen svänger för mycket och de inte kan se ut ordentligt kan säkert hända.
 
Min fråga var inte vad jag ska göra utan om de kan må rent av illa. Har upplevt med en tidigare häst att det kan bli lika stor skillnad när hästen varit på lugnande/sedering trots att hästen verkat pigg när jag kört hem, så den hästen undvek Vet att sedera in i det längsta.
Även att hästar inte kan kasta upp utesluter inte en känsla av illamående tänker jag? De mår ju dåligt av tex magsår, magsyra som skvalpar upp i övre magsäcken etc

Fråga din veterinär om det är fysiskt möjligt att din häst mår illa. Själv tror jag den blir påverkad av krängande och tycker det är obehagligt och således blir stressad.
 

Liknande trådar

S
Juridik & Ekonomi Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 669
Senast: Rie
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 277
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 786
Senast: Vallmo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp